M
Jag har en fundering kring besittningsrätten vid uthyrning av tex. Attefallshus. Om vi leker med tanken att jag ska hyra ut ett Attefallshus men jag vill ha kontrollen över vem och hur länge jag hyr ut det, hur fungerar det? Kan man hyra ut på kontraktstid, typ 6 mån i taget som man sedan förnyar? Eller finns det nån regel som säger att när man hyrt ut till X i Y månader så har denna besittningsrätt till bostaden?

C
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
Där fanns lite matnyttigt att läsa, tack!

• Gilla
Smarteus
  • Laddar…
Läste om detta igår, om du har fler än 3 lgh som du hyr ut, samt om du hur ut längre än 4år.

Visst borde man kunna skriva in detta i hyresavtalet?

MrJay
Skriv i hyresavtalet att besittningsrätten inte gäller, det skall vara helt OK.

Denna verkar inte riktigt gälla om han hyr ut som privatperson, samt mindre än 4år, men skadar inte att sätta in detta på hyresavtalet ändå.

Vad önskar man mer klämma in på ett hyresavtal?

Som tidigare ordförande i större Brf (144lgh), så brukade våra rekommendationer vara att skriva kontrakt som löpte på ett år i taget. Förnya därefter kontraktet. Ha även ett separat avtal där hyresgästen avsäger sig besittningsrätten.

Det går inte att kombinera dessa avtal, i ett och samma avtal, då det är olika sorters avtal och måste vara separata.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
M
Vad säger ni om hyressättningen? Läste i länken ovan att man i princip bara får ta självkostnadspris. Dvs. driftskostnader, kapitalkostnad och skälig kostnad för underhåll. Vad gäller här? Jag har ju sett annonser där folk begär 15,000/mån för ett attefallshus:thinking:

Man tar exakt varje krona man får ut för den! Man för hyra ut för 40’/år tror jag det är..

Vi kommer att ta för 45kvm boyta med hög standard, ca 5’/månad, kallhyra med separat elmätare, samt 100mbit, samt Telias stora kanal utbud, bilplats, samt egen ”tomt” med altan.

MrJay
M Markarbetaren skrev:
Vad säger ni om hyressättningen? Läste i länken ovan att man i princip bara får ta självkostnadspris. Dvs. driftskostnader, kapitalkostnad och skälig kostnad för underhåll. Vad gäller här? Jag har ju sett annonser där folk begär 15,000/mån för ett attefallshus:thinking:
Beror nog helt på var man bor, Stockholm och populära studentstäder funkar det nog i. Ånge och dylikt - väldigt tveksamt

M
Okej, fick uppfattningen att det var reglerat enligt lag vad man får ta ut i hyra.

Och precis som vanligt, så frågar man inte så mycket! Du får ta hur hög hyra du vill, om du skattar!

Mikael_L
Bruksvärdessystemet (som nyligen fyllt 50år) begränsar hyror, det finns ett tak. Denna reglering är ju skälet till den ständiga debatten om marknadshyror och fri hyressättning.

Men som jag fattat så är det delvis annan lagstiftning när man privat hyr ut en bostad. Men jag är inte säker, jag känner en tjej som hyrde ut sin BR i ett år eller hur lång tid det nu var, och sen när uthyrningen var klar så gick den hyresgästen till hyresnämnden och klagade på för hög hyra och fick rätt och hon, ägaren av BR, blev återbetalningsskyldig.
Så det är nog värt att kolla upp vad som gäller, inte bara lita på vad någon skriver här.

Men bruksvärde, bruksvärdeshyra och bruksvärdessystemet är bra google söktermer.

Och läs här:
https://jagvillhabostad.nu/leta-bostad/allmant-om-att-hyra-bostad/hyran/

C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men som jag fattat så är det delvis annan lagstiftning när man privat hyr ut en bostad.
Ja, i och med privatuthyrningslagen från 2013 gäller kapital- och driftskostnadsmodellen för sådan uthyrning som faller under den lagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.