Jag har ett lite ovanligt problem. För ett par år sedan lät jag en bekant bo i mitt fritidshus eftersom jag själv skulle bo utomlands ett par år. Min bekant hade genomgått en besvärlig skilsmässa och hade ingenstans att bo, så jag lär honom bo gratis i stugan. Han har betalat de löpande utgifterna för sophämtning, el och liknade. Nu skulle jag vilja ha tillbaka stugan, men varje gång jag stöter på om detta är det nån sorts "problem" som gör att han tyvärr inte kan flytta "just då".
Nu har det gått så långt att vi är ovänner och han vägrar fortfarande flytta. Hur ska jag bete mig för att få tillbaka stugan? Han betalar ingen hyra och det finns inget kontrakt skrivet, men personen i fråga har skrivit sig på adressen. Kronofogden verka mest hantera hyrestvister, om man har ett kontrakt som inte följs eller om den boende missköter fastigheten eller uppträder störande.
 
Byt lås! Ring polisen och säg att personer befinner sig där olovligt. Om du försökt allt annat fram med hårdhandskarna!
 
C
Kronofogden torde vara rätt väg. Det är ju ändå en avhysning det handlar om även om inget hyresförhållande existerar. Att stänga ute personen från huset, alt handgripligen slänga ut personen och hans prylar kan vara egenmäktigt förfarande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byt lås! Ring polisen och säg att personer befinner sig där olovligt. Om du försökt allt annat fram med hårdhandskarna!
Ett uselt förslag om du inte försöker göra det väldigt dyrt för TS. Eftersom det inte verkar finnas någon hyra så borde det inte finnas besittningsskydd. Har han betalt pengar för sophämtning och så vidare direkt till TS. I så fall kan det kan kanske ställa till det.

Utan hyra borde det vara en nyttjanderätt som kan sägas upp.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Oavsett om det anses finnas ett hyresförhållande, så får man inte besittningsrätt vid en privatuthyrning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Oavsett om det anses finnas ett hyresförhållande, så får man inte besittningsrätt vid en privatuthyrning.
Det är ju helt sant. Jag lever kvar i dåtiden. :)
 
C cotillion skrev:
Ett uselt förslag om du inte försöker göra det väldigt dyrt för TS. Eftersom det inte verkar finnas någon hyra så borde det inte finnas besittningsskydd. Har han betalt pengar för sophämtning och så vidare direkt till TS. I så fall kan det kan kanske ställa till det.
Utan hyra borde det vara en nyttjanderätt som kan sägas upp.
Varför skulle det bli dyrt? Packet ska ut, inget kontrakt. Enkelt!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför skulle det bli dyrt? Packet ska ut, inget kontrakt. Enkelt!
Det kan man tycka, men att gå in utan tillstånd är hemfridsbrott, att byta låset är egenmäktigt förfarande.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det kan man tycka, men att gå in utan tillstånd är hemfridsbrott, att byta låset är egenmäktigt förfarande.
Säger vem? Och även om det stämmer vad ska hända?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Oavsett om det anses finnas ett hyresförhållande, så får man inte besittningsrätt vid en privatuthyrning.
Bra upplysning! Det är sånt jag behöver få reda på om jag ska bli av med "ohyran".
 
C cpalm skrev:
Kronofogden torde vara rätt väg. Det är ju ändå en avhysning det handlar om även om inget hyresförhållande existerar. Att stänga ute personen från huset, alt handgripligen slänga ut personen och hans prylar kan vara egenmäktigt förfarande.
Ja, jag tror också att det måste "gå rätt till" om det ska fungera i längden. Jag ska maila KFM och höra vad som gäller.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bull! Det finns inget hyresförhållande här. Om man vill bli av ockupanter ska dom kastas ut. Annars kanske det går 3-6 mån via fogden och Inget kanske händer ändå, man spelar efter samma regler, ockupanten har satt ribban här.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bull! Det finns inget hyresförhållande här. Om man vill bli av ockupanter ska dom kastas ut. Annars kanske det går 3-6 mån via fogden och Inget kanske händer ändå, man spelar efter samma regler, ockupanten har satt ribban här.
Man kan inte göra vad man vill med någons hem bara för att det saknas hyresförhållande. Det har dessutom funnits åtminstonde en nyttjanderätt (som kanske sagts upp).

Kan ju vara så att den bekante är en person som definitivt inte kommer kontakta polisen och då är det bara att kasta ut om man vill det.
 
C cotillion skrev:
Man kan inte göra vad man vill med någons hem bara för att det saknas hyresförhållande. Det har dessutom funnits åtminstonde en nyttjanderätt (som kanske sagts upp).

Kan ju vara så att den bekante är en person som definitivt inte kommer kontakta polisen och då är det bara att kasta ut om man vill det.
Nog torde caset hos personen som numera olovligen befinner sig i TS hus vara väldigt svagt?

- "114-14 vad kan jag hjälpa till med?"
- "Jo det är så att min bekant, som var snäll nog att låta mig bo i dennes fritidshus ett litet tag, då jag vid tillfället inte hade någonstans att bo, fick till slut nog på att jag trots väldigt många tillsägelser inte själv har burit ut mina saker och själv tagit ansvar för att ordna en mer varaktig bostad. Min vän verkar nu ha gått in i sitt eget hem och har burit ut mina saker till ett pyttelitet tält på gården för att de inte ska ta någon skada av väder och vind. Av någon konstig anledning fungerar inte heller den nyckel jag fick låna av min snälle vän längre för att komma in i dennes hus. Kan ni hjälpa mig?
- "Klick"

Då polisen knappt engagerar sig i rån och inbrott, förstår jag inte vad de förväntas göra i ett fall som ovan. Det förutsätter dock att TS agerar helt utan våld, hot eller annat som kan göra Farbror Blå intresserad, och håller sig mer än två meter från ockupanten pga covid-19.

Att det inte heller verkar finnas någon form av skriftlig avtal om tillåtelse att befinna sig i bostaden gör ju inte saken enklare för ockupanten. Att denne person har skrivit sig på adressen, säger väl inte så mycket, det kan ju vem som helst göra (tyvärr).

Skämt åsido, men jag tycker detta med husockupanter är väldigt läskigt, speciellt det som händer i Spanien, där kriminella tar över semesterbostäder, och de rätta ägarna och polisen står helt handfallna.

/S
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.