1 311 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Problem med fastighetsmäklaren.
Min vän försöker sälja en lägenhet. Skrev 3 mån avtal med en mäklare (ensamrätt till försäljning).
Nu har det visat sig att FM är mycket svår för alla parter att nå. Svarar varken på tel eller mail. 2 kunder har kontaktat min vän direkt, då det visade sig vara omöjligt att nå FM.
Dessutom har dessa kunder lämnat bud som mäklaren inte vidarebefordrat till min vän.
Med andra ord skiter han i uppdraget samt "bränner" lägenheten!
Går det att säga upp uppdraget innan dessa 3 månader gått utan att bli skadeståndskyldig?
Nu har det visat sig att FM är mycket svår för alla parter att nå. Svarar varken på tel eller mail. 2 kunder har kontaktat min vän direkt, då det visade sig vara omöjligt att nå FM.
Dessutom har dessa kunder lämnat bud som mäklaren inte vidarebefordrat till min vän.
Med andra ord skiter han i uppdraget samt "bränner" lägenheten!
Går det att säga upp uppdraget innan dessa 3 månader gått utan att bli skadeståndskyldig?
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Fastighetsmäklare finns till av den enkla anledningen att bilförsäljare ska verka seriösa...
Prova å kontakta mäklarkontorets chef?
Prova å kontakta mäklarkontorets chef?
Det finns normalt paragrafer i försäljningskontraktet om att mäklaren ska sköta sina åtaganden enligt vissa principer. Ofta sammanfattade som "enligt god fastighetsmäklarsed". Ovan nämnda beskrivning motsvarar onekligen inte "god fastighetsmäklarsed" och det finns således god grund att häva avtalet.
Jag föreslår att han kontaktar en annan mäklare för att få tips om hur han skall gå tillväga om han inte vill lägga ut pengar på att kontakta jurist på en gång.
Jag föreslår att han kontaktar en annan mäklare för att få tips om hur han skall gå tillväga om han inte vill lägga ut pengar på att kontakta jurist på en gång.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Det borde väl gå att få kontakt med mäklaren genom maila med rubriken "Försäljningsavtal hävs" 
Glöm inte anmälan till FMN.
Klicka här för att svara