Hej,
Garnnen vill köpa loss lite mark, ca 300 m2 och befintlig verktygsbod på ca 30 m2 av oss. Alltså kan man göra en reglering på detta. Det troliga är att det blir en ganska stor reavinst på detta, så istället för att skatta bort det, skulle man kunna tänka sig att reinvestera det i ett nytt tak eller bygga ett garage istället. På detta sätt ökar man ju värdet på sin fastighet och skjuter egentligen upp reavinsten till den dagen man säljer hela huset. Går det att få uppskov på reavinsten eftersom vi kanske inte bygger ett garage förrän om 2 år?

Eller kan man minska reavinsten på något sätt genom att sälja marken för sig och verktygsboden för sig? Mig veterligt har denna inget byggnadsvärde.

Tacksam om någon har någon bra ide'.
MVH

Jag ser ingen poäng i att sälja tomt och byggnad i separata affärer. När du säljer byggnad på ofri grund deklareras reavinsten nämligen fram precis som för vanlig fastighet.

Möjligen kan du skjuta skatten framför dig genom markbyte istället för ensidigt säljande. Låt oss anta att garagets byggkostnad är lika stor som priset för din sålda mark. Ponera också att grannen på lämplig del av sin tomt uppför ditt garage. Därefter regleras fastigheterna så att -

a. din gamla bod och 400 kvm av din mark hamnar på grannens fastighet, och -

b. det nya garaget plus 100 kvm av grannens mark hamnar på din fastighet.

Summan blir att ingen kontant mellanskillnad betalas. Regleringen ger noll kronor beskattningsbar reavinst till båda grannarna. Men jag betvivlar att modellen blir användbar i verkligheten. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.