17 066 läst ·
118 svar
17k läst
118 svar
privat väg, utbruten tråd
Spelar det någon roll? Även om en väg är enskild kan den vara ok att använda om ägaren inte har något emot det...och det lär du aldrig se på nätet. Du får lämna skärmen och ge dig ut i verkligheten...snuttjulle skrev:
Jag har fått mycke hjälp och det ser ut som att många mer än jag gillade denna sida där man redan innan man ger sig ut på en tur i skogen kan räkna med att det inte finns bommar då man kan se vilka som får bidrag.
Och på detta vis riskerar jag förhoppningsvis inte på någon som ställer trakorn ivägen då jag kör på de vägar jag får och inte någons privata som jag inte sett någon skylt om då det är svårt att bestämma att den ska ha ett specielt utseende eller att bara sända in info till någon.
Toppen detta nu är det dags att göra rutter till Vårens grusturer på MC utan att riskera att jag får vända 3 mil in då jag hamnat på återvändsgränd.
Och på detta vis riskerar jag förhoppningsvis inte på någon som ställer trakorn ivägen då jag kör på de vägar jag får och inte någons privata som jag inte sett någon skylt om då det är svårt att bestämma att den ska ha ett specielt utseende eller att bara sända in info till någon.
Toppen detta nu är det dags att göra rutter till Vårens grusturer på MC utan att riskera att jag får vända 3 mil in då jag hamnat på återvändsgränd.
Jag tror att skyltning/bommar etc gäller...Nötegårdsgubben skrev:
Upptäcker TS att vägen ifråga har bidrag får han anmäla det om den är stängd... I min syn ger det inte honom rätt att forcera sig in på vägen.
/ATW
Så du menar att en grusMc någonsin respekterat en skylt eller bom...snuttjulle skrev:
Jag har fått mycke hjälp och det ser ut som att många mer än jag gillade denna sida där man redan innan man ger sig ut på en tur i skogen kan räkna med att det inte finns bommar då man kan se vilka som får bidrag.
Och på detta vis riskerar jag förhoppningsvis inte på någon som ställer trakorn ivägen då jag kör på de vägar jag får och inte någons privata som jag inte sett någon skylt om då det är svårt att bestämma att den ska ha ett specielt utseende eller att bara sända in info till någon.
Toppen detta nu är det dags att göra rutter till Vårens grusturer på MC utan att riskera att jag får vända 3 mil in då jag hamnat på återvändsgränd.
/ATW
På sistone har vi använt "min karta" gratisapp baserad på lantmäteriets kartor. Framförallt gillar jag deras bergodalkarta där jag tydligt kan se terrängen. Men de har också föredömligt märkt ut småvägar så vi kan planera i förväg.
Jag har själv vid ett tillfälle lyckats blockera skogsväg där jag utgick från att ingen körde eftersom den var igenväxt. Blev inträngd av traktor och fick en ordentlig utskällning. När han lugnat ner sig insåg han att vi alla kan göra misstag så vi skildes åt vid gott mod. Och jag tänker numer efter en gång extra var jag ställer bilen.
Jag har själv vid ett tillfälle lyckats blockera skogsväg där jag utgick från att ingen körde eftersom den var igenväxt. Blev inträngd av traktor och fick en ordentlig utskällning. När han lugnat ner sig insåg han att vi alla kan göra misstag så vi skildes åt vid gott mod. Och jag tänker numer efter en gång extra var jag ställer bilen.
Jag försöker så gott jag kan att undvika detta och det gör jag genom att planera i förväg och då är detta verktyg toppen. Nu kör jag inte en liten 600 utan en stor 1150 och har inte den vanan så att jag ensam skulle få för mig att köra runt en bom i skogen.A ArneTW skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Håller med om att det inte ger rätt att hur som helst forcera en bom, men det kan nog sägas vara tillräckligt för att ignorera vissa skyltar och ge en viss rätt att ta sig ut genom en låst bom om man blivit inlåst.A ArneTW skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Jag tittade lite i ett par områden jag känner till och i båda områdena är betydligt fler vägar öppna för allmän trafik än vad det ges bidrag för. Rent av är flertalet av de bidragsstödda vägarna asfaltsbelagda snarare än grusvägar.snuttjulle skrev:
Men det är klart, hjälper det dig att lägga några olika turer så är ju det gott nog, även om det i praktiken finns fler öppna vägar.
Idag körde vi in med 3 bilar på en "Privat väg"
För att komma åt fisket.
Det kom för en stund sen en ung same på 4-hjuling och frågade med barsk röst vad vi gjorde där?
Vi visade fram pappret från vägverket att vägbidraget villkorar att vägen hålls öppen för allmän trafik. Han blev helt tyst och sa inget mer utan for iväg.
Skall bli spännande och se om något händer?
För att komma åt fisket.
Det kom för en stund sen en ung same på 4-hjuling och frågade med barsk röst vad vi gjorde där?
Vi visade fram pappret från vägverket att vägbidraget villkorar att vägen hålls öppen för allmän trafik. Han blev helt tyst och sa inget mer utan for iväg.
Skall bli spännande och se om något händer?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jaha, du och dina polers visade upp ett papper från Vägverket som gav er rätt att köra på en viss väg, och den "unge samen" blev spak...F Freddan#1 skrev:
Verkar som om samtliga parter är lika okunniga, eftersom Vägverket inte har funnits öht på...(kan det vara typ) 10 år?
Trafikverket!SågspånPappspikEternit skrev:
Fortfarande har inget hänt. Flera har åkt förbi. Även den unge killen med 4- hjulingen.
Vi vinkar och ser trevliga ut.
Förmodligen blev de skrämda. För visst smakar pengar bäst?
Men det kom en man och kollade fiskekorten strax efter. Försöka duger. Men nu har de inget mer att komma med, hoppas vi.
Skrämda jomenvisst...F Freddan#1 skrev:Trafikverket!
Fortfarande har inget hänt. Flera har åkt förbi. Även den unge killen med 4- hjulingen.
Vi vinkar och ser trevliga ut.
Förmodligen blev de skrämda. För visst smakar pengar bäst?
Men det kom en man och kollade fiskekorten strax efter. Försöka duger. Men nu har de inget mer att komma med, hoppas vi.
Hyr ni stuga eller är det nån av er som äget den?
/ATW
Klicka här för att svara