13 370 läst ·
42 svar
13k läst
42 svar
Betala materialet INNAN projektet börjar
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det handlar inte om 3 års processande, det handlar om en polisanmälan om stöld och skadegörelse. Som visserligen läggs ner inom 10 minuter. Men då borde man kunna koppla in sitt försäkringsbolag.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ett försäkringsbolag tar inte ansvar för hantverkarens slarv eller okunskap. De tar större delen av en rättsprocessen om det är över ett basbelopp.hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nu gällde det ju inte slarvet, utan stölden och skadegörelsen om hantverkaren demonterar material som levererats när han är missnöjd med betalningen.
M Men hur skulle försäkringsbolaget ta hand om det? Självfallet hittar hantverkaren på nått med att kunden ville att materialet skulle bort .... Då denne inte betalade. Jag förstår att du menar i den bästa av världar, men tro mig det är mycket svår väg att ta.
Hur bevisar man stölden? Kameraövervakning? Lika troligt rättsfall som en påstådd våldtäkt...
Hur bevisar man stölden? Kameraövervakning? Lika troligt rättsfall som en påstådd våldtäkt...
God kväll
fick ett meddelande häromdagen att det nu fanns en försäkring. ringde och kollade, jodå, tecknad samma dag...
Tror att detta är en nisse med dålig koll på pappren. Spontant undrar jag hur mycket mer han har dålig koll på. fick även information från kronofogden att han hade två ärenden som varit där och vänt. Ärendena hade dragits tillbaka av inkassoföretagen. Detta kan betyda att fakturorna betalts, men sent, ELLER att inkassoföretagen ansett att det skulle kosta för mycket att försöka få in pengarna. Helt enkelt skrivit av skulden...
sänder en tacksamhetens tanke till min egen misstänksamhet... Tänk om jag köpt allt och betalade, undrar hur det hade gått.
fick ett meddelande häromdagen att det nu fanns en försäkring. ringde och kollade, jodå, tecknad samma dag...
Tror att detta är en nisse med dålig koll på pappren. Spontant undrar jag hur mycket mer han har dålig koll på. fick även information från kronofogden att han hade två ärenden som varit där och vänt. Ärendena hade dragits tillbaka av inkassoföretagen. Detta kan betyda att fakturorna betalts, men sent, ELLER att inkassoföretagen ansett att det skulle kosta för mycket att försöka få in pengarna. Helt enkelt skrivit av skulden...
sänder en tacksamhetens tanke till min egen misstänksamhet... Tänk om jag köpt allt och betalade, undrar hur det hade gått.
I ett sånt fall är det byggaren som måste bevisa att kunden bad att materialet skulle bort. Kan de inte det blir de ersättningsskyldiga.Byggis1976 skrev:M Men hur skulle försäkringsbolaget ta hand om det? Självfallet hittar hantverkaren på nått med att kunden ville att materialet skulle bort .... Då denne inte betalade. Jag förstår att du menar i den bästa av världar, men tro mig det är mycket svår väg att ta.
Misstänksamhet är nog ganska bra många gånger...Inger Norgren skrev:God kväll
Låt mig gissa.... Det företaget hamnar i papperskorgen?
vi har pratat sinsemellan här hemma och mer eller mindre kommit fram till att jag ska ringa honom och förklara vad det är som gör att vi inte vågar anlita honom. Det kan säkert vara så att allt är en olycklig slump, men då är det ju ännu viktigare att han får veta att han bör ha ordning på sina papper om han ska få kunder.Odjuret skrev:
Att han dessutom vill ha betalt innan materialet ens beställts blev ju nästan en bisak för oss i sammanhanget... Avsaknad av rätt försäkringar och ärenden hos inkasso är värre om någon frågar oss.
Med dessa omständigheter kan det omöjligen handla om en "olycklig slump". Antingen är det en riktig trasselsudd eller så är firman på obestånd. Förmodligen både och.Inger Norgren skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men, detta att han saknar rätt försäkringar. Det indikerar ju att han i bästa fall inte gjort så många jobb, dvs. saknar erfarenhet. I värsta fall så har han gjort massor med job utan försäkring.
OM du skulle få för dig att trots allt ge honom en chans, så se till att kolla flera referenser noga.
OM du skulle få för dig att trots allt ge honom en chans, så se till att kolla flera referenser noga.
Klicka här för att svara