13 637 läst ·
62 svar
14k läst
62 svar
Erbjudande om anslutning av fiber till fastigheten
Vi beställde i somras, grävningen skedde för 4-6 veckor sedan (pågår fortfarande i området) och på fredag får vi installationen i huset och ska kunna köra igång och använda det direkt.Demmpa skrev:
Jag kan inte svära på att det är så. Men troligen så kvittar det, för telia gör troligen så att de omvandlar den "vanliga" telefonen till en datasignal så fort som möjligt, dvs redan i närmaste kopplingshus. Och detta hus har backupström. Därmed är data och telefoni så att säga samma system.Sumpan38 skrev:De som anslöt från början i vårt kvarter, för >5 år sedan fick betala sådär 30.000. Då lades fibern ut i gatan med anslutningspunkt för alla villor, nergrävd och oåtkomlig. För 3-4 år sen kom det en kampanj som kostade typ 10.000 för efteranslutning (fanns även en billigare start-kostnad med högre löpande kostnad i några år), vi hoppade på lösningen för 10.000, passade speciellt bra eftersom vi samtidigt renoverade, så allt kunde enkelt gömmas inne i huset.
Poängen att visst kan det bli billigare, men väldigt osannolikt att det skulle ske under pågående projekt, från samma leverantör, och som nämnts ovan så väldigt väldigt osannolikt att ytterligare en leverantör av fibern skulle dyka upp.
Jämförelse av priser för IP-telefoni och koppar-telefoni är inte så enkel. I praktiken tjänster med helt olika tillgänglighet. Kopparkabeln funkar t ex ofta även under lokalt strömavbrott, mycket redundans i det systemet. Å andra sidan slår blixten inte i fibern. ;-)
Så har du bara en liten ups till din router hemma så kan du nog också köra telefon under strömavbrott.
Fiberarbetet är igång. Vid tecknandet av avtalet kostade det 15 000. Hade man Rotavdrag sparade man 2375kr.
Nu fick vi en lapp om att skatteverket ändrat reglerna och att schablonbeloppet inte används längre utan det är antalet arbetade timmar på fastigheten som är styrande.
Eftersom jag redan gjort allt förarbete i samband med dränering blir det 2375kr dyrare för mig.
Jag läste i en annan tråd att om Företaget erbjuder ROT och skatteverket inte godkänner avdraget ska det drabba företaget och inte beställaren. Är det applicerbart här?
Jag börjar reta mig på Företaget då det inte är första gången dom ändrar sig. Första erbjudandet fick man sin fiber på anvisad plats med komplett installation och nu är det närmast gatan innanför väggen som gäller och man ska själv ordna matning till enheten etc. I mitt fall hamnar den i källaren vilket inte var tänkt.
Nu fick vi en lapp om att skatteverket ändrat reglerna och att schablonbeloppet inte används längre utan det är antalet arbetade timmar på fastigheten som är styrande.
Eftersom jag redan gjort allt förarbete i samband med dränering blir det 2375kr dyrare för mig.
Jag läste i en annan tråd att om Företaget erbjuder ROT och skatteverket inte godkänner avdraget ska det drabba företaget och inte beställaren. Är det applicerbart här?
Jag börjar reta mig på Företaget då det inte är första gången dom ändrar sig. Första erbjudandet fick man sin fiber på anvisad plats med komplett installation och nu är det närmast gatan innanför väggen som gäller och man ska själv ordna matning till enheten etc. I mitt fall hamnar den i källaren vilket inte var tänkt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Finns infällda eluttag kombinerat med anslutningsdosa?
El -
Koppla ballofix till anslutning som går till kyl/frys?
Vatten & Avlopp -
Anslutning av kanalplast mot nästan jämnhögt shingel-tak på sommmarhus
Tak & Vind -
Komplicerad VA-anslutning - Dåliga råd från entreprenör?
Vatten & Avlopp -
Påtvingad va anslutning till tom tomt
Vatten & Avlopp