Vi hade en kille hemma som offerterat en sak till fastpris. Nu på plats kommer han på att det behövs en extragrej för att få till det hela. Nu vill han lägga på 900 kr på priset för detta, är det rimligt?

Killen som ska utföra jobbet hade innan inte varit på plats, utan visste hur våra hus ser ut då han varit i ett liknande tidigare.

Vi behöver nog veta lite mer för att kunna ha någon åsikt om det är rimligt. Viss skillnad om det offererade fasta priset är 100 kronor eller 500 tkr... Vad är det för jobb? Vad är det för extragrej?

Jag är lite paranoid att detaljerna lätt avslöjar vem jag är.

Jobbet kostar 40 000 kr i fastpriset. Extragrejen är ett skydd som behövdes för denna installation då placeringen av den blev lite annorlunda mot vad han tänkt sig.

Jag vet inte vad som gäller strikt juridiskt. Gissar att det kan bero lite på exakt hur offerten är formulerad och vad som sagts. Men, jag skulle inte orka tjafsa om 900 kronor extra på ett 40 tkr jobb.

Ok. Tackar för svar.

Är jobbet snyggt och bra utfört i övrigt så skulle jag inte gnälla om det hamnade på 40900 istället för 40000:-

Att hantverkaren vill ha 40900 i stället för de 40000 ni kommit överens om är väl OK. I alla fall lika OK som om du väljer att bara betala honom 39100.

Ett fast pris är ju ett fast pris det som inte framgår här är ju omständigheterna. har han friskrivit sig för något som har med ändringen av placering att göra.

Det kanske är så att det i princip skulle gått att placera som han först tänkte det, men att TS ville ha en annan placering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.