1 784 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Styrelse i vägförrening
Hej jag undrar hur det e om en ordförande i en vägledning motarbetar en personligt samt vägrar lämna ut papper som alla i föreningen ska ha rätt att ta del av
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Ja, i princip så skall inte styrelsen lämna ut dokument till medlemmarna. Men just vattenprover från föreningens vattenbrunn, låter som en typ av dokument som borde lämnas ut.Macccannr1 skrev:
I de fall jag känner till så tar föreningen vattenprover två gånger per år. De brukar ange i årsberättelsen att vattenkvaliteten är god. Men själva protokollet från provtagningen har jag inte sett. Vet inte om det skulle vara problem att få ut dem.
Men grundprincipen för styrelsearbete i bostadsrättsföreningar, samfälligheter osv. är att handlingar som styrelsen arbetar med är inte offentliga. Därav kommer att ordföranden kan inte på eget bevåg lämna ut ex. ett vattenprotokoll, såvida det inte finns ett styrelsebeslut om att handlingen skall lämnas ut.
Om du misstänker någon oegentlighet. Ex. att styrelsen mörkar att vattnet är otjänligt, då kan/bör du begära att revisorerna undersöker saken. Revisorerna har rätt att ta del av alla handlingar som föreningen har.
Men det är relativt få handlingar "som alla i föreningen har rätt att ta del av".
Instämmer i inlägget ovan, I senaste numret av ”bostadsrätterna direkt”, nyheter och goda råd i bostadsrättsföreningen förklarar organisationens jurist och styrelserådgivare. Rubriken är ”Experten: Låt inte medlemmarna läsa styrelseprotokollen”. Skälen är många men till exempel att de kan innehålla känsliga uppgifter. Granskningen av att styrelsen agerar korrekt är revisorn. Detta gäller en annan typ av förening, men samma princip gäller säkert. Med det sagt så bör man väl på lämpligt sätt anslå resultat av vattenprover, däremot inte detaljer om upphandling och liknande.
Klicka här för att svara