5 085 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Förhöjd grundvattennivå efter skogsavverkning
Min mamma bor på "landet" utanför Uppsala, en av grannarna är svenska kyrkan. Svenska kyrkan har nu avverkat 20-30 hektar skog. Efter detta har grundvattennivån höjts och mammas tomt har blivit översvämmad.
Finns det någonting juridiskt att göra?
Finns det någonting juridiskt att göra?
Korta svaret nej.
Men det kanske beror på vad som hänt.
Är det någon bäck/vattendrag/dike som förstörts/dämts upp?
Då kan de få krav på återställande.
Men är det inga specifika skador utan ett vanligt hygge så blir det svårt.
/ATW
Men det kanske beror på vad som hänt.
Är det någon bäck/vattendrag/dike som förstörts/dämts upp?
Då kan de få krav på återställande.
Men är det inga specifika skador utan ett vanligt hygge så blir det svårt.
/ATW
Grundvattennivåerna brukar bli lägre efter avverkningar då ytvattenavrinningarna brukar öka och avdunstningen stiger i avsaknad av skuggande träd. Jag tror som ArneTW att det är något dike/bäck som har blivit igensatt så att ytvattnet ar svårt att rinna bort. Är det så så skaden som orsakat "skadan" återställa flödet.
Här hos mig har det kommit mycket nederbörd denna vintern, vilken troligen höjt grundvattnet mycket, jag märker att det snabbt blir vattensjukt när det regnat en del typ 10 - 20 mm på en halvdag eller så, på platser som brukar klara av en del regn utan större problem.
Går man runt i markerna så ser man höga vattenflöden i alla vattendrag, så att din mammas tomt är översvämmad kan ju bero på detta, vattendragen klarar inte av allt vatten och det blir översvämmat.
Ligger tomten sen väldigt lågt så är det ju naturligt att allt vatten samlas där...
Vad du kan göra är att gå och titta i vattendragen som dränerar din mors tomt och se om det är igentäppt någonstans och behöver rensas /öppnas upp.
Går man runt i markerna så ser man höga vattenflöden i alla vattendrag, så att din mammas tomt är översvämmad kan ju bero på detta, vattendragen klarar inte av allt vatten och det blir översvämmat.
Ligger tomten sen väldigt lågt så är det ju naturligt att allt vatten samlas där...
Vad du kan göra är att gå och titta i vattendragen som dränerar din mors tomt och se om det är igentäppt någonstans och behöver rensas /öppnas upp.
Tack för svaren. Översvämningen hänger helt klart ihop med avverkningen. Detta gjordes för kanske 4-5 år sen och det har varit som ett träsk sen dess.
Vad avverkades? Barrträ? Lövträ? En klassiker är avverkning av tex Björk som ofta suger ordentligt med vatten där mark efter avverkning kan bli vattensjuk. Annars är det mest troliga att diken och annat påverkats så vattnet tar en annan väg än innan
Hur ser terrängen ut.
Ligger tomten lägst?
Skulle det vara möjligt att göra ett nytt dike/täckdike runt tomten?
Ett återkommande tema i mina inlägg på senare tid har varit att det är billigare och snabbare att fixa det själv än att få någon annan att fixa det gratis.
Oavsett vem som har rätt/fel.
/ATW
Ligger tomten lägst?
Skulle det vara möjligt att göra ett nytt dike/täckdike runt tomten?
Ett återkommande tema i mina inlägg på senare tid har varit att det är billigare och snabbare att fixa det själv än att få någon annan att fixa det gratis.
Oavsett vem som har rätt/fel.
/ATW
Nej det är faktist så att grundvattennivån höjs efter avverkning, det är därför man ibland måste gräva grunda skyddsdiken efteråt för att säkerställa en lyckad föryngring. Även en gallring höjer vattennivån med flera centimeter. Se tex tabellen på sidan 11 nedan (ca 40cm högre efter avv):E elmont skrev:Grundvattennivåerna brukar bli lägre efter avverkningar då ytvattenavrinningarna brukar öka och avdunstningen stiger i avsaknad av skuggande träd. Jag tror som ArneTW att det är något dike/bäck som har blivit igensatt så att ytvattnet ar svårt att rinna bort. Är det så så skaden som orsakat "skadan" återställa flödet.
https://studentportal.gu.se/digitalAssets/1347/1347846_b146.pdf
I det här fallet tror jag nog att Kyrkan bör leda undan vattnet från tomten.
Redigerat av moderator:
Här i kalhyggenas förlovade land tror vi oss veta att bäckar och andra vattendrag en kort tid under snösmältningsperioden får ett markant höjt flöde för att sedan efter snösmältningen ofta i stort ett torka ut. Det är ett fenomen som inte fanns så länge det fans skog kvar då var flödet i vattendragen mycket mindre varierande och över hela året jämnare.
Lika så blir dom marker som vi kallar myrlänta dvs våta men ej riktig myrmark mycket torrare efter att dom har kalhuggits. kanske inte omedelbart men över några års tid.
Jag tittade lite på arbetet och ser att undersökningen sträcker sig över 6 månader och kan då omöjligt vara riktigt trovärdig när det gäller grundvattennivåer. Det tar ett flertal år att konstatera om nivån på vattnet permanent ändrar sig.
Ps
I Afrika pågår stora skogsplanteringsprojekt för att binda mer vatten i marken. Utan skog rinner ytvattnet bort och vållar ofta översvämningar samt dunstar.
Lika så blir dom marker som vi kallar myrlänta dvs våta men ej riktig myrmark mycket torrare efter att dom har kalhuggits. kanske inte omedelbart men över några års tid.
Jag tittade lite på arbetet och ser att undersökningen sträcker sig över 6 månader och kan då omöjligt vara riktigt trovärdig när det gäller grundvattennivåer. Det tar ett flertal år att konstatera om nivån på vattnet permanent ändrar sig.
Ps
I Afrika pågår stora skogsplanteringsprojekt för att binda mer vatten i marken. Utan skog rinner ytvattnet bort och vållar ofta översvämningar samt dunstar.
Redigerat:
Visst påverkar en större avverkning grundvattnet litegrann lokalt men det är ju inte så att vatten och grundvatten inte rör sig.
Även fast det finns kalhyggen och vi gör nya så är kalhyggen en liten del av skogen. Ganska snart är det ungskog istället för kalhygge... osv.
20-30 hektar låter mycket i ett hygge men kyrkan har mycket mark så det kan ju stämma.
Finns det bilder?
/ATW
Även fast det finns kalhyggen och vi gör nya så är kalhyggen en liten del av skogen. Ganska snart är det ungskog istället för kalhygge... osv.
20-30 hektar låter mycket i ett hygge men kyrkan har mycket mark så det kan ju stämma.
Finns det bilder?
/ATW
Det jag länkade till var ett exjobb men det var en av de första träffarna på google och jag är lat så det fick dugaE elmont skrev:Här i kalhyggenas förlovade land tror vi oss veta att bäckar och andra vattendrag en kort tid under snösmältningsperioden får ett markant höjt flöde för att sedan efter snösmältningen ofta i stort ett torka ut. Det är ett fenomen som inte fanns så länge det fans skog kvar då var flödet i vattendragen mycket mindre varierande och över hela året jämnare.
Ps
Nivåhöjningen är inte heller permanent, efter 2-3 år börjar nivån sjunka igen och sen dröjer effekterna av den kvar i ytterligare några år. Vi skulle inte ha metoder att bearbeta höjningen med om den inte fanns.
Gallring i torvmark höjer nivån med ca 5cm. Tillfälligt alltså.
Skyddsdikning efter föryngringsavverkning:

Tänk på att skogsmaskiner kan köra sönder befintliga diken så att de blockeras eller hjulspår skapar nya vägar för vattnet att rinna. Maskinförarna kan även ha lagt stockar i ett dike för att kunna köra över och sedan "glömt" stockarna där.
När diken efter avverkning exponeras för solljus växer de snabbt igen.
Din mamma är beroende av att vattenförhållandena (grundvattennivån) består och har därmed rätt att rensa diken på Svenska kyrkans mark och lägga rensningsmassorna på marken intill dikena.
Tänk på att skogsmaskiner kan köra sönder befintliga diken så att de blockeras eller hjulspår skapar nya vägar för vattnet att rinna. Maskinförarna kan även ha lagt stockar i ett dike för att kunna köra över och sedan "glömt" stockarna där.
När diken efter avverkning exponeras för solljus växer de snabbt igen.
Din mamma är beroende av att vattenförhållandena (grundvattennivån) består och har därmed rätt att rensa diken på Svenska kyrkans mark och lägga rensningsmassorna på marken intill dikena.
Klicka här för att svara