2 347 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Bestrida faktura innan besiktning
Hej!
Jag har haft en takfirma som lagt om taket och anser sig färdiga.
Jag har hittat såpass många brister och felaktigheter att Jag misstänker att hela taket kommer behöva läggas om. Jag har bokat en besiktning som kommer ske nästa vecka, och enligt de Jag berättat över telefon för besiktningsmannen så håller han med mig. Även tillverkaren av pappen håller med mig efter att ha granskat bilder.
Fakturan för jobbet har jag fått och har som betaldatum denna vecka. Jag har dock fått bekräftat av företaget mailledes att vi skjuter upp betaldatum till efter besiktningen.
Hur bör jag göra här? Bestrida innan betaldatumet på papperfakturan eller vänta med det tills efter besiktningen?
Jag har hittat såpass många brister och felaktigheter att Jag misstänker att hela taket kommer behöva läggas om. Jag har bokat en besiktning som kommer ske nästa vecka, och enligt de Jag berättat över telefon för besiktningsmannen så håller han med mig. Även tillverkaren av pappen håller med mig efter att ha granskat bilder.
Fakturan för jobbet har jag fått och har som betaldatum denna vecka. Jag har dock fått bekräftat av företaget mailledes att vi skjuter upp betaldatum till efter besiktningen.
Hur bör jag göra här? Bestrida innan betaldatumet på papperfakturan eller vänta med det tills efter besiktningen?
Finns ju inget att bestrida än.
Eftersom du har fått betalningen uppskjuten till efter bes, så är det ju bara vänta.
Är efter bes om dom då börjar kräva betalt du kan bestrida den fakturan.
Iaf som jag uppfattat det.
Eftersom du har fått betalningen uppskjuten till efter bes, så är det ju bara vänta.
Är efter bes om dom då börjar kräva betalt du kan bestrida den fakturan.
Iaf som jag uppfattat det.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast rent konkret så ska du ha bevis på det isåfall. Det ska stå i klartext i mailet att så gäller. Inte nån antydan eller nåt sånt utan blir det tjafs och strid sen så ska du ha bevis.
Ja precis, jag vill vara 100% på att jag agerar rätt här.S Stefan1972 skrev:
Jag har skickat ett Mail till vdn som lyder:
I would like for you to confirm on email that the invoice(faktura) paydate will be postponed a few days until the inspection(besiktning) is done, like we agreed upon yesterday.
For example to set the paydate to the 25th of October, since the inspection will be made the 20th.
Och som svar på mailet skrev VDn:
You have my confirmation.
Det borde vara tillräckligt tydligt?
Ja.M Mfic skrev:Ja precis, jag vill vara 100% på att jag agerar rätt här.
Jag har skickat ett Mail till vdn som lyder:
I would like for you to confirm on email that the invoice(faktura) paydate will be postponed a few days until the inspection(besiktning) is done, like we agreed upon yesterday.
For example to set the paydate to the 25th of October, since the inspection will be made the 20th.
Och som svar på mailet skrev VDn:
You have my confirmation.
Det borde vara tillräckligt tydligt?
Tilägg
Jag borde ju givetvis ha skrivit i mailet vilket fakturanummer det gäller. Men jag har bara fått en faktura som har samma belopp som det enda avtal vi har(som nämner en slutbetalning, inga delfakturor).
Det borde därför inte gå att tolka det som att det är någon annan faktura mailet hänvisar till?
Jag borde ju givetvis ha skrivit i mailet vilket fakturanummer det gäller. Men jag har bara fått en faktura som har samma belopp som det enda avtal vi har(som nämner en slutbetalning, inga delfakturor).
Det borde därför inte gå att tolka det som att det är någon annan faktura mailet hänvisar till?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Bekräfta skriftligt att enligt överenskommelse per telefon är betaldatum framflyttat tills besiktning är utförd och utlåtande inkommit, och beroende på omfattning, att brister i utförande och dokumentation åtgärdats/ kompletterats.M Mfic skrev:Hej!
Klicka här för att svara