Jag vill veta vad man bör göra när man har ett äktenskapsförord.
Vi har det så att det vi hade innan äktenskapet är enskild egendom. Även arv och gåvor är enskild egendom.
Så huset är min egendom vid en ev. separation.
Vi har inga barn än.

Men om det nu skulle ske något tragiskt och en av oss går bort, bör vi skriva ett testamente så maken/makan inte blir utslängd på gatan?. Äktenskapsförordet är enbart skrivet ifall det skulle bli en skiljsmässa, vid ett dödsfall så ska den överlevande ärva den bortgångne.

Och allt annat man bör tänka på vid dödsfall, pension och sånt? Hur reglerar man det? När vi får barn sedan så kommer nog våra tillgångar testamenteras till barnen.

Hoppas jag gör mig förstådd.
Tacksam för svar

Köp en timme av en ej svindyr jurist för testamenten, viktigt att ha detta så du tänker rätt.

Som jag uppfattar det så ärver i praktiken den efterlevande all egendom oavsett om det finns äktenskapsförord eller inte. Detta så länge det inte finns några särkullsbarn.

Om vi tänker oss att du enl. äktenskapsförord har 100 000 som enskild egendom. Alla andra tillgångar är s.k giftorättsgods, som delas lika vid dödsall/skillsmässa.

Om du avlider så tas din enskilda egendom (100k i detta exempel) direkt till ditt dödsbo. Övriga tillgångar bodelas så att den eftelevande får hälften. Den halvan är då inget arv, utan den personens egendom "redan från början".

Andra hälften hamnar i ditt dödsbo. Men vem ärver då ditt dödsbo. I normala fall ärver din make/maka hela ditt dödsbo. Undantaget är om du har särkullsbarn, eller om du skriver ett testamente.

Dina gemensamma barn är sedan "efterarvingar" till det som din maka/make ärvt efter dig. De kan då inte göras arvslösa genom gåva eller testamente. Men maken/makan har all rätt att sätta sprätt på alla ärvda pengar.

Finns det särkullsbarn så har de rätt att få ut sitt arv direkt, den delen ärver alltså inte din make/maka.

Okej men det viktigaste för oss är att maken/makan ärver trots att vi har ett äktenskapsförord. Det finns inga barn just nu och i detta äktenskapet inga särkullsbarn. Då borde vi inte behöva skriva ett testamente utan min fru ärver mig om jag skulle gå bort.

Så har jag uppfattat att det fungerar. Men jag är inte jurist, så du bör nog ordna svar från någon med rätt kunskap.

Jag är rätt övertygad om att det i huvudsak stämmer som jag skrev. Men det kan finnas fler undantag/fallgropar, med situationer där det inte gäller.

Jag får forska vidare och se om jag får tag med någon som vet mer exakt. Men det låter bra. Mindre papper att hålla koll på :)

O
Kan vara smart att skriva testamente än då...
Om båda går bort? Vem ska ärva då?
det finns en del saker att tänka på....

I de allra flesta fall är man nöjd med den lagstiftade arvsordningen. Dvs i första hand make/maka och barn eller barnbarn. Finns inga sådana så ärver. Föräldrarna eller dina syskon eller deras barn. Och i sista fall ärver far/morföräldrar eller deras övriga barn.

Och då finns ingen anledning att hålla på med testamente.

nikasp
Vi är sambos med litet barn, hus (snart) och torp (idag). "Alla" säger att vi borde 1) gifta oss eller 2) skriva testamente.

Ja "alla" har rätt. Om en av er dör så kommer det att först göras en bodelning av det som kan anses vara gemensamt (framförallt bostaden om den anskaffats för gemensamt boende). Då får den efterlevande halva värdet av det gemensamma. Barnet ärver dels allt som den avliden ägde själv, dels den halvan som bodelades till dödsboet.

Då betyder det att barnet är delägare i huset, och om den efterlevande vill sälja så måste överförmyndaren godkänna, mycket tveksamt om överförmyndaren godkänner att barnets andel används för köp av ny bostad. Överförmyndaren kan tom. kräva att den efterlevande köper ut barnet ur huset.

Och det finns fler tråkiga scenarier. Är ni därmot gifta så ärver den efterlevande allt vid ett dödsfall, utom det som ev. särkullsbarn har rätt till.

nikasp
Jo, jag känner till allt det där. En gammal kollega som inte hade så bra relation till svärföräldrarna fick det väldigt jobbigt när hans sambo gick bort efter en trafikolycka. De hade ett barn.

Ja som sagt svärföräldrar kan säkert vara ännu strängare än överförmyndaren. Men det kan räcka med överförmyndaren för att skapa stora problem. Överförmyndaren skall ju främst ta barnets framtida ekonomi i beaktande. Vad det sedan ställer till med boendesituation under barndomen är ju inte barnets ansvar.

Gå till jurist, vi fick en timma gratis via banken vi har lånen i. Kostade oss 1500 för tiden att ta fram testamentet sen. Rimlig summa när man tänker på värdet av huset. Juristen berättade en tragisk historia hon just haft där barnet tvingat fram en försäljning av huset för att finansiera sitt drogmissbruk. Sånt kan ju hända.

Men om det är som hempularen säger så är de precis som vi vill ha det.

Och nikasp, skapa en egen tråd om du inte har samma problem. Frågan var ang. äktenskapsförord och som du själv skrev så är du inte gift.

Sambos som köper gemensamt boende äger 50% var om detta inte förhandlas bort juridiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.