1 774 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Ärvt fastighet exkl. inventarier.
Hej, behöver lite råd från er kloka forumister.
Jag har förra hösten i arv fått en fastighet med en liten stuga på. Vi var inte släkt, men goda vänner. Problemet är att jag inte är ärvt inventarierna i stugan då det i testamentet endast stod ” fastigheten xxx” inget annat var upptaget så lösöret i stugan (samt övriga tillgångar) tillföll systern. Vilket hennes jurist TYDLIGT upplyste mig om. Hon har varit där och plockat lite småsaker och vräkt ut resten på golvet så det nu ser ut som om det varit inbrott.
Hon har nu sparkat sin jurist och svarar ej på min jurists brev eller samtal. Jag kan ej nyttja stugan eftersom hennes ägodelar är kvar och hon kommer garanterat börja tjafsa om jag rör något där. Hur skulle ni gå till väga? Jag vill inte ha ett skadeståndsanspråk på mig för att ha förstört hennes saker.
Jag har förra hösten i arv fått en fastighet med en liten stuga på. Vi var inte släkt, men goda vänner. Problemet är att jag inte är ärvt inventarierna i stugan då det i testamentet endast stod ” fastigheten xxx” inget annat var upptaget så lösöret i stugan (samt övriga tillgångar) tillföll systern. Vilket hennes jurist TYDLIGT upplyste mig om. Hon har varit där och plockat lite småsaker och vräkt ut resten på golvet så det nu ser ut som om det varit inbrott.
Hon har nu sparkat sin jurist och svarar ej på min jurists brev eller samtal. Jag kan ej nyttja stugan eftersom hennes ägodelar är kvar och hon kommer garanterat börja tjafsa om jag rör något där. Hur skulle ni gå till väga? Jag vill inte ha ett skadeståndsanspråk på mig för att ha förstört hennes saker.
Har så klart ingen erfarenhet av exakt den situationen, men den normala gången om man inte lyckas få någon att flytta på sina prylar från ens fasta egendom är att begära handräckning från kronofogden. https://www.kronofogden.se/Vanlighandrackning.html
Du kan ju börja med ett brev där du förklarar att hon måste ta bort sina saker innan ett visst datum och att nästa steg annars tyvärr måste blir handräckning från kronofogden. Förslagsvis erbjuder du en väg ut där hon kan skriva under ett avtal och återsända som överlåter lösöret till dig så att du kan slänga det.
Kör sakerna till ett förråd du lånar eller hyr billigt och erbjud henne tillgång till detta. Då kan du flytta in och slappna av. Det finns ingen lag som säger att sakerna måste vara kvar på din fastighet utan så länge hon har fri tillgång går du fri.
Jag har som tur är ingen erfarenhet av detta, men om det redan nu pratas via Jurister, så lär ju systern hävda att TS förstört massor av saker när TS flyttar hennes saker till ett förråd, saker har säkert försvunnit också.Jonatan79 skrev:
Så förslaget med brev till "Systern" där hon uppmanas att hämta sina saker annars tar TS hjälp av kronofogden är nog tyvärr en av de bättre lösningarna...
Spott on på min känsla. Systern har bråkat med sin nu avlidna syster i 45år och visar inga tecken på att sluta nu. Hon blev inte så glad när testamentet kom fram, hon bröt då kontakten med mig och körde juristvägen och krånglat på alla sätt som gått för att försena och fördyra för mig. Jag fick ta över deras bråk liksom. Jag hade nycklarna till stugan så när hennes jurist bad mig skicka dom så gjorde jag det och bifogade ett brev där jag bad henne lämna lite småsaker som var mina privata. Nu i efterhand var det dumt för det hon plockat var dom sakerna och ett par prylar till.... .Zixten skrev:
Jag har som tur är ingen erfarenhet av detta, men om det redan nu pratas via Jurister, så lär ju systern hävda att TS förstört massor av saker när TS flyttar hennes saker till ett förråd, saker har säkert försvunnit också.
Så förslaget med brev till "Systern" där hon uppmanas att hämta sina saker annars tar TS hjälp av kronofogden är nog tyvärr en av de bättre lösningarna...
Vi kör kronofogden nu.
Tack för svaren!
Hmmm, synd att du inte skrev här för 1 år sedan. Ibland är det hårt mot hårt som gäller. Om det inte är möbler värda en förmögenhet kan du flytta dom till ett förråd och låt tanten leva rövare, hon har inget att hämta. Bra att allt är dokumenterat och fotat.
Kom på en sak, innan du skriver brev till "Systern" och "hotar med kronofogden".
Ring till kronofogden och fråga om råd, kolla om dom kan hjälpa dig och hur du skall göra, dom kanske inte ens kan / vill hjälpa dig, och då blir det ju lite "tandlöst" att hota med kronofogden och sen blir det inget av det...
Ring till kronofogden och fråga om råd, kolla om dom kan hjälpa dig och hur du skall göra, dom kanske inte ens kan / vill hjälpa dig, och då blir det ju lite "tandlöst" att hota med kronofogden och sen blir det inget av det...
Moderator
· Stockholm
· 57 728 inlägg
Har varit med en situation med vissa likheter. Advokaten som var inkopplad ordnade flytt av prylarna till förråd. Och lät dödsboet stå för hyran i ett kvartal. Meddelade ägaren till lösöret att hon antingen kunde ta hand om prylarna eller därefter betala förrådshyran.
Jag tyckte det var bra eftersom det därmed var advokaten som var ansvarig, inte jag.
Advokaten var utsedd boutredningsman, därmed inte anlitad av mig.
Jag tyckte det var bra eftersom det därmed var advokaten som var ansvarig, inte jag.
Advokaten var utsedd boutredningsman, därmed inte anlitad av mig.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/far-inte-tilltraede-efter-exekutiv-auktion.325255/
Kanske kan vara till hjälp.
Kanske kan vara till hjälp.
Klicka här för att svara