13 387 läst ·
65 svar
13k läst
65 svar
Mitt avloppsrör går över en tomt som ska bebyggas
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det var väl PEAB om jag förstår rätt, som ville ha väldigt mycket. De kan mycket väl ha en prissättning där de tar betalt för etablering även om maskinerna redan finns på plats.
Trodde denna följetong var över men...
Slutsatsen var att vi tre inblandade parter skulle dela upp jobbet/kostnaden.
Nya markägaren skulle ta kostnaden från kommunen att flytta anslutningspunkten på kommunens mark. Vilket enligt samtal skulle bli ca 10000:-.
Vi skulle ta materialkostnaden och jobbet för nya rördragningen.
Säljaren av gård och tomt skulle betala grävningen på tomten.
Som sagt, alla överens och allt var bra.
Men i dag fick jag ett samtal från kommunen om att den där kostnaden på ca 10000:- hamnade på 30000:-???
Jag tyckte att man såklart inte kunde göra så. Komma överens om en kostnad och sedan trippla den.
Han tyckte att vi skulle vara glada att vi inte behövde betala vad det egentligen kostade.
Hur ska man ta detta vidare?
Slutsatsen var att vi tre inblandade parter skulle dela upp jobbet/kostnaden.
Nya markägaren skulle ta kostnaden från kommunen att flytta anslutningspunkten på kommunens mark. Vilket enligt samtal skulle bli ca 10000:-.
Vi skulle ta materialkostnaden och jobbet för nya rördragningen.
Säljaren av gård och tomt skulle betala grävningen på tomten.
Som sagt, alla överens och allt var bra.
Men i dag fick jag ett samtal från kommunen om att den där kostnaden på ca 10000:- hamnade på 30000:-???
Jag tyckte att man såklart inte kunde göra så. Komma överens om en kostnad och sedan trippla den.
Han tyckte att vi skulle vara glada att vi inte behövde betala vad det egentligen kostade.
Hur ska man ta detta vidare?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det beror väl lite på hur kommunen har angett kostnaden på 10 000, om de kan hållas ansvariga för uppgiften.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Genom att säljaren bekostar grävningen så behöver kommunen "bara" göra ett nytt hål i stamledningen.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden