jacs skrev:
Sambos som köper gemensamt boende äger 50% var om detta inte förhandlas bort juridiskt.
Tack för den onödiga informationen. Vad tror du äktenskapsförordet reglerar?

Ramnemark. Grunden är ju att gifta personer ärver varandra 100% och att inget delas ut till gemensamma barn, om nu inte överlevande part vill detta. Ett äktenskapsförord dikterar undantaget från detta genom att stipulera enskild egendom som inte skall ingå i det gemensamma bohaget. Om jag förstår det rätt vill ni alltså ärva varandra om ni dör, men inte dela på allt om ni skiljs åt levande? Det låter som en omväg att då gå via ett äktenskapsförord plus testamente, om det ens är möjligt. För det som är ditt enligt äktenskapsförordet kommer dina barn ärva när du dör, och du kan då inte testamentera bort mer än 50% av dina barns berättigade lott.

Istället känns det som att ni vill skriva ett konditionellt äktenskapsförord som bara träder i kraft om ni separerar, men inte annars? Frågan är om det är möjligt .. Fråga din jurist via banken är ett bra förslag.

Jag själv är i den omvända sitsen, och försöker efterlikna ett giftemål juridiskt, utan att vara gift. Men det är som sagt en annan historia. Fast priset för oss var schablon 1700:- för hjälp med detta.

Nej, som jag skrev ovan,. men bara är 90% säker på. Så kommer man efter ett dödsfall att göra en bodelning. Då läggs först all enskild egendom, dvs. det som hanteras av äktenslapsförordet till dödsboet. Därefter delar man resten som är giftorättsgods mellan den efterlevande och dödsboet.

MEN den efterlevande ärver allt det som finns i dödsboet, även om det finns barn. OM det finns särkullsbarn så ärver de sin andel av dödsboet direkt, så den delen ärver inte den efterlevande.

Men "bottom line" är att ett äktenskapsförord får ingen praktisk betydelse vid ett dödsfall. Den efterlevande ärver som om inget förord fanns.

Hela resonemanget bygger på att man inte testamenterar något. För då kan man uppnå andra effekter. Ex. så kan den avlidne testamentera bort allt utom barnens laglott (=hälften), den borttestamenterade delen kan ju då bli större om det finns ett äktenskapsförord. På samma sätt kan man med ett äktenskapsförord öka arvet för ett särkullsbarn, om man önskar det.

Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Om jag förstått det rätt så har ni äktenskapsförordet redan klart och det är som ni vill ha det, det var och en tog in tar var och en med sig ut om det skulle ta slut. Däremot om en av er dör, eller om båda dör, vad vill ni ska ske då!

Min sambo och jag gjorde följande, vi satte oss ner och fundera hur vi vill ha det, sedan tog vi kontakt med vår bank och dom satte ihop ett testamente utifrån hur vi ville ha det och det blev enligt följande:

Vi är sambos och ingen av oss har några barn, när den ena av oss dör så ärver den andre. När så den andre dör så ska våra respektive syskonbarn ärva enligt följande; en av oss har ett syskon som har ett barn och det syskonbarnet får ärva 50%, den andre har ett syskon som har två barn och dom syskonbarnen får ärva 25% vardera.

(Skulle vi skaffa barn så faller ovanstående upplägg)

Om båda vi dör (inga barn) så har jag förstått det som att våra föräldrar ärver oss. Det passar bäst för oss.
Det enda vi vill vara säkra på är att om en av oss skulle gå bort så ska den andra inte stå ensam och övergiven utan pengar, utan ärver den bortgångne och ev försäkringar och pensioner.

Jag vill precis som elpaco skriver.
Det är bara vid en separation/skilsmässa som jag vill behålla mitt hus. Om jag går bort så vill jag att hon ärver det av mig. Vi har inga särkullsbarn så det problemet slipper vi. Om ca 2-3 år har vi tänkt att skaffa barn och då ärver de ju efter den sista föräldern.

Frågan är om vi behöver kontakta en jurist om nu inte äktenskapsförordet gäller vid dödsfall?

Redigerat:
Mycket märkliga spekulationer här.
Jag klargör först frågeställningen ås att du ser att jag inte missuppfattat något.
Ni är gifta och har inga barn alls, vare sig gemensamma eller särkullbarn. Och ni har äktenskapsförord som reglerar vem som äger vad. Ni har inget testamente och det står inget i äktenskapsförordet om arv. Ni önskar ärva varandra vid dödsfall.

Följande gäller:
Om ni separerar bodelas enligt äktenskapsfördet. Om en av er dör ärver efterlevande make allt. Om ni får gemensamma barn ärver efterlevande make allt först, barnen får vänta tills båda är avlidna.

Det som menas med att äktenskapsförordet inte gäller vid dödsfall är att det, eftersom det inte finns någon arvsskatt, inte fyller någon funktion, utan ni ärver varandra precis som om ni inte hade haft något äktenskapsförord.

Om man vill att föräldrar eller eventuella barn ska ärva som om man vore sambos måste man skriva testamente, men det är ju inte vad ni vill.

Vi gifte oss när vi började planera barn eftersom det som sagt är väldigt mycket mer praktiskt, dels vad gäller arv, men även vad gäller faderskap. Bara tre namnunderskrifter istället för en hel massa, dels faderskapserkännande för varje barn, dels testamente, förmånstagare i försäkringar och annat, där normalt sett make/maka ärver i första hand.

Om du är orolig så ska du naturligtvis kontakta en jurist, och jag som själv har äktenskapsförord är lite förvånad över att er jurist inte tog upp frågan om testamente när ni ändå ville frångå viss del av äktenskapsrätten. Men som ni har det nu ärver din fru din egendom om du dör.

Om Anna_H har rätt så är det precis som vi vill ha det.
Det enda som står i äktenskapsförordet ang. arv är att det vi ärver/gåvor blir enskild egendom.

Vi träffade inte en jurist öga mot öga när vi gjorde äktenskapsförordet så det var nog därför. Vi har inga barn än som kan ärva och om båda går bort så spelar det ingen större roll för oss hur det delas mellan föräldrar eller syskon.

Tack för svaren alla :)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ni ärver varandra idag.

Ni bör ta er en funderare på hur ni ställer er till efterarvsfrågan.

Fundera exempel över följande scenario:

Du är gift med A. Du dör imorgon. Inget testamente finns. A ärver dig med fri förfoganderätt. A träffar en ny, gifter om sig, lever ihop med ny partner i 20 år. A dör. A:s nya partner måste lösa ut dina släkt (ofta syskon eller syskonbarn) som har rätt att få ut arvet efter dig. A kan inte skydda sin nya partner från dina släktingar trots att det gått 20 år.

Ett annat scenario:

Du är gift med A. Du dör imorgon. Testamente finns. A ärver dig med fullständig äganderätt. A träffar en ny, gifter om sig, lever ihop med ny partner i 20 år. A dör. Din släkt ärver inget om inte A skrivit ett testamente som gör att de ärver.

Ytterligare ett annat scenario:

Du är gift med A. Du dör imorgon. Testamente finns. A ärver dig med fullständig äganderätt. A dör i övermorgon. A:s släkt ärver allt, din släkt ärver inget.

Om man skriver testamente så bör man se över det med jämna mellanrum. Inget hindrar att ditt och din partners testamente ser helt olika ut.

Ja du. Egentligen ser jag inget problem med nått av scenarierna. Ingen i min släkt ska jaga arv efter mig så det funkar hur som.
Det handlar om att min fru, som nu är min familj inte ska behöva flytta om jag dör. Det bästa är ju nästan om ingen i släkten kan ärva för då finns det inget att bråka om där. Min fru och mina (förhoppningsvis blivande) barn är de enda jag vill se efter när jag gått bort.

Ser man till inkomster och jobb så är de sista scenariot den bästa lösningen.

Men vad jag kan få ut av allt här så ärver min fru mig och det är det enda jag vill ha löst just nu iallafall.

Min tidigare post med bodelning var inte felaktig, men Annas post stämmer, avseende tillägget (och vad som händer i praktiken). Efter en bodelning träder vid dödsfalls ärvdabalken in, och efterlevande får allt. I praktiken blir alltså äktenskapsförordet ointressant vid dödsfall, men inte vid skilsmässa. Precis som TS vill han det!

Referens : http://lawline.se/answers/9643

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Kanon. Tack för svaret :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.