4 549 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Servitut, begagna erforderlig körväg
Ja, vi var ju helt inställda på att lägga lagom mycke jobb och pengar på vägen så att den bär en bil utan problem men den kommer aldrig bära en timmerbil utan att man gör om den från grunden och fraktar in väldigt många lass material.
Lantmäteriets kommentarer om att eftersom det står att vi har rätt att bruka väg så kan markägaren vara skyldig att hålla väg ändrar ju på hela ansvarsbilden, om det verkligen stämmer och om väg betyder att det ska gå att köra bil där utan att riskera att köra fast.
Idag tog allt en lite lustig vändning då det visar sig att SCA har avverkat kring vägen och under våren/vintern kört skogsmaskiner längs och tvärs vägen, som lök på laxen har sedan elbolaget kört traktorgrävare längs vägen och plöjt ner kabel där diket borde vara.
Resultatet är en 500m lång lerpöl med igensatta diken och vägtrummor, helt oframkomligt med bil.
Både elbolag och SCA lovar återställa, så får vi se när och hur det blir. Lite surt att vara utan stuga några månader för ett problem som lätt kunnat undvikas, men är ju också glad att vi inte hunnit lägga pengar på vägen.
Ska bli spännande att se hur de delar upp det ansvaret mellan sig.
Lantmäteriets kommentarer om att eftersom det står att vi har rätt att bruka väg så kan markägaren vara skyldig att hålla väg ändrar ju på hela ansvarsbilden, om det verkligen stämmer och om väg betyder att det ska gå att köra bil där utan att riskera att köra fast.
Idag tog allt en lite lustig vändning då det visar sig att SCA har avverkat kring vägen och under våren/vintern kört skogsmaskiner längs och tvärs vägen, som lök på laxen har sedan elbolaget kört traktorgrävare längs vägen och plöjt ner kabel där diket borde vara.
Resultatet är en 500m lång lerpöl med igensatta diken och vägtrummor, helt oframkomligt med bil.
Både elbolag och SCA lovar återställa, så får vi se när och hur det blir. Lite surt att vara utan stuga några månader för ett problem som lätt kunnat undvikas, men är ju också glad att vi inte hunnit lägga pengar på vägen.
Ska bli spännande att se hur de delar upp det ansvaret mellan sig.
ulovad återkoppling.
Det tog i mitt tycke extremt lång tid att återställa, med tanke på att vägen gjordes delvis obrukbar. En ovanligt torr vår räddade situationen.
Nu i veckan så åtgärdade SCA en del av sträckan genom att peta lite i några diken och lägga på ca ett lass grus för att fylla hjulspåren vilket gjorde vägen 100% bättre.
SCA hade gett köranvisning till den underentreprenör som gjorde avverkningen och ritat körvägar åt dem som hade varit toppen för oss, men det var tydligt att de inte följt anvisningarna på något sätt.
Elbolaget, eller elbolagets entreprenör, slingrar sig och kommer med ursäkter som "det där kan man ju inte göra något åt"(nedtryckt vägbank som tar en sekund att återställa med grävare), "men nu har vi ju flyttat maskinen" och "det där kan du ju kratta till". Efter det går de inte att nå.
Det tog i mitt tycke extremt lång tid att återställa, med tanke på att vägen gjordes delvis obrukbar. En ovanligt torr vår räddade situationen.
Nu i veckan så åtgärdade SCA en del av sträckan genom att peta lite i några diken och lägga på ca ett lass grus för att fylla hjulspåren vilket gjorde vägen 100% bättre.
SCA hade gett köranvisning till den underentreprenör som gjorde avverkningen och ritat körvägar åt dem som hade varit toppen för oss, men det var tydligt att de inte följt anvisningarna på något sätt.
Elbolaget, eller elbolagets entreprenör, slingrar sig och kommer med ursäkter som "det där kan man ju inte göra något åt"(nedtryckt vägbank som tar en sekund att återställa med grävare), "men nu har vi ju flyttat maskinen" och "det där kan du ju kratta till". Efter det går de inte att nå.
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Då borde det vara läge att prata med elbolaget igen. Och konsattera att deras entreprenör vägrar återställa efter sig med motiverigar som att de redan har flyttat bort sina maskiner.
Klicka här för att svara
