Hej,

Jag och min fru ska skiljas och är helt överens om hur allt ska fördelas. Hon ska bo kvar i huset mot att min del av lånet löses. Det är idag på ca en miljon och vi står på hälften var. Hur gör man smidigast när det gäller bodelning? Räcker det att man skriver att jag överlåter min del till henne mot att lånet löses? Jag har inget intresse av att ta något av vinsten eller förlusten vid en eventuell senare försäljning. Hur blir det med lagfart i ett sånt läge? Räknas detta som en försäljning och ska det då betalas 1,5% som i vanliga fall? Vet någon i vilken ordning allt ska göras och om skilsmässan ska vara formellt klar innan man gör bodelningen?

Om jag fattar det rätt så spelar det ingen roll när hon tar över mitt lån. Men räknas detta som att hon köper ut mig?

Hoppas att någon klok kan ge lite svar!
Tack på förhand!

Redigerat:
Såvitt jag har förstått så är bodelning aldrig ett köp, utan du kan se det som att ni delar på tillgångar så att hon "får" hela huset. Dvs lagfartsmässigt så blir det bara en admin. kostnad på ca 800 kr. när hon sedan säljer så räknas ert hela köpebelopp som ingångsvärde för reavinst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.