1 426 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Detaljplan och avstyckning
Vårt område skall detaljplanläggas, och kommunen skall ta över gatorna. För detta får vi betala en gatukostnadsavgift, där totala kostnaderna skall slås ut på planerade och befintliga bostäder.
Detaljplanen föreskriver minsta tomtstorlek, där vår tomt är mer än dubbelt så stor. Då är min fråga. Måste denna avstyckning komma med i detaljplanen, och om den inte är med så är det kört till dess den görs om, eller kan man när som helst ansöka (och få igenom...) om avstyckning/bygglov för nytt hus efter planen är klar.
Enligt kommunen måste vi ansöka innan planen är klar, så att vi får betala dubbel gatukostnadsavgift. Det är förstås lite mycket pengar, särskilt som avstyckning inte är säkert.
Mycket nytt för mig, med avstyckning, bygglov mm.
Detaljplanen föreskriver minsta tomtstorlek, där vår tomt är mer än dubbelt så stor. Då är min fråga. Måste denna avstyckning komma med i detaljplanen, och om den inte är med så är det kört till dess den görs om, eller kan man när som helst ansöka (och få igenom...) om avstyckning/bygglov för nytt hus efter planen är klar.
Enligt kommunen måste vi ansöka innan planen är klar, så att vi får betala dubbel gatukostnadsavgift. Det är förstås lite mycket pengar, särskilt som avstyckning inte är säkert.
Mycket nytt för mig, med avstyckning, bygglov mm.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det där har varit uppe i en annan tråd här också. Tydligen kör en del kommuner med ngn. sorts utpressning. När nya detaljplanen görs, så tar de ut gatukostnadsersättning för alla styckningsbara tomter. Så har du en tomt som går att stycka så får du betala dubbla, tredubbla osv. Och så säger kommunerna tydligen att de som inte vill betala extra får finna sig i att tomten senare inte går att stycka.
Jag kan inte se att kommunen kan göra så annat än om de gör en speciallösning i det. planen, där de för en stor tomt (som inte betalar dubbelt) specifikt reglerar i planen att den tomten skall vara större än andra möjliga tomter i planeområdet.
Jag kan inte se att kommunen kan göra så annat än om de gör en speciallösning i det. planen, där de för en stor tomt (som inte betalar dubbelt) specifikt reglerar i planen att den tomten skall vara större än andra möjliga tomter i planeområdet.
Klicka här för att svara