5 711 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Hjälp med överklagan av ROT avslag.
Sida 1 av 2
Hej.
Skriver detta inlägg åt en väns vägnar.
Det är så att hon köpte en lägenhet i Stockholm år 2010.
Innan hon flyttade ner från leksand till Stockholm så anlitade hon en firma till att måla om det mesta i lägenheten.
Självklart vill hon då ansöka om ROT-avdraget för detta.
Men dnu fick hon avslag på sin ansökan, pga att hon inte var skriven i lägenheten för tillfället för renoveringen.
Är det någon här som kanske kan hjälpa mig (henne) med formulering till överklagan och finns det någon chans att få detta beslut ändrat? Eller är det bara att bita i det sura äpplet?
Skriver detta inlägg åt en väns vägnar.
Det är så att hon köpte en lägenhet i Stockholm år 2010.
Innan hon flyttade ner från leksand till Stockholm så anlitade hon en firma till att måla om det mesta i lägenheten.
Självklart vill hon då ansöka om ROT-avdraget för detta.
Men dnu fick hon avslag på sin ansökan, pga att hon inte var skriven i lägenheten för tillfället för renoveringen.
Är det någon här som kanske kan hjälpa mig (henne) med formulering till överklagan och finns det någon chans att få detta beslut ändrat? Eller är det bara att bita i det sura äpplet?
Var hon är skriven är ointressant. Frågan är vem som ÄGDE fastigheten när arbetet utfördes. Det är den personen/personerna som kan yrka ROT-avdrag och ingen annan.
Så frågan innan hon börjar krångla med myndigheterna: Vem ägde fastigheten vid tilfället då det målades om?
Så frågan innan hon börjar krångla med myndigheterna: Vem ägde fastigheten vid tilfället då det målades om?
Jag var med om samma sak. De som ansökte om ROT-avdraget ansökte efter avslutat arbete och då var lägenheten redan överlåten. De får helt enkelt gå tillbaka till Skatteverket och specificera tidpunkten för när arbetet utfördes, och det ska då (om det ska gå vägen) överensstämma med en tidpunkt när man var folkbokförd i lägenheten.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
jag kan tänka mig att skattemyndigheten i avsaknad av bevis för att man faktiskt äger lägenheten vid en viss tidpunkt, tittar på var man är folkbokförd. Om vi antar att din vän hade köpt lägenheten (slutbetalat och beviljats medlemskap i föreningen) vid tillfället så bör det gå att få avdraget om man bara visar för myndigheten att så var fallet.
Pappskallen: Det var min vän som ägde lägenheten vid tillfället när avdraget skulle göras, hon hade då ägt den i 2 månader.
Skatteverket gjorde avslag pga att hon inte var boende där, i alla fall är det det som de skriver i brevet hon fick.
Så det finns grund för överklagan?
Skatteverket gjorde avslag pga att hon inte var boende där, i alla fall är det det som de skriver i brevet hon fick.
Så det finns grund för överklagan?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om inte jag helt har missat hur reglerna ser ut, så är kravet att man skall äga huset/bostadsrätten när arbetet utförs. Men som sagt när det gäller bostadsrätter så finns det ju inget centralt reg. över ägarförhållande, så skattemyndigheten kanske gör en grovkoll på folkbokföringen, och så får man komma in med bevis på att man äger den. Min gissning.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jo men ROT gäller även för innehavare av bostadsrätter.
ROT gäller bara där man är folkbokförd.
Är det nya regler?timmelstad skrev:
Jag var på en kurs precis när ROT infördes, och då gällde det att man skulle äga boendet och ha tillgång till det. Man fick alltså inte ROT för ett hus som man hyrde eller hyrde ut, men däremot för t.ex. ett fritidshus som man ägde.
Som jag förstått det och sett det tillämpas så betraktas fritidshus som ett undantag, och det ska då vara taxerat som fritidshus (typkod 221) och inte permanentboende (220) eller annat.andersmc skrev:
Riktlinjerna för ROT säger:
Grundregeln för husarbete är att du ska bo i bostaden där arbetet utförs eller ha den som fritidsbostad.
För att du ska få skattereduktion för ROT-arbete krävs dessutom att du äger bostaden (småhus, bostadsrätt, eller ägarlägenhet) där ROT-arbetet utförs.)
Men jag kan ärligt säga att jag är inte 100% säker på detta. Bara ganska säker...
