C lallas skrev:
I en BRF brukar syftet vara att ge bra boende till sina medlemmar, att ge tillgång till laddstolpar och liknade är inte säkert att det är förenligt med förenings stadgar.
Klart man kan kolla men jag har svårt att tro att stadgarna inte medger att man ordnar parkeringsplatser och numera även laddstolpar.

En vanlig formulering i stadgarna är ofta något liknande denna:

"Föreningen har till ändamål att i föreningens hus upplåta bostadslägenheter för permanent boende och lokaler åt medlemmarna till nyttjande utan tidsbegränsning och därmed främja medlemmarnas ekonomiska intressen. Vidare har föreningen till ändamål att främja studie- och fritidsverksamhet inom föreningen samt för att stärka gemenskapen och tillgodose gemensamma intressen och behov, främja serviceverksamhet med anknytning till boendet."

Goda parkerings-/laddmöjligheter får nog anses som en serviceverksamhet med stark anknytning till boendet och något som främjar medlemmarnas ekonomiska intressen.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Skaffa egen bil med laddmöjlighet så kan du behålla platsen du har idag.

• Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
Har du ett hyresavtal på en specifik parkeringsplats kan de inte "vräka" dig från den. Däremot kan de förmodligen bygga laddboxen.

F ErlandJ skrev:
Har du ett hyresavtal på en specifik parkeringsplats kan de inte "vräka" dig från den. Däremot kan de förmodligen bygga laddboxen.
Arrende på parkeringsplats på mark kan sägas upp med typ 9 månaders uppsägningstid.

M merbanan skrev:
Arrende på parkeringsplats på mark kan sägas upp med typ 9 månaders uppsägningstid.
I bostadsföreningar brukar det inte handla om arrende av parkeringsplatser utan om vanliga hyresavtal. De följer hyreslagen.

ViktorGa ViktorGa skrev:
Hej. Jag är helt ny på detta men ska försöka formulera mitt dilemma i hopp om rådgivning. Jag äger ett hus och tomt och parkeringsplats i en bostadsförening i Nacka. Föreningen i fråga röstade igenom ett majoritetsbeslut om att installera laddstolpar på våra parkeringar. Jag röstade nej eftersom detta innebär att min tomt som redan är mycket liten kommer rivas upp och bli mindre. Dessutom får någon med behov av laddstolpe företräde till min parkeringsplats utanför mitt hus, och jag får parkera någon annanstans där det råkar vara ledigt.

Min fråga är, vilken rätt har jag att säga nej föreningen att bygga laddstolpe på min tomt? Självklart bryr jag mig inte om det byggs på andra tomter i föreningen bara jag får ha kvar min egen parkering och den lilla tomt jag har oberörd... Vart kan jag vända mig kring detta?

Tusen tack på förhand, Viktor.
Edit
Det är en bostadsrättsförening. Platsen är uppmärkt som vår på köpekontraktet. Laddplatserna kommer vara tillgängliga enligt kösystem, den följer alltså inte med huset vid ev försäljning.

ViktorGa ViktorGa skrev:
Edit
Det är en bostadsrättsförening. Platsen är uppmärkt som vår på köpekontraktet. Laddplatserna kommer vara tillgängliga enligt kösystem, den följer alltså inte med huset vid ev försäljning.
Ok, då.vet vi att det är en bostadsrättsförening. Vilken information gavs i anslutning till beslutet, och hur skedde omröstningen? Finns det ett upplåtelseavtal som inbegriper parkeringsplatsen. Om det endast är ett avtal för parkeringsplats kan det troligen sägas upp från föreningens sida.

Laddplatser är någonting nytt i samfälligheter och bostadsrättsföreningar och det finns nog ingen tydlig praxis. Den som är missnöjd med hanteringen kan gå vidare till hyresnämnden.

H
Lite off topic...men varför byggs alltid laddplatser på dom bästs parkeringsplatserna (Närmast dit folk ofta ska gå) det är min uppfattnig i alla fall.

Z
H H-Thomasson skrev:
Lite off topic...men varför byggs alltid laddplatser på dom bästs parkeringsplatserna (Närmast dit folk ofta ska gå) det är min uppfattnig i alla fall.
Kortast sträcka att dra kabel? :)

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
I många fall (som köpcentrum) är det nog en pr-fråga. Det är lika viktigt att platserna syns som att de finns.

Som förare av en laddbar bil föredrar jag när det är lite sämre platser som viks för laddplatser. Då minskar risken att det står en diesel-Audi eller -BMW där.

• Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Lite off topic...men varför byggs alltid laddplatser på dom bästa parkeringsplatserna (Närmast dit folk ofta ska gå) det är min uppfattning i alla fall.
Det är nog lite olika. Jag (som kör elbil) föredrar platser på sämre ställen för då är risken mindre att nån buffel med rök-bil har ockuperat den. P-övervakning på köpcenter och dylikt är obefintliga.

Ibland kanske det är så att man vill premiera elbilsgäster och erbjuda dessa bättre parkeringsplatser. Då gäller det också att ha vettig p-bevakning kan jag tycka.

Jag vet inte vilka typer av laddare det rör sig om i TS fall, men det hade ju varit vettigt att inte röra de boendes platser utan antingen sätta upp laddare efter behov på de dedikerade platserna, eller sätta laddare lite längre bort på nån besöksparkering. Att konfiskera befintliga platser oavsett behov känns som det sämsta alternativet.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I många fall (som köpcentrum) är det nog en pr-fråga. Det är lika viktigt att platserna syns som att de finns.

Som förare av en laddbar bil föredrar jag när det är lite sämre platser som viks för laddplatser. Då minskar risken att det står en diesel-Audi eller -BMW där.
Maxi här har sina stolpar lite längre bort än mitt på parkeringen, precis under solcellsmasten.
Som tur är har de fyra stolpar, för inte alltför sällan står det en dieselSUV vid ett par av stolparna.
(På samma tema så verkar medelsålders män i SUV tycka att de minsann är en enmansfamilj :rolleyes:)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
ViktorGa ViktorGa skrev:
Edit
Har du någon karta och har du era stadgar ?

Varför bygger de inte laddstolpar på alla parkeringsplatser? Då hade flyttcirkusen kunna undvikas, med tiden kommer det ju ändå att behövas på alla platser.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.