M -MH- skrev:
Det finns(fanns?) ett forum politik, där man kan dryfta hur lagarna borde vara. Kanske passar den här diskussionen bättre där.
De flesta (tyvärr) tror jag vill att lagar borde vara formulerade på så att de gynnar dem själva och deras intressen. Jag ska ha rätt till, ingen ska minsann få bestämma över vad jag får göra, hela tiden jag, jag, jag. Den åsikten framkommer tydligt i vissa inlägg.

Min åsikt är att vi måste ta hänsyn till varandra och den jord vi bor på om vi ska kunna leva och fungera tillsammans i dagens och framtidens samhälle. Utan lagar och uppstyrning tror jag inte det fungerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
H hhenning skrev:
Omöjligt att diskutera detta med dig på detta forum men jag blev sugen att fråga dig en sak som jag redan vet vad du tänker svara på. Tycker du man ska få göra vad man vill på sin egendom? Förstöra miljön för lång tid framöver? Skövla skog oavsett allmänt intresse? Osv.
Jag gör ett tillägg till frågan ovan;
Tycker du att ALLA (även din granne) ska får göra precis vad hen vill på sin egendom? Bör ingenting vara reglerat?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P Pia DellaMonro skrev:
Källa Skatteverket
Mark till fastighet, som är bebyggd med småhus, hyreshus, kraftverksbyggnad, industribyggnad,, specialbyggnad eller övrig byggnad, ska i sin helhet utgöra tomtmark, om fastigheten ligger ett ägoskifte och har en total areal som inte överstiger två hektar. Detta ska dock int gälla om fastighetens mark till någon del ska taxeras tillsammans med annan egendom enligt
reglerna i 4 kap.

Källa:
Olika sorters tomtmark
Tomt och fastighet
Det finns flera olika sorters tomter och de definieras beroende på vem som äger tomten och hur tomten är belägen.
Allmän tomtmark ägs normalt av kommunen där marken är belägen och skall inte utnyttjas så att allmänheten inte kan nyttja marken.
Tomtmark ägs av fysiska eller juridiska personer och kan nyttjas på de sätt som tomten är godkänd för.
Sjötomten går ner till strandlinjen och ägaren till tomten har ensam nyttjanderätt av tomten ända ner till vattnet.
För en strandtomt, till skillnad mot en sjötomt, ar allmänheten rätt att passera över tomten nära strandlinjen.
Sjönära tomt är en tomt från vilken det tar mindre än 5 minuter att gå till näraliggande vatten.

Är du verkligen på riktigt? Du har ju ingen som helst koll på juridiken utan är fastlåst i dina egen påhittade verklighet om vad som gäller. Varför ens börja denna tråd från början. Tror du att någon här kan ändra gällande rätt eller?
P Pia DellaMonro skrev:
Dra dina egna slutsatser. Men läs först.

Jag har en sjötomt med ägodel av sjön från strandkant och utåt. Syns tydligt på tomtksrtan.

Olika sorters tomtmark
Tomt och fastighet
Det finns flera olika sorters tomter och de definieras beroende på vem som äger tomten och hur tomten är belägen.

Allmän tomtmark ägs normalt av kommunen där marken är belägen och skall inte utnyttjas så att allmänheten inte kan nyttja marken.
Tomtmark ägs av fysiska eller juridiska personer och kan nyttjas på de sätt som tomten är godkänd för.

Sjötomten går ner till strandlinjen och ägaren till tomten har ensam nyttjanderätt av tomten ända ner till vattnet.

För en strandtomt, till skillnad mot en sjötomt, har allmänheten rätt att passera över tomten nära strandlinjen.

Sjönära tomt är en tomt från vilken det tar mindre än 5 minuter att gå till näraliggande vatten.
Är du verkligen på riktigt? Du har ju ingen som helst koll på juridiken utan är fastlåst i dina egen påhittade verklighet om vad som gäller. Varför ens börja denna tråd från början. Tror du att någon här kan ändra gällande rätt eller?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
haggle haggle skrev:
Är du verkligen på riktigt? Du har ju ingen som helst koll på juridiken utan är fastlåst i dina egen påhittade verklighet om vad som gäller. Varför ens börja denna tråd från början. Tror du att någon här kan ändra gällande rätt eller?


Är du verkligen på riktigt? Du har ju ingen som helst koll på juridiken utan är fastlåst i dina egen påhittade verklighet om vad som gäller. Varför ens börja denna tråd från början. Tror du att någon här kan ändra gällande rätt eller?
Jag tror TS startade tråden med förhoppningen att få medhåll i sitt ärende.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Problemet är den fyrkantiga regeltillämpning som under senare år har utvecklats på strandskyddsområdet där man inte beaktar behovet av strandskydd i det enskilda fallet. Följden blir att fastighetsägare nekas strandskyddsdispens även i fall där det är helt uppenbart att strandskyddet inte skulle påverkas.
Stockholms tingsrätt har slagit fast att den nuvarande tillämpningen av reglerna om strandskyddsdispens, som inte tar hänsyn till behovet av strandskydd i det enskilda fallet, är oförenlig med den grundlagsskyddade äganderätten.
Sockholms tingsrätt slår fast att strandskyddsbeslut kränkte Oxx Hxxxxs äganderätt.
Intressant.... jag undrar vad som gäller en större fritidstomt /sjötomt modell äldre (sedan 40-talet) med de små stugorna i ena änden av tomten där det är en några meter hög brant ned mot vattnet försedd med stora stenar för att förhindra erodering, och så den enda lilla stranden för båt och bad i andra änden av tomten, cirka 100 mtr från gäststugan, iordninggjord för detta syfte, med stenbrant åt ena hållet och en pir av stora stenblock åt andra hållet där tomtgränsen går. Stranden är mycket liten, kanske fyra-fem meter lång och tre meter bred och det blir ju som att tvingas sola och bada med andra, (kreti och pleti av varierande medvetenhet av vad som passar sig) i ett litet vardagsrum. Det är stötande att hänsyn ej tas till tomtägarens behov, platsen är ju iordningsställd för detta fritidshus ägare och har kostat både möda och pengar. Ägaren förhindras ju nyttja sin egen badplats om "allmänheten" hunnit före och belägrat platsen 12 timmar framåt!

Kan detta verkligen vara förenligt med svensk grundlag och EUs regelverk? Måste ju finnas många sjötomter i skärgården som har branta svårtillgängliga klippor nedanför befintliga fritidshus där båt/badplatser befinner sig bortom omedelbar hemfridszon?
 
haggle haggle skrev:
Är du verkligen på riktigt? Du har ju ingen som helst koll på juridiken utan är fastlåst i dina egen påhittade verklighet om vad som gäller. Varför ens börja denna tråd från början. Tror du att någon här kan ändra gällande rätt eller?


Är du verkligen på riktigt? Du har ju ingen som helst koll på juridiken utan är fastlåst i dina egen påhittade verklighet om vad som gäller. Varför ens börja denna tråd från början. Tror du att någon här kan ändra gällande rätt eller?
Ojjj... Vet d u hagge vad som gäller då i lagen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.