Hej!
Jag bor i en villa och har bakom min hustomt ett radhusområde, och mellan dom och mig har "radhusen" en större gräsmatta. Alldeles nyss så förlade radhusföreningen en större lekplats precis i anslutning till min tomt, vilket i sig är otroligt positivt eftersom min son gärna hoppar över och leker där. Dock till problemet. Lekplatsen byggdes genom att ca 15*15 meter (ca 50 cm djupt) gräs/jord forslades bort och ersattes av grus/sand varpå gungställningar och liknande ställdes dit. Problemet uppkom direkt vid första regnskuren, då all uppsugningsförmåga hade försvunnit, och allt vatten samlades i ena hörnet på lekplatsen (den låga punkten) och vällde över på min tomt och ner mot mitt hus (via min alldeles nylagda garageuppfart som blev som gungfly...).
Området består av lera, och min tes är att eftersom man tog bort det uppsugande lagret så blev lekplatsen som ett enda stort badkar (med lite sand...) och vattnet rinner därmed okontrollerat mot min tomt.
Är bostadsföreningen eller jag ansvarig för att lösa situationen?
Jag har pratat med styrelsen om problemet, och dom är medvetna om att det finns stora dräneringsproblem i hela området (inte hos mig, jag har dränerat för länge sen) och att något måste göras för att lekplatsen ska bli lekbar även om det regnat (ser ut som en pool, helt vansinnigt!) men de anser ändå inte att dom är ansvariga för situationen med vatten som rinner in på min tomt.
Vad jag har läst så har man ansvaret för det dagvatten som faller på ens tomt, gäller inte samma för "föreningen" då? Dvs om de har skapat en situation där onormalt mycket vatten rinner in på min tomt, ska inte dom då lösa problemet?
Tacksam för svar!

Redigerat av moderator:
Jag tror med betoning på "tror" att du har rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.