tommib tommib skrev:
Jag ska ärligt säga att jag inte har någon aning om själva grundfrågan men det låter extremt skumt att använda exfruns enskilda firma för att bedriva verksamhet. Det luktar bedrägeri eller åtminstone synnerligen oseriös hantverkare.
Jag har som vana att googla alla mina hantverkare, om de inte har gjort jobb hos oss förut. Jag läser deras årsredovisningar etc. Ändå råkade vi anlita en fräck, oduglig hantverkare en gång. Allting såg bra ut, utom hans arbete (snett till max allting). Han hade nog inte ens någon plan för jobbet. Hans nya sambo, som stod för företaget (?) kom i början och var i ett lyckorus över att ha hittat en så bra sambo, som var så duktigoch hon var SÅ KÄR. Han överdebiterade resorna kraftigt och när han kom så plockade han alltid fram kylväskan och satte sig på den och började äta & dricka. Sedan ville han låna toaletten och satt där en timme (!). Sedan jobbade han en stund och åkte. Det blev en svindyr räkning. Fortfarande när jag kollar upp honom på nätet så hittar jag inga varningstecken, utom att han inte står för firman själv, utan hans sambo, som är kontorist och inte hantverkare. Skumt? Jag gav mannen sparken, när han inte kom på länge och en ny firma fick ta över och de sa att "det var det värsta som de hade någonsin sett".

Staffans2000
Såhär tror jag att han arbetar: Han kramar ut så mycket pengar som möjligt på fuskjobb, men när det är dags för att ta konsekvenserna, gömmer han sig under exfruns kjol. Exfrun förresten, hon har inga pengar kvar. Precis som flickan i Havanna.

Staffan Taube

• Gilla
MilosG och 1 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Jag har som vana att googla alla mina hantverkare, om de inte har gjort jobb hos oss förut. Jag läser deras årsredovisningar etc. Ändå råkade vi anlita en fräck, oduglig hantverkare en gång. Allting såg bra ut, utom hans arbete (snett till max allting). Han hade nog inte ens någon plan för jobbet. Hans nya sambo, som stod för företaget (?) kom i början och var i ett lyckorus över att ha hittat en så bra sambo, som var så duktigoch hon var SÅ KÄR. Han överdebiterade resorna kraftigt och när han kom så plockade han alltid fram kylväskan och satte sig på den och började äta & dricka. Sedan ville han låna toaletten och satt där en timme (!). Sedan jobbade han en stund och åkte. Det blev en svindyr räkning. Fortfarande när jag kollar upp honom på nätet så hittar jag inga varningstecken, utom att han inte står för firman själv, utan hans sambo, som är kontorist och inte hantverkare. Skumt? Jag gav mannen sparken, när han inte kom på länge och en ny firma fick ta över och de sa att "det var det värsta som de hade någonsin sett".
H Harrison skrev:
Jag gick på rekommendation av en riktigt bra hantverkare, en elektriker som jag anlitade i sommras. Han gjorde en utomordentligt jobb, var väldigt mån om mig som kund, kom alltid i tid, ringde varje dag och berättade vad han skulle göra och när det skulle vara klart. Det var en mycket positiv och bra upplevelse så jag litade på honom när han sa att hans vän jobbar med badrumsrenovering. Dessutom skulle han vara underleverantör och göra el i badrummet vilket kändes tryggt.
Men som du sa, det kan se bra ut på papper och man kan bli lurad ändå.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Såhär tror jag att han arbetar: Han kramar ut så mycket pengar som möjligt på fuskjobb, men när det är dags för att ta konsekvenserna, gömmer han sig under exfruns kjol. Exfrun förresten, hon har inga pengar kvar. Precis som flickan i Havanna.

[länk]

Staffan Taube
Nu när jag kollade på nytt fuskfirman, som vi råkade anlita, tycks verksamheten ha avstannat redan för 1-2 år sedan och bolaget hade fått minst en betalningsanmärkning. Då såg man inga konstigheter, men nu syns varningstecknen. Kolla alltid bakgrunden!

MilosG MilosG skrev:
Undrar vem som kan teckna avtal för en enskild firma. När jag skulle renovera badrummet tecknade jag avtal med hantverkare i tron att det är hans enskild firma som motpart. Det visade sig att det är hans ex. frus enskild firma och att han är anställd.
Han skrev under med sitt namn och hennes personnummer. Nu är vi i en tvist efter en icke godkänd besiktning och jag undrar om avtalet är ens giltigt?
Du kan ju också betala honom, eller rättare sagt den enskilda firma han uppgivit ett belopp som du anser är skäligt för utfört arbete och material, säg 10'. I övrigt bestrider du samtliga fakturor och är extremt noga med att dokumentera vad som sagts, det icke fackmannamässiga etc, etc. All den infon lämnar du inte i från dig ett smack av förrän en eventuell förhandling i tingsrätten. Det enda du ska vara tydlig med är varför du gör som du gör och låta förstå att han/fruns företag inte kommer att få mer. Skriftligt så klart. Kom bara ihåg att ta med i beräkningen att om tingsrätten menar att det inte föreligger ett avtal mellan dig och hustruns "firma" utan mellan dig och hantverkaren, så är det du som köpare av en tjänst som ska stå för eventuella skatter o arbetsgivaravgifter om hantverkaren saknar f-skattesedel.

H
H Harrison skrev:
Att förfalska en namnteckning är ett allvarligt brott som du kan använda mot hantverkaren. Bra om du har ett papper som han skriver under med sin namnteckning att han avstår från all betalning arbete, material osv. Betala inte en krona. Han kan skicka fakturan till kronofogden men då kan du påvisa att arbetet inte är fackmannamässigt utfört, så det är lugnt. Det är bättre att han stämmer dig. Billigare för dig. Tingsrätten dömer oftast förlikning vilket kostar dig en hel del pengar, du kan inte få fel men det hjälper ju inte om du åker på halva rättegångskostnaden. Är du inte med i Villa ägarna så bli det, de har en juridisk avdelning där du kan få råd, Hallo konsument och konsumentrådgivare på kommunen kan också råda dig.

tommib
MilosG MilosG skrev:
Jag gick på rekommendation av en riktigt bra hantverkare, en elektriker som jag anlitade i sommras. Han gjorde en utomordentligt jobb, var väldigt mån om mig som kund, kom alltid i tid, ringde varje dag och berättade vad han skulle göra och när det skulle vara klart. Det var en mycket positiv och bra upplevelse så jag litade på honom när han sa att hans vän jobbar med badrumsrenovering. Dessutom skulle han vara underleverantör och göra el i badrummet vilket kändes tryggt.
Men som du sa, det kan se bra ut på papper och man kan bli lurad ändå.
Ah, rekommendation från någon som är bra väger tungt. Då är det svårt att undvika att bli lurad.
Hoppas du återkopplar din erfarenhet till den där elektrikern. Visserligen kan det vara känsligt om de är vänner men det är kanske inte så kul för elektrikern heller om hen rekommenderar någon som är kass till sina kunder.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vissa rekommenderar att betala en del av beloppet. Jag skulle avråda från det med tanke på vad du beskrivit. Att betala en del kan rent juridiskt tolkas som att du har accepterat något. Du har en oberoende besiktningsman som anmärkt på mycket, det är till din fördel. Samtidigt har din motpart rätt att åtgärda de brister som finns och då också få betalt, såvida avtalet ens är giltigt. Men jag skulle tro att det är det, du har ändå haft för avsikt att ingå ett avtal oavsett om personen är firmatecknare eller får företräda företaget i fråga. Ditt andra trumfkort är att du är privatperson, som privatperson är man skyddad på god grunder. Jag skulle rådgöra med jurist först så du inte hamnar i trångmål. Ska du betala något så är det isåfall i samband med förlikning eller att tingsrätten dömmer dig att betala.

• Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.