Nissens
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kul sida men jag hittar inte info om en väg är enskild eller privat med förbud för mig att framföra ett fordon där. Men jag har inte letat någon längre tid. På länken till Trafikverket får man upp kartan men ingen info vad jag hittar om väghållare mm.
Spelar det någon roll? Även om en väg är enskild kan den vara ok att använda om ägaren inte har något emot det...och det lär du aldrig se på nätet. Du får lämna skärmen och ge dig ut i verkligheten...
 
Jag har fått mycke hjälp och det ser ut som att många mer än jag gillade denna sida där man redan innan man ger sig ut på en tur i skogen kan räkna med att det inte finns bommar då man kan se vilka som får bidrag.
Och på detta vis riskerar jag förhoppningsvis inte på någon som ställer trakorn ivägen då jag kör på de vägar jag får och inte någons privata som jag inte sett någon skylt om då det är svårt att bestämma att den ska ha ett specielt utseende eller att bara sända in info till någon.
Toppen detta nu är det dags att göra rutter till Vårens grusturer på MC utan att riskera att jag får vända 3 mil in då jag hamnat på återvändsgränd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där var ju en ypperlig sida! Hittar TS sina fiskevägar bland dem med statligt bidrag där borde han ju våga sig in på dessa oavsett skyltning. Är de inte med är det bara att snöra kängorna och gå istället.
Jag tror att skyltning/bommar etc gäller...

Upptäcker TS att vägen ifråga har bidrag får han anmäla det om den är stängd... I min syn ger det inte honom rätt att forcera sig in på vägen.

/ATW
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag har fått mycke hjälp och det ser ut som att många mer än jag gillade denna sida där man redan innan man ger sig ut på en tur i skogen kan räkna med att det inte finns bommar då man kan se vilka som får bidrag.
Och på detta vis riskerar jag förhoppningsvis inte på någon som ställer trakorn ivägen då jag kör på de vägar jag får och inte någons privata som jag inte sett någon skylt om då det är svårt att bestämma att den ska ha ett specielt utseende eller att bara sända in info till någon.
Toppen detta nu är det dags att göra rutter till Vårens grusturer på MC utan att riskera att jag får vända 3 mil in då jag hamnat på återvändsgränd.
Så du menar att en grusMc någonsin respekterat en skylt eller bom... :crysmile:

/ATW
 
  • Haha
  • Arg
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Karlia
På sistone har vi använt "min karta" gratisapp baserad på lantmäteriets kartor. Framförallt gillar jag deras bergodalkarta där jag tydligt kan se terrängen. Men de har också föredömligt märkt ut småvägar så vi kan planera i förväg.

Jag har själv vid ett tillfälle lyckats blockera skogsväg där jag utgick från att ingen körde eftersom den var igenväxt. Blev inträngd av traktor och fick en ordentlig utskällning. När han lugnat ner sig insåg han att vi alla kan göra misstag så vi skildes åt vid gott mod. Och jag tänker numer efter en gång extra var jag ställer bilen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Så du menar att en grusMc någonsin respekterat en skylt eller bom... :crysmile:

/ATW
Jag försöker så gott jag kan att undvika detta och det gör jag genom att planera i förväg och då är detta verktyg toppen. Nu kör jag inte en liten 600 utan en stor 1150 och har inte den vanan så att jag ensam skulle få för mig att köra runt en bom i skogen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag tror att skyltning/bommar etc gäller...

Upptäcker TS att vägen ifråga har bidrag får han anmäla det om den är stängd... I min syn ger det inte honom rätt att forcera sig in på vägen.
Håller med om att det inte ger rätt att hur som helst forcera en bom, men det kan nog sägas vara tillräckligt för att ignorera vissa skyltar och ge en viss rätt att ta sig ut genom en låst bom om man blivit inlåst.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Toppen detta nu är det dags att göra rutter till Vårens grusturer på MC utan att riskera att jag får vända 3 mil in då jag hamnat på återvändsgränd.
Jag tittade lite i ett par områden jag känner till och i båda områdena är betydligt fler vägar öppna för allmän trafik än vad det ges bidrag för. Rent av är flertalet av de bidragsstödda vägarna asfaltsbelagda snarare än grusvägar.

Men det är klart, hjälper det dig att lägga några olika turer så är ju det gott nog, även om det i praktiken finns fler öppna vägar.
 
F
A ArneTW skrev:
Så du menar att en grusMc någonsin respekterat en skylt eller bom... :crysmile:

/ATW
Bra idé med Enduro!
 
F
Idag körde vi in med 3 bilar på en "Privat väg"
För att komma åt fisket.
Det kom för en stund sen en ung same på 4-hjuling och frågade med barsk röst vad vi gjorde där?

Vi visade fram pappret från vägverket att vägbidraget villkorar att vägen hålls öppen för allmän trafik. Han blev helt tyst och sa inget mer utan for iväg.
Skall bli spännande och se om något händer?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Vi visade fram pappret från vägverket att vägbidraget villkorar att vägen hålls öppen för allmän trafik. Han blev helt tyst och sa inget mer utan for iväg.
Jaha, du och dina polers visade upp ett papper från Vägverket som gav er rätt att köra på en viss väg, och den "unge samen" blev spak...
Verkar som om samtliga parter är lika okunniga, eftersom Vägverket inte har funnits öht på...(kan det vara typ) 10 år?
 
  • Gilla
Amarace
  • Laddar…
F
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jaha, du och dina polers visade upp ett papper från Vägverket som gav er rätt att köra på en viss väg, och den "unge samen" blev spak...
Verkar som om samtliga parter är lika okunniga, eftersom Vägverket inte har funnits öht på...(kan det vara typ) 10 år?
Trafikverket!

Fortfarande har inget hänt. Flera har åkt förbi. Även den unge killen med 4- hjulingen.
Vi vinkar och ser trevliga ut.

Förmodligen blev de skrämda. För visst smakar pengar bäst?

Men det kom en man och kollade fiskekorten strax efter. Försöka duger. Men nu har de inget mer att komma med, hoppas vi.
 
F Freddan#1 skrev:
Trafikverket!

Fortfarande har inget hänt. Flera har åkt förbi. Även den unge killen med 4- hjulingen.
Vi vinkar och ser trevliga ut.

Förmodligen blev de skrämda. För visst smakar pengar bäst?

Men det kom en man och kollade fiskekorten strax efter. Försöka duger. Men nu har de inget mer att komma med, hoppas vi.
Skrämda jomenvisst...

Hyr ni stuga eller är det nån av er som äget den?

/ATW
 
F
A ArneTW skrev:
Skrämda jomenvisst...

Hyr ni stuga eller är det nån av er som äget den?

/ATW
Lånar ett hus i en by. Vad det nu har för betydelse?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.