2 130 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vägservitut - hur formelera tillgång!
Har för några år sedan köpt en tomt 100 m från vatten där det går en väg genom vår tomt som går till 3-4 fritidshus och en liten allmänning:
Vid bygglovsansökan bedyrade vi ju självklart att vägen/stigen får brukas i befintligt skick och vill man göra förändringar, använda den under vintertid får man stå för kostnader själv via överenskommelse. (vi gjorde egen infart för att slippa tjafs och tyckanden då vi fick känslan av att några var oroliga att vi skulle göra iordning vägen(vår tänkta infart) så den blev betydligt mer framkomlig och då påverka att fler utomstående skulle upptäcka den och komma ner mot deras stugor (stölder, turister, mm) Nu är vägen i det skick som den varit i 20 år..precis så man kommer fram med bilen - skogsstig. OCH i och med att vårat nya hus och självaste tomten är naturtomt vill vi behålla den känslan även på vägen..man lägger knappt märke till vår väg genom skogstallar å snår och helheten på vårt ställe är precis som vi önskat det! Naturlig skogstomt!!
Nu har vi blivit kontaktade av lantmäteri som upptäckt att i och med NY ägare av fritidsfastighet har tillkommit (och är säkert orolig gällande tillgången att bruka vägen) att det inte blivit inskrivet gällande servitutet. (missat)
Jag vill självklart inte protestera mot det..det står ju klart o tydligt i bygglovsansökan att vi anser att berörda skall få bruka vägen..
Men jag är orolig att ny ägare kommer kräva att HAN eller vi skall få rätt att fixa vägen för att kunna komma fram smidigare samt även börja använda vägen vintertid ...kan också ha något med att vägen måste fungera smidigt för han har även ansökt om 3 kammarbrunn vilket krävs att spolbilen bör då kunna ta sig fram ?? (
Vintertid har aldrig någon brukat vägen..isåfall har de innan vår tid ställt bilen vid sidan av infart på vår väg
Möte i slutet av september: Vad skall jag skriva så det blir rätt tolkat och lagligt:
jag vill behålla vår befintliga väg som den är i dagsläget utan att varken förbättra eller försämra..och de skall ha tillgång till den såklart!!
Vill att det blir klart och tydligt : Blir den sämre så får man ju underhålla (med ök från oss) dvs så den blir precis framkomlig som förut, inte mer än så!! ....-här vill jag också försäkra mig om att VI inte blir underhållsskyldig.
HJÄLP !! och har ni andra tankegångar, eller saker jag inte tänkt på..så blir jag glad i ögat för all hjälp jag får
Tack/ Mona
Vid bygglovsansökan bedyrade vi ju självklart att vägen/stigen får brukas i befintligt skick och vill man göra förändringar, använda den under vintertid får man stå för kostnader själv via överenskommelse. (vi gjorde egen infart för att slippa tjafs och tyckanden då vi fick känslan av att några var oroliga att vi skulle göra iordning vägen(vår tänkta infart) så den blev betydligt mer framkomlig och då påverka att fler utomstående skulle upptäcka den och komma ner mot deras stugor (stölder, turister, mm) Nu är vägen i det skick som den varit i 20 år..precis så man kommer fram med bilen - skogsstig. OCH i och med att vårat nya hus och självaste tomten är naturtomt vill vi behålla den känslan även på vägen..man lägger knappt märke till vår väg genom skogstallar å snår och helheten på vårt ställe är precis som vi önskat det! Naturlig skogstomt!!
Nu har vi blivit kontaktade av lantmäteri som upptäckt att i och med NY ägare av fritidsfastighet har tillkommit (och är säkert orolig gällande tillgången att bruka vägen) att det inte blivit inskrivet gällande servitutet. (missat)
Jag vill självklart inte protestera mot det..det står ju klart o tydligt i bygglovsansökan att vi anser att berörda skall få bruka vägen..
Men jag är orolig att ny ägare kommer kräva att HAN eller vi skall få rätt att fixa vägen för att kunna komma fram smidigare samt även börja använda vägen vintertid ...kan också ha något med att vägen måste fungera smidigt för han har även ansökt om 3 kammarbrunn vilket krävs att spolbilen bör då kunna ta sig fram ?? (
Vintertid har aldrig någon brukat vägen..isåfall har de innan vår tid ställt bilen vid sidan av infart på vår väg
Möte i slutet av september: Vad skall jag skriva så det blir rätt tolkat och lagligt:
jag vill behålla vår befintliga väg som den är i dagsläget utan att varken förbättra eller försämra..och de skall ha tillgång till den såklart!!
Vill att det blir klart och tydligt : Blir den sämre så får man ju underhålla (med ök från oss) dvs så den blir precis framkomlig som förut, inte mer än så!! ....-här vill jag också försäkra mig om att VI inte blir underhållsskyldig.
HJÄLP !! och har ni andra tankegångar, eller saker jag inte tänkt på..så blir jag glad i ögat för all hjälp jag får
Tack/ Mona
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Utan att ha nån direkt kunskap om ämnet (mer än vad jag har läst här på forumet), så detta är min gissning:
Jag misstänker att du inte har några möjligheter att begränsa användandet. Har fastigheten ett servitut där de har rätt att använda vägen, så gäller detta servitut mig veterligen oavsett om det ligger snö på den eller inte. Detta borde då dessutom innebära att de har rätt att förbättra vägens standard så den blir farbar året om.
Däremot tror jag inte att du är skyldig att underhålla vägen på något sätt, utan detta borde ligga på de fastigheter som använder vägen.
Jag misstänker att du inte har några möjligheter att begränsa användandet. Har fastigheten ett servitut där de har rätt att använda vägen, så gäller detta servitut mig veterligen oavsett om det ligger snö på den eller inte. Detta borde då dessutom innebära att de har rätt att förbättra vägens standard så den blir farbar året om.
Däremot tror jag inte att du är skyldig att underhålla vägen på något sätt, utan detta borde ligga på de fastigheter som använder vägen.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Tror inte att du kan förhindra någon att renovera upp vägen, det är den som har rätt att använda vägen som väljer vilken standard h*n vill ha på sin väg.
Efterssom det inte låter som du själv behöver använda vägen så kan dte vara viktigt att framhålla det så att det inte kan bli en samfällighetsförening där du ev. kan åläggas att bekosta en del av en ev. upprustning.
Efterssom det inte låter som du själv behöver använda vägen så kan dte vara viktigt att framhålla det så att det inte kan bli en samfällighetsförening där du ev. kan åläggas att bekosta en del av en ev. upprustning.
Tack för svar... dock den tråkigaste biten för min del (att vägen blir allt för fixad..) är alltså att de som har rätt till vägen kan dribbla bäst de vill ??? ..snyft ..
Kan jag påverka rättelsen av sk servitutet på något vis?
dvs att påverka att den skogsvägen inte blir en autostrada.. (som enl. samtal LM missat att skriva in servitut och tillkallat för möte för genomgång ..hum ?? )
-jag börjar smått undra varför LM vill ha det inskrivet...borde LM inte kunna fixa det utan att tillkalla oss och utgå från gammalt servitut ? samt mitt påpekande-skrivelse vid bygglov gällande tillgången till vägen att det är helt ok att nyttja bef.väg,
Börjar fundera om det ens finns ett servitut ?? minns inte att jag läst något, har bara haft en dialog med byggnadsnämnden och självklart ansett att bef. väg skall få brukas av berörda och skrev så självfallet i bygglovsansökan.. (och så skall det självklart förbli)
vill bara ha en möjlighet att ev påverka och kunna behålla den bef väg vi har i det skick det är nu ..dvs skogsväg slingrar bland träd o växligheter, lite smått dold och med dess framkomlighet som faktiskt fungerar med långsam framfart för bil, lastbil mm
tyck till å tack
Kan jag påverka rättelsen av sk servitutet på något vis?
dvs att påverka att den skogsvägen inte blir en autostrada.. (som enl. samtal LM missat att skriva in servitut och tillkallat för möte för genomgång ..hum ?? )
-jag börjar smått undra varför LM vill ha det inskrivet...borde LM inte kunna fixa det utan att tillkalla oss och utgå från gammalt servitut ? samt mitt påpekande-skrivelse vid bygglov gällande tillgången till vägen att det är helt ok att nyttja bef.väg,
Börjar fundera om det ens finns ett servitut ?? minns inte att jag läst något, har bara haft en dialog med byggnadsnämnden och självklart ansett att bef. väg skall få brukas av berörda och skrev så självfallet i bygglovsansökan.. (och så skall det självklart förbli)
vill bara ha en möjlighet att ev påverka och kunna behålla den bef väg vi har i det skick det är nu ..dvs skogsväg slingrar bland träd o växligheter, lite smått dold och med dess framkomlighet som faktiskt fungerar med långsam framfart för bil, lastbil mm
tyck till å tack
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Om det inte finns något inskrivet servitut idag, så kan det kanske gå under gammal hävd.
Finns det inget servitut och LM vill upprätta ett nytt så kanske du kan undersöka om den befintliga vägen verkligen är bästa möjliga dragning till de andra fastigheterna. Med lite tur kanske de finns en betydligt bättre väg över någon annans mark.
Då blir åtminstone du av med problemet...
Finns det inget servitut och LM vill upprätta ett nytt så kanske du kan undersöka om den befintliga vägen verkligen är bästa möjliga dragning till de andra fastigheterna. Med lite tur kanske de finns en betydligt bättre väg över någon annans mark.
Då blir åtminstone du av med problemet...
Tack..! gammal hävd tror jag inte gäller,.. men skall iallafall ta din idé/tips och kolla upp möjlighet till annan dragning ifall det inte finns ngt servitut (-risken är nog ioförsig liten)
Vore jäkligt skönt om jag blev av med problemet och ändå inte ställer till det för de som behöver tillgång..
Men verkar mer som jag förmodligen kommer få en större autostrada förbi mitt hus..snyft.
Vore jäkligt skönt om jag blev av med problemet och ändå inte ställer till det för de som behöver tillgång..
Men verkar mer som jag förmodligen kommer få en större autostrada förbi mitt hus..snyft.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om det saknas servitut så är det ändå troligen så att vägen kommer att ligga där med servitut. En sak du kanske kan påverka, är att se till att den fortsätter att vara lite kurvig osv. Vid förrättningen kan LM mycket väl föreslå att den skall dras rakare än idag, i tron att det är bra för dig också. Om inte annat så går det troligen åt mindre yta med en helt rak väg.
Exakt hur är befintligt servitut formulerat? Talar vi om ett avtalsservitut, undertecknat av två grannar? Eller kör grannarna till sina hus med stöd av ett officialservitut, som tillkommit i en tidigare lantmäteriförrättning? Avtalsservitut har sina brister när "det blåser". Därför kan det vara tryggt för grannarna att säkra sin väg med en ordentlig förrättning, om så inte redan är gjort.
Man ska minnas att ett servitut alltid begränsar ägarens rätt över sin egen mark (tjänande fastighet). Grannarna ska utan hinder kunna använda vägen året runt, dygnet runt. Vid behov har de rätt att utnyttja den till tunga byggtransporter och anläggningsmaskiner. Servicefordon ska kunna hämta sopor och avloppsslam. Vägen ska också lämpa sig för blåljusfordon.
Man behöver ingen "autostrada" för att klara detta. Men vägen måste ha viss fri höjd och bredd, och får inte ha för snäva kurvor. Dessa framkomlighetskrav kan man utan vidare kombinera med dina krav på god landskapsvård.
Man ska minnas att ett servitut alltid begränsar ägarens rätt över sin egen mark (tjänande fastighet). Grannarna ska utan hinder kunna använda vägen året runt, dygnet runt. Vid behov har de rätt att utnyttja den till tunga byggtransporter och anläggningsmaskiner. Servicefordon ska kunna hämta sopor och avloppsslam. Vägen ska också lämpa sig för blåljusfordon.
Man behöver ingen "autostrada" för att klara detta. Men vägen måste ha viss fri höjd och bredd, och får inte ha för snäva kurvor. Dessa framkomlighetskrav kan man utan vidare kombinera med dina krav på god landskapsvård.
Tyvärr är inte så enkelt att man kan göra förändringar utan att de som påverkas ska godkänna och juridiskt även ha rätten att överklaga beslut.Mona66 skrev:Tack för svar... dock den tråkigaste biten för min del (att vägen blir allt för fixad..) är alltså att de som har rätt till vägen kan dribbla bäst de vill ??? ..snyft ..
Kan jag påverka rättelsen av sk servitutet på något vis?
dvs att påverka att den skogsvägen inte blir en autostrada.. (som enl. samtal LM missat att skriva in servitut och tillkallat för möte för genomgång ..hum ?? )
-jag börjar smått undra varför LM vill ha det inskrivet...borde LM inte kunna fixa det utan att tillkalla oss och utgå från gammalt servitut ? samt mitt påpekande-skrivelse vid bygglov gällande tillgången till vägen att det är helt ok att nyttja bef.väg,
........
tyck till å tack
Om något försvunnit kan man inte bara återinskriva det då orsaken faktiskt kan vara att man tidigare avsiktligt tagit bort t.ex. servitut. I vissa fall kan både kommun och länsstyrelsen få yttra sig.
Vi har fått dispens från strandskydd och då har båda ovan nämnda gett bifall.
Om beslut fattas som du ogillar och berör dig har du om jag minns rätt 4 veckor på dig att överklaga, men efter vissa nya turer kan det ändå bli fastställt på ett sätt du ogillar.
Klicka här för att svara
