3 903 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Projektet blir aldrig färdigt. Hur sätta press på byggföretaget?
Sida 1 av 2
Lite bakgrund:
Vi dränerade huset och garaget förra hösten och det skulle ta 4 veckor och tog 4 månader. Eftersom garaget skulle göras om till Attefallare så skulle vi vänta med att återställa skador på mark etc tills Atefallaren var klar. Den skulle enligt kontrakt vara klar 1 april men det återstår ca 2-3 dagars jobb som aldrig verkar bli gjort. Ett problem är att ägaren till företaget som utför jobbet är släkt med oss och vi har varit alldeles för snälla pga av det. I början av maj så diskuterade jag och företaget hur vi skulle gå vidare och de hade likviditetsbrist så jag gick med på att betala slutfakturan som skulle komma via ett faktoringföretag och som skulle betals efter 30 dagar, vilket betydde att de hade god tid på sig att göra färdigt arbetet. Ett dåligt beslut förstås. I princip inget har hänt och fakturas betalas imorgon. Sa också muntligt att vi inte skulle kräva skadestånd pga av förseningen fast det stod en summa i kontraktet eftersom jag var godtrogen och trodde de skulle fixa sakerna snabbt. Vi kan inte lägga ny gräsmatta etc tills allt är klart med attefallaren och dräneringen vilket gör att vi inte kommer kunna vara ute i trädgården på hela sommaren. Just nu står vi med en Attefallare som inte är färdig men borde varit det föt 2 månader sedan och en tomt som ser ut som en soptipp sedan förra hösten.
Vad har jag för påtryckningsmedel kvar? Kan ARN göra något? Eftersom jag gått med på att faktoringföretaget får skicka fakturan till mig så borde den dörren vara stängd. Vägrar jag att betala faturan så blir det väl bara problem för mig själv. Kan jag kräva skadestånd/förseningsavgift fast jag sagt nej till det? Gjorde det med kravet att allt skulle vara klart innan fakturan skulle betalas.
Självklart kommer vi inte ta in släkt i framtiden för att fixa byggrelatera saker.
Vi dränerade huset och garaget förra hösten och det skulle ta 4 veckor och tog 4 månader. Eftersom garaget skulle göras om till Attefallare så skulle vi vänta med att återställa skador på mark etc tills Atefallaren var klar. Den skulle enligt kontrakt vara klar 1 april men det återstår ca 2-3 dagars jobb som aldrig verkar bli gjort. Ett problem är att ägaren till företaget som utför jobbet är släkt med oss och vi har varit alldeles för snälla pga av det. I början av maj så diskuterade jag och företaget hur vi skulle gå vidare och de hade likviditetsbrist så jag gick med på att betala slutfakturan som skulle komma via ett faktoringföretag och som skulle betals efter 30 dagar, vilket betydde att de hade god tid på sig att göra färdigt arbetet. Ett dåligt beslut förstås. I princip inget har hänt och fakturas betalas imorgon. Sa också muntligt att vi inte skulle kräva skadestånd pga av förseningen fast det stod en summa i kontraktet eftersom jag var godtrogen och trodde de skulle fixa sakerna snabbt. Vi kan inte lägga ny gräsmatta etc tills allt är klart med attefallaren och dräneringen vilket gör att vi inte kommer kunna vara ute i trädgården på hela sommaren. Just nu står vi med en Attefallare som inte är färdig men borde varit det föt 2 månader sedan och en tomt som ser ut som en soptipp sedan förra hösten.
Vad har jag för påtryckningsmedel kvar? Kan ARN göra något? Eftersom jag gått med på att faktoringföretaget får skicka fakturan till mig så borde den dörren vara stängd. Vägrar jag att betala faturan så blir det väl bara problem för mig själv. Kan jag kräva skadestånd/förseningsavgift fast jag sagt nej till det? Gjorde det med kravet att allt skulle vara klart innan fakturan skulle betalas.
Självklart kommer vi inte ta in släkt i framtiden för att fixa byggrelatera saker.
Jag vet inte hur uppgörelsen med faktoringbolaget ser ut? Men borde det inte gå att betala för det arbete som är utfört och bestrida resten, (d.v.s. den summa som motsvarar dessa 2-3 dagar)? Vad säger faktoringbolaget? Har du talat med dem?robert77 skrev:
Att du har godkänt att fakturan skall komma från faktoringbolaget fråntar rimligtvis inte entreprenören sitt ansvar (d.v.s. färdigställa arbetet)?
Ni har väl ett skriftligt avtal som stipulerar detta, eller hur?robert77 skrev:
Ni har även ingått någon form av muntligt avtal, enligt följande:
Du betalar allt under förutsättning att arbetet färdigställs (vilket låter ganska självklart).
För det första kan ju muntliga avtal vara svåra att bevisa. För det andra har ju entreprenören brutit sin del av detta avtal eftersom arbetet inte är klart. Eftersom han inte uppfyller sin del av avtalet torde du inte heller vara skyldig att hålla din del?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Du skall givetvis inte slutbetala. Entreprenören har inte hållit sin del av avtalet.
I princip så kanske du måste betala en del av slutfakturan, och hålla inne så mycket som motsvaras av återstående arbete. Men det beror på vad som står i ert avtal. Om där finns specificerat att denna slutfaktura skall betalas efter slutfört arbete, så skall du inte betala en krona till förrän det villkoret är uppfyllt.
I princip så kanske du måste betala en del av slutfakturan, och hålla inne så mycket som motsvaras av återstående arbete. Men det beror på vad som står i ert avtal. Om där finns specificerat att denna slutfaktura skall betalas efter slutfört arbete, så skall du inte betala en krona till förrän det villkoret är uppfyllt.
Problemet är ju att de sålde slutfakturan till ett Faktoringföretag och jag godkände det eftersom jag skulle få 30 dagar att betala och enligt muntlig överenskommelse så skulle de vara färdiga då. Betalar jag inte fakturan till faktoringföretaget så blir det nog jag som åker på en smäll, tyvärrr. Har mailat dem för att se om det finns något att göra. Jag var ju alldeles för snäll när jag lät dem sälja min slutfaktura. Hade aldrig gjort det om jag inte känt den som äger byggföretaget.
Har inte entreprenören hållit sin del av ert muntliga avtal så varför ska du hålla din? Du har ju skriftligt på en skadeståndssumma. Släktfejder har dock dragits igång av konflikter med försvinnande mängd substans i jämfört med detta. Svårt att välja, kan jag förstå.robert77 skrev:
De kan sälja sin faktura helt utan ditt medgivande, så någon förändring av affärsrelationen mellan dig och byggaren har inte skett bara för att någon annan ska driva in skulden.
Bestrid fakturan skriftligt med anledning av att det den avser inte har levererats/fullgjorts och skicka kopia till factoringbolaget. Det som troligen kommer hända är att de kräver tillbaka pengarna de betalat ut av byggaren - och då kan det plötsligt bli fart på projektet.
Bestrid fakturan skriftligt med anledning av att det den avser inte har levererats/fullgjorts och skicka kopia till factoringbolaget. Det som troligen kommer hända är att de kräver tillbaka pengarna de betalat ut av byggaren - och då kan det plötsligt bli fart på projektet.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Att de går till en factoring firma är ju inget du godkänner eller inte. Skall han göra affärer med factoringföretag så får han se till att sköta jobbet.robert77 skrev:Problemet är ju att de sålde slutfakturan till ett Faktoringföretag och jag godkände det eftersom jag skulle få 30 dagar att betala och enligt muntlig överenskommelse så skulle de vara färdiga då. Betalar jag inte fakturan till faktoringföretaget så blir det nog jag som åker på en smäll, tyvärrr. Har mailat dem för att se om det finns något att göra. Jag var ju alldeles för snäll när jag lät dem sälja min slutfaktura. Hade aldrig gjort det om jag inte känt den som äger byggföretaget.
Skicka ett bestridande snarast till factoring firman.
Förutsatt att TS är privatperson och entreprenören en näringsidkare så spelar det ingen roll att rätten att ta emot betalning är överlåten till ett factoringbolag. Enligt konsumentkreditlagen har TS rätt att framställa samma invändningar p.g.a. köpet mot factoringbolaget som TS kan göra mot säljaren.
Hade TS varit ett bolag hade det varit en helt annan femma kanske kan vara värt att notera i sammanhanget. Då hade TS inte kunnat vägra betala factoringbolaget på samma sätt.
Hade TS varit ett bolag hade det varit en helt annan femma kanske kan vara värt att notera i sammanhanget. Då hade TS inte kunnat vägra betala factoringbolaget på samma sätt.
Det kanske är dags att inte vara så snäll längre?
Eftersom det inte verkar fungera... Även om jag förstår att det är viktigt eftersom ni är släkt, men han verkar inte tycka det är viktigt....
Det är trots allt han som inte sköter sig.... så se till att bestrida fakturan så fort som möjligt!
Eftersom det inte verkar fungera... Även om jag förstår att det är viktigt eftersom ni är släkt, men han verkar inte tycka det är viktigt....
Det är trots allt han som inte sköter sig.... så se till att bestrida fakturan så fort som möjligt!
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Håller med ovanstående. Betala för jobbet som är utfört. Meddela factoringbolaget att han inte har levererat det han har fakturerat, så stoppar de fakturan. Sedan anlitar du en annan entreprenör för att färdigställa din attefallare.
Tack för all input. Om de inte gör färdigt jobbet snart. Kan jag be ett annat företag att fixa det och de skickar fakturan till företaget som borde gjort arbetet? Eller måste jag betala dubbelt och sedan ta det via ARN?
Betalar du dubbelt får du garanterat inte igen dom pengarna, även om du får rätt i sak.robert77 skrev:
Du ska först tala om för entreprenören som har fått uppdraget att han har en viss tid på sig att utföra resterande jobb, annars tar du in en annan entreprenör. För den du har avtal med har trots allt rätt att få göra rätt för sig först. Annars har han rätt till ersättning från dig.
När ni är överens om att hans åtagande är klart, då kan du ta in någon annan.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ta kontakt med factoringsföretaget, skriftligen och gärna även per telefon. Ta kontakt med byggföretaget och bestrid fakturan skriftligen och påpeka att du bestrider pga att inte arbetet är slutfört enl. Överenskommelse. Meddela dem också att om arbetet inte är klart inom 1-2 veckor tex så kommer du att anlita någon annan och att du kommer att dra av den kostnaden från deras faktura.robert77 skrev:
Det kan vara svårt att få någon att gå med på att skicka fakturan till en tredje part som beställaren anser sig ha en fordran på. Även om jag sett det hända i praktiken ett antal gånger. Det är som gjort för att det skall bli trassel eftersom företag 2 inte har något avtal med företag 1.robert77 skrev:
Idealet är förstås att hålla inne med betalningen till företag 1 och använda dessa pengar till att betala företag 2. Det gäller bara att se till att man har belägg för ta in en ny leverantör. Bl.a. bör avtalet gentemot företag 1 vara hävt till återstående del, och idealiskt sett bör man även vara överens med företag 1 om detta.