Hej!!
Undrar hur en besiktningsprotokoll ska se ut. Har sålt min bostadsrätt och köparen påstår att jag har vattenskada i badrummet. Han hade fått veta detta efter köpet. Under min tid har jag haft två besiktnings tillfälle men aldrig fått
ngn protokoll. Han hade fått fått detta. Tycker detta låter märkligt. Undrar hur jag ska gå iväg nu med ärendet . Tacksam för ngt svar.
Margit


Skärmdump av e-post om fukt under golv i badrum med anmärkning och råd till lägenhetsinnehavaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmbild av e-post från Riksbyggen om fukt under golvet i badrummet med detaljer om anmärkningar och besiktningsresultat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av e-post om fukt under golvet i badrum från fastighetsförvaltare med anmärkningar och kontaktinfo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en e-postkonversation om en felanmälan gällande fukt under golvet i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av e-post om fuktskada under golv i badrummet med information om besiktningsresultat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är väl mer en fråga vad köparen väljer att göra. Enklast så inväntar du ett eventuellt krav från köparen. Sen kommer frågan om köparen har rätt till nedsatt pris/avhjälpande, det har han om det föreligger ett fel enligt köplagen. Med största sannolikhet har du sålt bostadsrätten i befintligt skick, det är standard och en formulering som brukar förekomma i köpeavtalen. I så fall gäller att det måste finnas ett fel enligt köplagen 19 § för nedsättning av priset/avhjälpande:

Bild av text som beskriver när en vara anses felaktig trots att den sålts i "befintligt skick" enligt köplagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som du ser är punkt 2 något som köparen troligen antar är situationen. Du borde efter de två besiktningarna och den information som skickades ut ha känt till fuktskadan och därmed upplyst köparen om det. Om du verkligen inte har delgetts någon information (inte att du inte behagade läsa din post) så gäller inte punkt 2.

Annars får man göra en bedömning enligt punkt 1 och 2 om fel föreligger. Var lägenhetent tex extra dyr och såldes som nyrenoverat kvalitetsobjekt eller var den mer halvsunkig och gick billigt för att badrummet var i behov av renovering?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl mer en fråga vad köparen väljer att göra. Enklast så inväntar du ett eventuellt krav från köparen. Sen kommer frågan om köparen har rätt till nedsatt pris/avhjälpande, det har han om det föreligger ett fel enligt köplagen. Med största sannolikhet har du sålt bostadsrätten i befintligt skick, det är standard och en formulering som brukar förekomma i köpeavtalen. I så fall gäller att det måste finnas ett fel enligt köplagen 19 § för nedsättning av priset/avhjälpande:

[bild]

Som du ser är punkt 2 något som köparen troligen antar är situationen. Du borde efter de två besiktningarna och den information som skickades ut ha känt till fuktskadan och därmed upplyst köparen om det. Om du verkligen inte har delgetts någon information (inte att du inte behagade läsa din post) så gäller inte punkt 2.

Annars får man göra en bedömning enligt punkt 1 och 2 om fel föreligger. Var lägenhetent tex extra dyr och såldes som nyrenoverat kvalitetsobjekt eller var den mer halvsunkig och gick billigt för att badrummet var i behov av renovering?
hej!!

Nej har verkligen inte fått ngt brev eller annat som talar tydligt för mig att har skada som jag måste åtgärda!
MVH:Margit
 
Be föreningen om en kopia på det påstådda utskicket. Då kan ni direkt se om du misstolkat det eller om info varit fel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mawe 67 skrev:
hej!!

Nej har verkligen inte fått ngt brev eller annat som talar tydligt för mig att har skada som jag måste åtgärda!
MVH:Margit
Notera dock lagens lite luriga formulering "måste antas ha känt till". För att ett fel ska föreligga räcker det således med att du måste antas ha känt till fuktskadan. T ex om det fanns i bostadsrättsföreningens årsredovisning eller andra dokument som varit tillgängliga för dig som medlem så antas du nog i lagens mening ha läst dem. Kristian B tycks också mena att du informerats om fuktskadan, hur han nu menar att informationen meddelats dig. Har de t ex skickat en lapp eller ett brev så måste du återigen nog antas ha känt till skadan.

Om du inte måste antas ha känt till fuktskadan så är det bara ett fel i köplagens mening om lägenheten är i väsentliugt sämre skick ön köparen med hänsyn till priset och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta. Sålde du en premiumlägenhet med nyrenoverat badrum så åker du nog dit där. Var det kanske 15-30 år gammalt badrum med skavanker och många av grannarna har samma typ av fuktskada så kunde köparen förvänta sig detta, då är det inget fel i köplagens mening.

Men som sagt. Vänta på att köparen hävdar att det är ett fel och begär kompensation enligt köplagen innan du agerar. Bollen ligger där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Be föreningen om en kopia på det påstådda utskicket. Då kan ni direkt se om du misstolkat det eller om info varit fel.
Tack ska göra det för det som dem har skrivit ut till köparen är väldigt otydligt kan man tycka o lätt att missförstå också.
 
Kolla med någon gammal granne om dom fick kopia av bes.protokoll eller med styrelsen i föreningen vid tillfället ,vad dom egentligen gjorde med informationen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla med någon gammal granne om dom fick kopia av bes.protokoll eller med styrelsen i föreningen vid tillfället ,vad dom egentligen gjorde med informationen.
Ska göra det..tack för info. Jobbit det här.
 
M Mawe 67 skrev:
Tack ska göra det för det som dem har skrivit ut till köparen är väldigt otydligt kan man tycka o lätt att missförstå också.
Mailet du bifogat bild på tycker jag är lätt att förstå innebörden av. Frågan är hur det första protokollet/åtgärdsplan såg ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Mailet du bifogat bild på tycker jag är lätt att förstå innebörden av. Frågan är hur det första protokollet/åtgärdsplan såg ut.
Snälla kan du förklara för jag förstår inte det. Förstår inte vad ok 1/2 menas har tolkat det som halva. Sen när det står utrett och år tal 2017, 2018 då har man inte haft besiktning...,ärligt talat fattar inget...
 
M Mawe 67 skrev:
Snälla kan du förklara för jag förstår inte det. Förstår inte vad ok 1/2 menas har tolkat det som halva. Sen när det står utrett och år tal 2017, 2018 då har man inte haft besiktning...,ärligt talat fattar inget...
Vill tydligt göra att jag själv har aldrig sätt den bifogade bilden. Den hade köparen fått nu när han skulle sälja vidare lgh. Han hade bara från om det finns nya anmärkningar i lgh o då hade han fått detta från Riksbyggen.
Margit
 
M Mawe 67 skrev:
Vill tydligt göra att jag själv har aldrig sätt den bifogade bilden. Den hade köparen fått nu när han skulle sälja vidare lgh. Han hade bara från om det finns nya anmärkningar i lgh o då hade han fått detta från Riksbyggen.
Margit
Attans fel...han hade bara frågat om det finns nga......
 
De har gjort en besiktning av flera badrum, för att förenkla det har de tagit fram en skala , ok ,1 och 2, där ok är godkänt, 1exempelvis mindre åtgärd, 2 större ingrepp rekommenderas. Vad dessa "betyg" innebär mer exakt ska finns beskrivet i det ursprungliga protokollet.
 
Claes Sörmland
M Mawe 67 skrev:
Snälla kan du förklara för jag förstår inte det. Förstår inte vad ok 1/2 menas har tolkat det som halva. Sen när det står utrett och år tal 2017, 2018 då har man inte haft besiktning...,ärligt talat fattar inget...
Efter besiktning har de har klassat badrummen i tre klasser: klassen OK, klassen 1 eller klassen 2. Klassen 2 fick ditt badrum. Det är tydligen den klass där mest problem finns. Hur de har definierat klasserna och exakt de har gjort besiktningen kan bara de som var involverade i besiktningen förklara. Inte vi på detta forum.
 
  • Gilla
Mawe 67
  • Laddar…
Detta kan vara en knepig fråga att avgöra. Föreningen har genomfört besiktningar och ditt badrum har bedömts vara av klass 2. Vi har inte tolkningen av besiktning, den måste finnas hos föreningen, men klass 2 innebär nog att åtgärder måste vidtas. Om du kände till detta vid försäljningen borde du upplyst köparen. Man kan försöka ta reda på hur föreningen informerade om resultatet av besiktningen. Om det är post så är det tyvärr osäkert nuförtiden. Samtidigt är det så att resultatet finns hos föreningen och din köpare kunde fått reda på det om köparen kontaktade föreningen.
Till viss del beror utgången kanske på hur badrummet ser ut. Om det är ett badrum från typ 70-talet är det nog uppenbart att köparen borde förstått att det är bristfälligt. Om det är ett på ytan snyggt badrum från 2010-talet är det annorlunda. Utgången av en konflikt är osäker. Via din hemförsäkring kan du troligen få viss juridisk hjälp till låg kostnad. Om bedömningen är att du har ett ansvar så försök att få en uppgörelse med delat ansvar, badrummet blir i bättre skick efte åtgärder. Om bedömningen är att du inte bör vara ansvarig kan det leda till en rättslig konflikt. För att bedöma utgången krävs mer fakta i så fall, så säkerställ att du har gott stöd i detta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.