1 408 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Kreditupplysning
Hej! Har en fråga om huruvida ett elbolag har rätt att ta kreditupplysning utan att man har ingått ett avtal eller ens fått en offert. Jag har fått uppgifter från ett kreditupplysningsföretag om att en elfirma i stan har tagit en kreditupplysning på mig. Jag har varit kontakt med denna firma vid två tillfällen. Första gången i oktober 2020. Då kom en snickare från ett byggföretag hem till mig för att titta på tvättstugan för att göra en offert på helrenovering. Snickaren hade med sig en elektriker från denna elfirma. Det har efter fyra månader fortfarande inte kommit någon offert, och jag kommer heller inte att anlita dem. För två veckor sedan ringde jag samma elfirma för att diskmaskinen gått sönder (finns bara en i stan som reparerar vitvaror...). Fick till svar att de har så mycket att göra men kunde väl be en tekniker ringa. Denna tekniker har fortfarande inte ringt - och jag lyckades fixa diskmaskinen själv. Idag kom så uppgifter på att elfirman begärt in en kreditupplysning.
Jag har mailat och frågat dem, men undrar om någon här varit med om detta och vet om det är ok?
Jag har mailat och frågat dem, men undrar om någon här varit med om detta och vet om det är ok?
S Suncamp skrev:Hej! Har en fråga om huruvida ett elbolag har rätt att ta kreditupplysning utan att man har ingått ett avtal eller ens fått en offert. Jag har fått uppgifter från ett kreditupplysningsföretag om att en elfirma i stan har tagit en kreditupplysning på mig. Jag har varit kontakt med denna firma vid två tillfällen. Första gången i oktober 2020. Då kom en snickare från ett byggföretag hem till mig för att titta på tvättstugan för att göra en offert på helrenovering. Snickaren hade med sig en elektriker från denna elfirma. Det har efter fyra månader fortfarande inte kommit någon offert, och jag kommer heller inte att anlita dem. För två veckor sedan ringde jag samma elfirma för att diskmaskinen gått sönder (finns bara en i stan som reparerar vitvaror...). Fick till svar att de har så mycket att göra men kunde väl be en tekniker ringa. Denna tekniker har fortfarande inte ringt - och jag lyckades fixa diskmaskinen själv. Idag kom så uppgifter på att elfirman begärt in en kreditupplysning.
Jag har mailat och frågat dem, men undrar om någon här varit med om detta och vet om det är ok?
Från UC's hemsida:
"Den som begär en personupplysning, alltså en kreditupplysning om en privatperson, ska ha ett så kallat legitimt behov av den. Det innebär att hen ska ha, eller vara på väg, att ingå ett kreditavtal med dig eller att hen i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning beträffande dig."
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Det ska dock påpekas att enkla kreditupplysningar inte listas som förfrågningar om bank går in och tittar. Jag skulle inte bry mig mycket alltså........
Tack för svar! Tydligen har de en rutin i företaget att göra kreditkoll när de lägger upp en som kund. Det var bara det att jag inte är kund än... Så, jag kan släppa det.S Stefan1972 skrev:
Klicka här för att svara