Hej på er! Jag har en lite fråga om samboavtal. Jag och min sambo har bott i hus förut men bor nu i en hyresrätt. När vi gemensamt flyttade till hus fast jag betalade huset så skrev vi ett kombinerat samboavtal och testamente som sa att om vi separerade så ska den som betalat behålla sina grejer men om man går bort så ärver man varandra. Nu till min fråga, vi ska nu flytta till hus igen men fortfarande är det jag som står för kontantinsatsen. Gäller fortfarande gamla samboavtalet eller måste man skriva ett nytt? Det avtalet vi har hittade jag på nätet, vi har 2 vittnen som skrivit under. Räcker det eller måste en jurist fixa avtalet?

S Sebastian Bob Andersson skrev:
Hej på er! Jag har en lite fråga om samboavtal. Jag och min sambo har bott i hus förut men bor nu i en hyresrätt. När vi gemensamt flyttade till hus fast jag betalade huset så skrev vi ett kombinerat samboavtal och testamente som sa att om vi separerade så ska den som betalat behålla sina grejer men om man går bort så ärver man varandra. Nu till min fråga, vi ska nu flytta till hus igen men fortfarande är det jag som står för kontantinsatsen. Gäller fortfarande gamla samboavtalet eller måste man skriva ett nytt? Det avtalet vi har hittade jag på nätet, vi har 2 vittnen som skrivit under. Räcker det eller måste en jurist fixa avtalet?
Det beror nog på exakt hur avtalet ör formulerat. Om det är allmänt skrivet att bostäder omfattas generellt bör det gälla. Så läs avtalet noga. Om ni är osäkra kan ni väl skriva ett nytt avtal med i princip samma innehåll.

Hemmakatten
Förstår inte riktigt? Du/ni vill alltså att samboavtalet ska innebära att den fastighet du/ni köper ska vara din, och bara din, vid en eventuell separation?

Kan inte ladda upp din länk. Men eftersom det är en stor ekonomisk fråga så vill jag råda er att ta kontakt med en jurist. Förutom fastigheten finns det flera frågor ni bör gemensamt besluta om. Ett juristarvode på 3-7' är helt överkomligt med tanke på värdena ni vill dela på.

Ett testamente är inte heller fel att upprätta på samma gång. Förutom pengar kan det innehålla önskemål om vårdnad av eventuella barn och då även önskemål om ytterligare vårdnadshavare om ni båda skulle förolyckas.

Här är en direktlänk till mallen
http://www.mallar.eu/wp-content/uploads/2012/11/samboavtal.zip

Det enda jag vill är att vid en separation ska inte min sambo få halva huset men resten struntar jag i. Jag vill även att om jag går bort ska min sambo ärva mig och inte mina föräldrar som annars är närmaste släckt. Min sambo har en dotter som vi har varannan vecka. Känns som tråkiga pengar nu när man är sams men kanske lönar sig om det skulle bli något :p

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi har inte använt oss av bilagorna

• Skärmdump av första sidan i ett osignerat samboavtal med tomma fält för personuppgifter och boenderegler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av ett dokument med samboavtal visas på en smartphone.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan egentligen inte juridiken kring detta så bra, men när jag blev sambo skrev vi samma typ av avtal och testamente med hjälp av en jurist, och på avtalet står det tydligen angivet vilken lägenhet (adress och lägenhetsnummer) som avsågs som den gemensamma bostaden, tolkar det som att uppgifter om vad det är för lägenhet eller fastighet eller motsv som avses i avtalet.

Skriv ett nytt för bostaden det avser med adress osv.

"Men i vissa situationer kan sambolagens regler inte avtalas bort, till exempel om den ena parten har synnerliga skäl att få behålla bostaden." Vet inte ifall barn kan vara synnerliga skäl.

http://www.boupplysningen.se/juridik/skriva-samboavtal

Men är det enbart DU som ska stå för alla utgifter i huset? Eller är det enbart kontantinsatsen? Om det är det senare är det kanske mer lämpligare att skriva ett avtal kring just den biten? Ska din sambo stå med på lånet?

"Om ni har betalat olika mycket i kontantinsats för er gemensamma bostad måste det finnas både ett samboavtal och ett skuldebrev för att den som har betalat mer ska få tillbaka sin del av kontantinsatsen." Citat från samma sida.

Redigerat:
Den där mallen verkar väldigt förenklad, och det är väldigt binärt allting. Det finns två alternativ, antingen kryssa i rutan eller inte kryssa i rutan. Verkligheten tenderar att vara mer komplicerad än så...

Den som köper hus för (troligen) miljonbelopp men inte vill slanta upp 5-10 tusen för att låta en jurist skriva ett avtal gällande detta, är (som det heter på engelska) penny smart but pound stupid :p.

När det dessutom finns ett särkullbarn är det ännu mer angeläget att det juridiska är under kontroll. Ska man se det rent statistiskt så separerar 70% av alla sambos, men det är ju också så att 100% av alla människor dör, så det gäller att vara förberedd!

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den där mallen verkar väldigt förenklad, och det är väldigt binärt allting. Det finns två alternativ, antingen kryssa i rutan eller inte kryssa i rutan. Verkligheten tenderar att vara mer komplicerad än så...

Den som köper hus för (troligen) miljonbelopp men inte vill slanta upp 5-10 tusen för att låta en jurist skriva ett avtal gällande detta, är (som det heter på engelska) penny smart but pound stupid :p.

När det dessutom finns ett särkullbarn är det ännu mer angeläget att det juridiska är under kontroll. Ska man se det rent statistiskt så separerar 70% av alla sambos, men det är ju också så att 100% av alla människor dör, så det gäller att vara förberedd!
Det är inte så avancerat man skriver bort lagen och dess regler om bodelning helt eller delvis.

Redigerat:
S Sebastian Bob Andersson skrev:
Jag tycker Familjen Jurists onlinetjänst är enkel att förstå och riktigt bra.
Kostar 600:- för ett samboavtal.
https://www.familjensjurist.se/om-oss/vart-erbjudande/online/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.