H
oobum skrev:
Jag kan säga att det, med mindre firmor kan förekomma att man som kund får betala specialbeställt material i förskott hos leverantören.

Tex fönster, dörrar och kök.
Om leverantören är ett stabilt företag och direkt till leverantören.

hempularen skrev:
Hantverkaren har inte rätt att "återta" material oavsett om det är betalt eller ej.
Nej, men många förstår inte dessa detalejer (är min syn) och vem orkar driva en process på tre år medans huset skadas för att reda ut det. ? ;-.)

Det handlar inte om 3 års processande, det handlar om en polisanmälan om stöld och skadegörelse. Som visserligen läggs ner inom 10 minuter. Men då borde man kunna koppla in sitt försäkringsbolag.

En bra hantverkare behöver inte använda tjänster på nätet för att få kunder. En bra hantverkare är fullbokad och varför skulle han då ge bort en del av vinsten till dessa nät-tjänster?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
H
hempularen skrev:
Det handlar inte om 3 års processande, det handlar om en polisanmälan om stöld och skadegörelse. Som visserligen läggs ner inom 10 minuter. Men då borde man kunna koppla in sitt försäkringsbolag.
Ett försäkringsbolag tar inte ansvar för hantverkarens slarv eller okunskap. De tar större delen av en rättsprocessen om det är över ett basbelopp.

Nu gällde det ju inte slarvet, utan stölden och skadegörelsen om hantverkaren demonterar material som levererats när han är missnöjd med betalningen.

M Men hur skulle försäkringsbolaget ta hand om det? Självfallet hittar hantverkaren på nått med att kunden ville att materialet skulle bort .... Då denne inte betalade. Jag förstår att du menar i den bästa av världar, men tro mig det är mycket svår väg att ta.

Hur bevisar man stölden? Kameraövervakning? Lika troligt rättsfall som en påstådd våldtäkt...

God kväll
fick ett meddelande häromdagen att det nu fanns en försäkring. ringde och kollade, jodå, tecknad samma dag...

Tror att detta är en nisse med dålig koll på pappren. Spontant undrar jag hur mycket mer han har dålig koll på. fick även information från kronofogden att han hade två ärenden som varit där och vänt. Ärendena hade dragits tillbaka av inkassoföretagen. Detta kan betyda att fakturorna betalts, men sent, ELLER att inkassoföretagen ansett att det skulle kosta för mycket att försöka få in pengarna. Helt enkelt skrivit av skulden...

sänder en tacksamhetens tanke till min egen misstänksamhet... Tänk om jag köpt allt och betalade, undrar hur det hade gått.

Byggis1976 skrev:
M Men hur skulle försäkringsbolaget ta hand om det? Självfallet hittar hantverkaren på nått med att kunden ville att materialet skulle bort .... Då denne inte betalade. Jag förstår att du menar i den bästa av världar, men tro mig det är mycket svår väg att ta.

Hur bevisar man stölden? Kameraövervakning? Lika troligt rättsfall som en påstådd våldtäkt...
I ett sånt fall är det byggaren som måste bevisa att kunden bad att materialet skulle bort. Kan de inte det blir de ersättningsskyldiga.

O
Inger Norgren skrev:
God kväll
fick ett meddelande häromdagen att det nu fanns en försäkring. ringde och kollade, jodå, tecknad samma dag...

Tror att detta är en nisse med dålig koll på pappren. Spontant undrar jag hur mycket mer han har dålig koll på. fick även information från kronofogden att han hade två ärenden som varit där och vänt. Ärendena hade dragits tillbaka av inkassoföretagen. Detta kan betyda att fakturorna betalts, men sent, ELLER att inkassoföretagen ansett att det skulle kosta för mycket att försöka få in pengarna. Helt enkelt skrivit av skulden...

sänder en tacksamhetens tanke till min egen misstänksamhet... Tänk om jag köpt allt och betalade, undrar hur det hade gått.
Misstänksamhet är nog ganska bra många gånger...
Låt mig gissa.... Det företaget hamnar i papperskorgen?:p

Odjuret skrev:
Misstänksamhet är nog ganska bra många gånger...
Låt mig gissa.... Det företaget hamnar i papperskorgen?:p
vi har pratat sinsemellan här hemma och mer eller mindre kommit fram till att jag ska ringa honom och förklara vad det är som gör att vi inte vågar anlita honom. Det kan säkert vara så att allt är en olycklig slump, men då är det ju ännu viktigare att han får veta att han bör ha ordning på sina papper om han ska få kunder.
Att han dessutom vill ha betalt innan materialet ens beställts blev ju nästan en bisak för oss i sammanhanget... Avsaknad av rätt försäkringar och ärenden hos inkasso är värre om någon frågar oss.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
C
Inger Norgren skrev:
Det kan säkert vara så att allt är en olycklig slump, men då är det ju ännu viktigare att han får veta att han bör ha ordning på sina papper om han ska få kunder.
Med dessa omständigheter kan det omöjligen handla om en "olycklig slump". Antingen är det en riktig trasselsudd eller så är firman på obestånd. Förmodligen både och.

Men, detta att han saknar rätt försäkringar. Det indikerar ju att han i bästa fall inte gjort så många jobb, dvs. saknar erfarenhet. I värsta fall så har han gjort massor med job utan försäkring.

OM du skulle få för dig att trots allt ge honom en chans, så se till att kolla flera referenser noga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.