1 938 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Fördel köpa tomt via mäklare?
Om denna tråd bättre hör hemma någon annanstans så får moderator gärna flytta den.
Det finns en tomt till salu hos en mäklare.
Jag vet vem ägaren är och har möjlighet att köpa tomten direkt via ägaren (billigare) när kontraktet med mäklaren går ut om en dryg månad.
Min fråga är: Finns det någon/några fördelar med att köpa via mäklaren?
Värt att nämna är att jag själv "snubblat" över tomten, bokstavligen, och det var först efter kontakt med ägaren som jag fick veta att den låg ute hos mäklare för försäljning.
Tacksam för svar.
Det finns en tomt till salu hos en mäklare.
Jag vet vem ägaren är och har möjlighet att köpa tomten direkt via ägaren (billigare) när kontraktet med mäklaren går ut om en dryg månad.
Min fråga är: Finns det någon/några fördelar med att köpa via mäklaren?
Värt att nämna är att jag själv "snubblat" över tomten, bokstavligen, och det var först efter kontakt med ägaren som jag fick veta att den låg ute hos mäklare för försäljning.
Tacksam för svar.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nej du kan inte köpa vid sidan om mäklaren när kontraktet går ut. Nu förutsätter jag att du varit i kontakt med mäklaren?
Ett mäklaruppdrag tar inte helt slut bara för att kontraktet tar slut, mäklaren har rätt till sitt arvode om försäljning sker till någon som mäklaren har försökt sälja objektet till, det räcker med att du ställt en fråga på telefon eller liknande för att du skall vara "mäklarens" kund. Detta gäller i princip under hur lång tid som helst efter att kontraktet har gått ut.
Om objektet säljs av en annan mäklare så blir det en diskussion mellan mäklarna om hur provisionen skall fördelas. Säljaren riskerar inte att behöva betala 2 gånger.
Edit: jag läste inte sista stycket. Om du inte har pratat med mäklaren, och inte har upptäckt att den var till försäljning via annosering från mäklaren (inte ens tittat på hemnet, fast svårt att bevisa), då gäller inte det jag skrev.
Ett mäklaruppdrag tar inte helt slut bara för att kontraktet tar slut, mäklaren har rätt till sitt arvode om försäljning sker till någon som mäklaren har försökt sälja objektet till, det räcker med att du ställt en fråga på telefon eller liknande för att du skall vara "mäklarens" kund. Detta gäller i princip under hur lång tid som helst efter att kontraktet har gått ut.
Om objektet säljs av en annan mäklare så blir det en diskussion mellan mäklarna om hur provisionen skall fördelas. Säljaren riskerar inte att behöva betala 2 gånger.
Edit: jag läste inte sista stycket. Om du inte har pratat med mäklaren, och inte har upptäckt att den var till försäljning via annosering från mäklaren (inte ens tittat på hemnet, fast svårt att bevisa), då gäller inte det jag skrev.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Att det finns en hustillverkare inblandad påverkar nog inget. Men om du tänker gå vid sidan om husföretaget också så gäller det nog att ha lite koll på vilka avtal som säljaren har med husföretaget, de avtalen kan ibland vara väldigt tuffa. Fast i princip så är det i så fall säljarens problem, inte ditt.
Jag tror att det var mäklaren som valde att samarbeta med en husbyggare och inte ägaren/säljaren. Det är iaf intrycket jag fått.
Men hur var det med min ursprungliga fråga?
Finns det någon fördel att gå via mäklare?
Men hur var det med min ursprungliga fråga?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
jag funderade lite på den, iom. att jag svarade lite "off topic". OM du har skaplig koll på det formella så ger nog inte mäklaren någon fördel. OM du inte har koll, så skulle jag nästan råda dig att låta en mäklare sköta pappershanteringen.
Om det är en tomt som ännu inte är avstyckad så finns det en hel del fallgropar som man bör hantera i avtalet, ex. vad händer om den inte styckas enl. önskemål (lantmätaren kan ha en egen uppfattning am var gränsen skall gå). Om man inte kan få bygglov osv.
Detta är saker man får hålla koll på rätt mycket oavsett mäklare eller ej, du kan aldrig lita på en mäklare, kolla och dubbelkolla allt.
Om det är en tomt som ännu inte är avstyckad så finns det en hel del fallgropar som man bör hantera i avtalet, ex. vad händer om den inte styckas enl. önskemål (lantmätaren kan ha en egen uppfattning am var gränsen skall gå). Om man inte kan få bygglov osv.
Detta är saker man får hålla koll på rätt mycket oavsett mäklare eller ej, du kan aldrig lita på en mäklare, kolla och dubbelkolla allt.
Jag kan inte påstå att jag har någon koll, första gången jag köper något.. MEN jag är jävligt nyfiken och läser mycket, så jag ska nog kunna ta åt mig den information som krävs.
Sen har jag en far som är veteran, så mellan honom och detta eminenta forum så ska det nog lösa sig.
Tomten är (enligt ägaren, skall kollas upp) avstyckad. Vatten och avlopp ingår i köpet, el tillkommer. Antar att det (vatten och avlopp) är en kontraktsfråga och inte som går att "kolla upp".
Tack för hjälpen!
Sen har jag en far som är veteran, så mellan honom och detta eminenta forum så ska det nog lösa sig.
Tomten är (enligt ägaren, skall kollas upp) avstyckad. Vatten och avlopp ingår i köpet, el tillkommer. Antar att det (vatten och avlopp) är en kontraktsfråga och inte som går att "kolla upp".
Tack för hjälpen!
Det bör gå att kolla med kommunen om vatten och avlopp är draget till tomten + förstås om du kan få bygglov (och i så fall för hur stort hus, ungefärlig utformning etc.). Kolla/reglera i avtalet om det där med vatten och avlopp gäller till tomtgräns eller ända in i det såsmåningom färdigställda huset (skulle tro att det är det förstnämnda som avses). Kolla också upp vad kostnaden för anslutning av el och telefon (bredband) kan landa på.
Klicka här för att svara
