tänkte om man skulle köpa sig BR och hyra ut den ca.1år sen sälja och tjäna lite pengar
kan jag göra det om jag äger radhus och har lån på det idag ?

Ja och nej.

Rent lagligt finns det inga hinder. Dvs. ingen myndighet kommer att bråka med dig.

Men bostadsrärttsföreningar har i sina stadgar en klausul (som är bestämd i bostadsrättslagen) som ungefär brukar vara fomulerad "föreningen har som ändamål att tillhandahålla bostad åt föreningens medlemmar". Det innebär att det du vill göra är ett brott mot denna ändamålsparagraf.

Det i sin tur innebär att föreningen kommer att neka dig medlemskap om de får klart för sig att du inte tänker bo själv i lägenheten. Vilket innebär att du aldrig blir ägare till bostadsrätten. Ett köp av en bostadsrätt är alltid villkkorad av att köparen skall beviljas medlemskap. Så blir du nekad medlemskap så går inte affären tillbaka, den har aldrig ägt rum.

Nästa tröskel, om du nu skulle lyckas bli medlem, är att med hänvisning till samma paragraf så kommer de flesta föreningar att neka dig att hyra ut i andra hand. Du måst ha föreningens tillstånd för uthyrning.

Sedan är frågan om banken kommer att bevilja dig lån för köpet. Normalt så tar då banken ingen hänsyn till din förväntade hyresintäkt. Utan för att få låna så måste din ekonomi tåla kostnaderna för lånet, och månadsavgift till föreningen enl. bankens beräkningsmodell (kalkylränta på 6 - 8%).

Rent affärsmässigt tror jag att det är en minst sagt riskabel affär att köpa på spekulation i nuläget.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.