Problemet är bara att fakturan från factoringföretaget redan är betald...

I princip har jag redan betalt in slutfakturan men arbetet är inte färdigt. Därför är frågan vad som går att göra för att få färdigt arbetet så snart som möjligt och eventuellt få tillbaka pengar för förseningen av byggföretaget. Det finns en förseningsavgift i kontraktet som jag skulle vilja utnyttja nu men byggföretaget lär ju inte vara så pigga på det nu när de fått alla pengar.

H
Vad i betyder i princip alla pengar, är allt inbetalt eller inte?

Alla pengar förutom några få tusenlappar som tillkom för ett extra tillägsarbete. Småpengar i det här sammanhanget men de kommer jag förstås inte betala ut innan allt är färdigt.

Aha, då har jag missförstått situationen. Normalt så är man väl ganska chanslös om man betalar för något som inte är färdigt. I teorin så kan du ju stämma entreprenören, men det är ofta nog rätt meningslöst.

Ursäkta om jag låter hård. Du hade inte betalt fakturan när du startade tråden eller hur? Du undrar vad du ska göra. Alla säger betala inte! nu är fakturan trots detta betald varför startar man en tråd om man ändå inte lyssnar på vad folket säger?

• Gilla
Henri och 3 till
  • Laddar…
Kromo skrev:
Alla säger betala inte! nu är fakturan trots detta betald varför startar man en tråd om man ändå inte lyssnar på vad folket säger?
Det kan naturligtvis minska lusten att ge fler råd.

Startade tråden någon dag innan fakturan skulle betalas och han aldrig dra tillbaka betalningen så den gick tyvärr igenom. Var på semester utomlands precis då så det blev inte riktigt som jag tänkte mig. Det alternativet är borta så just nu handlar det mer om hur man kan sätta press på företaget att göra färdigt sitt jobb och hur får jag tillbaka förseningsavgiften som jag sa att de inte behövde betala om de gjorde färdigt allt innan jag betalade in slutfakturan. Att gå till ARN eller stämma företaget kan jag göra men kommer ta sin tid vad jag förstått. Kan tänka mig att gå till ARN mest för att lära mig hur det funkar om jag skulle behöva göra det igen.

Ring släktingen då och förklara att du känner dig besviken över att arbetet inte är slutfört, trots att fakturan är betald. Förhoppningsvis har släktingen dåligt samvete och kommer och fixar det snart.

Det kan ju finnas en godtagbar förklaring bakom, som tex sjukdom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.