Byggahus.se

BRF vill bygga laddstolpe

1. ViktorGa
    Medlem · 2 inlägg
    Hej. Jag är helt ny på detta men ska försöka formulera mitt dilemma i hopp om rådgivning. Jag äger ett hus och tomt och parkeringsplats i en bostadsförening i Nacka. Föreningen i fråga röstade igenom ett majoritetsbeslut om att installera laddstolpar på våra parkeringar. Jag röstade nej eftersom detta innebär att min tomt som redan är mycket liten kommer rivas upp och bli mindre. Dessutom får någon med behov av laddstolpe företräde till min parkeringsplats utanför mitt hus, och jag får parkera någon annanstans där det råkar vara ledigt.

Min fråga är, vilken rätt har jag att säga nej föreningen att bygga laddstolpe på min tomt? Självklart bryr jag mig inte om det byggs på andra tomter i föreningen bara jag får ha kvar min egen parkering och den lilla tomt jag har oberörd... Vart kan jag vända mig kring detta?

Tusen tack på förhand, Viktor.

2. Tovetorvan
    Medlem · 214 inlägg
    Jag anar att du menar en bostadsrättsförening. Isåfall kan det korta svaret vara: du äger bara rätten att bo, bostadsrättsföreningen äger allt det du listar upp (hus, tomt, mm). Det är alltså inte din tomt, du har möjligen rätt att nyttja den.

Eftersom beslutet är fattat av stämman så krävs det ett nytt stämmobeslut för att ändra det. Det finns ingen annanstans du kan vända dig än stämman.

Jag är ingen expert på brf, men i grova drag brukar det funka så. Sök lite här på forumet på ”brf”, ”bostadsrätt” och ”bostadsrättsförening” så får du upp massa trådar med liknande frågor om vilka rättigheter och skyldigheter man har.

• Laddar…
  3. L
    Medlem · 13 inlägg
  4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · 6 950 inlägg
    Sällar mig till dem som inte riktigt förstår, men:

Är det alltså radhus (eller motsvarande) med bostadsrätt och till respektive radhus (lägenhet) hör en plätt mark och en parkeringsplats? Är din parkeringsplats på/i anslutning till tomten och var ligger de andra parkeringsplatserna?

Om det är så att du har en egen uppfart framför bostaden som hittills bara du använt och denna på något vis upplevs som en del av bostaden, eller om det är en fast parkeringsplats nära bostaden som du betalar extra för kan du ha ett case, men det är inte säkert.

En skiss på hur det ser ut skulle hjälpa. Liksom en beskrivning av vad som sägs höra till din bostad.

5. Tovetorvan
    Medlem · 214 inlägg
    Det där var ju riktigt intressant, och kanske går att applicera på TS situation. Isåfall finns både en möjlighet att bromsa upp ändringen som BRF röstat igenom, och en möjlighet till ersättning om det genomförs.

6. Alfredo
    Besserwisser · 10 031 inlägg
    Välkommen hit! Du måste nog förklara tydligt om detta avser en bostadsrättsförening som den definieras i Bostadsrättslagen eller någon annan typ av "bostadsförening".

7. H
    Moderator · 42 501 inlägg
    Ja det blir ju lite oklart om det är en bostadsrättsförening, eller en ägd fastighet, som kanske ingår i en samfällighet?

Om det är en fastighet som du äger. Så får inte samfällighetsföreningen göra ingrepp på din tomt, såvida de inte ordnar servitut eller ledningsrätt. Och har du parkeringsplats på din mark (som DU äger) så kan de givetvis inte konfiskera den platsen.

Gäller detta en bostadsrätt, så haer föreningen avsevärt större möjligheter att utnyttja mark, även om marken ingår i din bostadsrätt. Men om det innebär ett större permanent ingrepp. I stil med att ex. 20% av "din" mark tas i anspråk för att sätta upp laddstolpar, då gäller liknande regler som de som tas upp i balkongdiskussionen i länken här ovan. Svårt att säga var gränsen går för ett väsentligt ingrepp i din bostadsrätt. Kanske räcker att 5% försvinner.

OM det är så att detta är ett väsentligt ingrepp, så får föreningen bara göra det om alla som berörs röstar för förändringen på en stämma (att utebli från stämman är i det här fallet en nej röst), eller 2/3 av medlemmarna röstar för beslutet (resultat av rösträkning måste framgå av protokollet), och beslutet därefter godkänns av hyresnämnden (osäker på om det är hyresnämnden eller tingsrätt som gäller).

Det finns en del intrikata formuleringar i lagen, i vissa fall räcker det att man har 2/3 majoritet på stämman, i andra fall skall det vara 2/3 majoritet av föreningens medlemmar, de som inte närvarar skall då ses som nejröster. I de flesta föreningar är det omöjligt att få 2/3 majoritet av medlemmarna, det är aldrig så många som närvarar på en stämma.

Om man anser att ett beslut är felaktigt hanterat. Att stämman ex. nöjt sig med enkel majoritet i en fråga som kräver kvalificerad majoritet, så kan man överklaga stämmobeslutet. Osäker på om det är till tingsrätten eller hyresnämnden. Även om det varit ett nästan enhälligt beslut, så skall rösttalen framgå av protokollet ifall frågan kräver en kvalificerad majoritet. Annars kan beslutet ogiltigförklaras.

Redigerat 16 okt 2020 23:24
  8. L
    Medlem · 20 inlägg
    I en BRF brukar syftet vara att ge bra boende till sina medlemmar, att ge tillgång till laddstolpar och liknade är inte säkert att det är förenligt med förenings stadgar. Så inte säkert att de kan göra detta, läs dina stadgar.

• Laddar…
  9. B
    Medlem · 16 845 inlägg
    Skulle nog säga att många tycker att det ingår i ett bra boende att kunna ha en elbil, precis som att det finns parkeringsplats och eluttag för motorvärmare i kalla delar av landet.

10. tensiden
    Medlem · 1 123 inlägg
    Går ju även att hävda att möjligheten till att ladda elbil i anslutning till bostaden höjer värdet på densamma...

11. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · 6 950 inlägg
    Håller med @lallas, att försämra för en medlem, vilket det rimligen är att ta ifrån denne en dedikerad parkeringsplats vid bostaden, trumfar nog laddplatser. Föreningar måste vara väldigt försiktiga med den typen av saker.

Sen kan det förstås vara så att TS inte har en dedikerad p-plats, utan bara agerar som om han hade det. Då är det förstås en annan sak. Likaså om platsen bara ”råkar” vara den bästa för TS.

• Laddar…
  12. Alfredo
    Besserwisser · 10 031 inlägg
    Jag tycker TS borde ta sig tiden att tala om vilken typ av boendeform detta egentligen handlar om. Blir lättare att ge relevanta råd då. Någon form av kartskiss över "hus och tomt och parkeringsplats" skulle även vara bra.

13. A
    Medlem · 30 inlägg
    Vilken information gavs när det gäller laddstolparna innan stämman ?
    om informationen är bristfällig och/eller felaktig finns evt. möjlighet att få beslutet upphävt