72 539 läst ·
290 svar
73k läst
290 svar
Säljaren uppgav för mycket boyta
Det är detta jag tänker på:K Kane skrev:Min tolkning; finns det en fönstervägg (hela den väggen) med golvyta innanför som ligger över eller i nivå med marken utanför den fönsterväggen, skall man mäta 6 meter från den oberoende om det är "jordväggar" på båda sidor om den. Finns det ingen yttervägg på sutterängplanet som helt ligger i marknivå eller över, så räknas hela planet som biyta.
Från Skatteverkets info;
Sluttningsvåning (eller souterrängvåning)
Om golvytan utefter minst en fönstervägg ligger över eller i nivå med omgivande mark, men ligger i övrigt under marknivån.
En sluttningsvåning räknas primärt som boyta. Ytan i en sluttningsvåning fördelas mellan boyta och biyta på följande sätt:
Boyta är den yta som ligger inom 6 meter från den del av fristående yttervägg där golvnivån ligger ovanför eller i nivå med den omgivande marken. (Med fristående yttervägg menas en vägg som inte gränsar mot annan byggnad.)
[bild]
”Boyta är den yta som ligger inom 6 meter från den del av fristående yttervägg där golvnivån ligger ovanför eller i nivå med den omgivande marken.”
Småhus deklareras var tredje år och eftersom alla småhus ska deklareras i år, deklarerade man också för 3 år sen (när TS ägde huset 4 år) och för 6 år sen (när TS ägde huset 1 år).J jpelle skrev:
Det nya taxeringsvärdet skatteverket skickar ut är bara ett förslag och man SKA kontrollera uppgifterna som Skatteverket använder i förslaget och om de inte stämmer SKA man ändra dom.
Så jag skulle säga att TS borde upptäckt att bo- och biytan var fel redan efter ett år, och då borde han inom skälig tid klaga hos säljaren och komma med eventuella skadeståndsanspråk.
Om han nu inte upptäckte felet efter ett år, hade han också ansvaret att kontrollera Skatteverkets uppgifter för 4 år sen, även då borde han upptäckt att fördelning mellan bo och biytan inte stämde och inom skälig tid anmält till säljaren. TS case hade (efter 4,5 år) såklart inte varit lika stark som efter 1,5 år, det kanske redan var kört då.
Nu är det 7 år efter TS köpte huset och Skatteverket skickade ut ett nytt förslag till taxeringsvärdet i början av hösten, så nu hade TS igen ansvaret att kontrollera uppgifterna i deklarationen. Av någon anledning gjorde TS de i år och nu vill han anmäla det till säljaren.
Om han anmäler det nu är det såklart inom skälig tid sen han upptäckte felet (inom 6 månader borde räknas som skälig tid) men det finns 2 tidigare tillfällen där TS borde upptäckt felet (om man bortser från innan kontraktskrivningen) och då är det absolut inte självklart att det är inom skälig tid från att TS borde upptäckt felet.
Dessutom visar TS med sin desintresse att han inte bryr sig så mycket om fördelningen mellan bo och biyta och att det inte påverkade hans agerande i budgivningen, dvs TS hade varit beredd att betala lika mycket för huset.
Så TS ska bevisa att han inte var för sent och att omfördelningen påverkade priset i budgivningen. Man ska aldrig säga aldrig i juridiken och det finns ett antal gånger där vi var väldigt tvärsäker här på Byggahus men ändå hade fel, men jag skulle inte orka ta den fighten som kommer att behövas för att vinna (eller förlora)
säljaren är väl lika lurad som du isf, när han i sin tur köpte huset. Känns inte som de har försökt lura dig. Har varit med om detta själv... inte alls kul. Vi sålde en bostadsrätt som enligt de uppgifter vi hade när vi köpte den var 76kvm. Vi säljer den, köparen skriver på kontraktet, det går ngr månader sen vill köparen mäta upp lgh. Ja egentligen har köparen ingen legal rätt att komm in i lgh innan tillträdet men jag hade inget att dölja så de mätte upp den. Diffade på 4kvm!!! Han stämde mig på 4*98 000!! Bra jurister och lite egen research gjorde att vi förlikades på 60 000...N NoPainNoGain skrev:
I objektsbeskrivningen, som man som säljare skriver under att den är korrekt o rikig, står det areauppgifter enligt föreningen. Dvs det finns ingen utfästelse att den uppgiften är korrekt. Vi är ju lika lurade som han känner sig om man nu ska prata om vem som är lurad...
svarar på mitt eget inlägg...J jogidlöf skrev:säljaren är väl lika lurad som du isf, när han i sin tur köpte huset. Känns inte som de har försökt lura dig. Har varit med om detta själv... inte alls kul. Vi sålde en bostadsrätt som enligt de uppgifter vi hade när vi köpte den var 76kvm. Vi säljer den, köparen skriver på kontraktet, det går ngr månader sen vill köparen mäta upp lgh. Ja egentligen har köparen ingen legal rätt att komm in i lgh innan tillträdet men jag hade inget att dölja så de mätte upp den. Diffade på 4kvm!!! Han stämde mig på 4*98 000!! Bra jurister och lite egen research gjorde att vi förlikades på 60 000...
I objektsbeskrivningen, som man som säljare skriver under att den är korrekt o rikig, står det areauppgifter enligt föreningen. Dvs det finns ingen utfästelse att den uppgiften är korrekt. Vi är ju lika lurade som han känner sig om man nu ska prata om vem som är lurad...
Om du har upptäckt dolda fel i din nya bostad ska du genast reklamera felet till säljaren samt dokumentera de skador/fel som du har noterat. Detta är mycket viktigt eftersom det finns tidsfrister som måste hållas. För bostadsrätter gäller två år, för fastigheter 10 år, men det finns också ett krav på att det ska ske inom “skälig tid”.
Vad detta innebär är inte helt fastslaget men att vänta i tre månader innan reklamation sker utan särskilda skäl har underkänts i praxis (vägledande domar från överrätterna). Det är alltså lämpligt att reklamera redan vid misstanke om ett fel...
Det är helt okej att läsa igenom tråden ordentligt innan man svarar.J jogidlöf skrev:säljaren är väl lika lurad som du isf, när han i sin tur köpte huset. Känns inte som de har försökt lura dig. Har varit med om detta själv... inte alls kul. Vi sålde en bostadsrätt som enligt de uppgifter vi hade när vi köpte den var 76kvm. Vi säljer den, köparen skriver på kontraktet, det går ngr månader sen vill köparen mäta upp lgh. Ja egentligen har köparen ingen legal rätt att komm in i lgh innan tillträdet men jag hade inget att dölja så de mätte upp den. Diffade på 4kvm!!! Han stämde mig på 4*98 000!! Bra jurister och lite egen research gjorde att vi förlikades på 60 000...
Säljaren byggde huset. Det handlar inte om för lite yta, det handlar om definition av befintlig yta.
Apropå ditt andra inlägg. Det är inte att betrakta som ett dolt fel, det var helt uppenbart och möjligt att mäta i samband med köpet.
Ja ok, lite fel av mig. Hävdar dock ändå att en reklamation av köpet om man nu kan kalla det så när inte köplagen gäller utan jordabalken gäller vid husköp så är 7 år en oerhört lång tid. Hade ju som sagt möjlighet att göra det innan köpet som du också påpekar. Tror det blir svårt att hota med stämmning i detta fallet men som ngn klok person skrev att i juridiken finns ett visst tolkningsutrymme...timmelstad skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden