SKV kommer med stor sammoliket vilja att du får en förmånsbeskattning på stugan som motsvarar vad det hade kostat att bygga och driva den privat.

C
Bör väl tilläggas att en marknadsmässig hyra är just det - marknadsmässig. Dvs. i samma nivå som likvärdiga objekt i området. Det är utgångspunkten - inte vad bolaget har för kostnader osv. Sen kan det i vissa fall uppstå situationen att bolaget går back trots att hyran är marknadsmässig och även då, som nämnts, är man ute på hal is.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
cpalm, läste du på länkem jag angav tidigare?

"Enligt allmänna principer antas i normalfallet att en förmåns marknadsvärde inte understiger arbetsgivarens kostnader för att tillhandahålla förmånen."

Så om ett företag bygger ett hus för att hyra ut till en företagsledare så är det den högsta av kostnaden ochr den marknadsmässiga hyran man utgår ifrån.

C
-MH- skrev:
cpalm, läste du på länkem jag angav tidigare?
Japp, jag läste den. :thumbup: Det var den jag avsåg med "som nämnts".

Det är en dålig idé. Risken för trubbel med skatteverket är alldeles för stor. Det är uppenbart att du vill använda företagets pengar för personlig vinning.

Kolla i stället på upplägg där företaget är vilande i 5 år, och där du sedan kan få över kapitalet till din privata plånbok med rimlig beskattning. Då har du förmodligen råd att finansiera husbygget privat. Vill du inte vänta med bygget i 5 år, så ta ett privat banklån som du sedan betalar tillbaka i helhet när du får ut pengarna från företaget.

Att köpa båtar, fyrhjulingar och skotrar i bolaget kan ge riktigt roliga skatteeffekter.

Eftersom det är marknadsvärdet som avgör förmånsvärdet så tar man vad det kostar att hyra skoter en vecka multiplicerat med antalet veckor det finns snö. Eftersom du äger bolaget beskattas det som lön på dig om du inte betalar den hyran.
Säg att det kostar 5000 kr att hyra skoter en vecka och att stugan ligger i Norrland där det är snö 20 veckor om året. Då ska du betala 100 000 kri hyra per år med skattade pengar. Betalar du inte hyra så blir det förmånsbeskattning och vi kan väl gissa att din marginalskatt är uppåt 55%, och om du försökt hoppa över det i deklarationen så blir det skattetillägg och möjligtvis åtal för skattebrott. Bolaget ska betala arbetsgivaravgifter på förmånen.
Det blir alltså 55 000 i skatt plus 22 000 i skattetillägg för dig och 25 000 kr för bolaget att betala plus lite skattetillägg.
Om du nu inte döms till dagsböter för skattebrott förstås.

Sedan kommer vi till fyrhjulingen och båten...

/Skattmasen

Och nej, det spelar ingen roll att du bara är i stugan tre veckor på vintern. Du ska ändå betala förmånsskatt för hela säsongen

Nej mitt upplägg verkar inte kunna fungera.

Får tänka om mer affärsmässigt tror jag, ser ut som jag kanske få lös en stuga i området ändå efter att ha hört runt lite, så jag köper den privat.

Sen funderar jag på att köpa upp mark i området med företaget istället, och faktiskt bygga ett par småstugor för uthyrning, se hur det funkar.

Tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.