Hypotes- en bergvärmepump levereras till nybygge dagen före montering. Står utomhus och stjäls under natten. Vems är ansvaret? Bufforna som levererar (inte meddelat husägare), rörfirman, byggherren?
Vp är beställd av rörfirman men i byggherrens namn.
Tar fb på sig detta?

Den som får fakturan från vp lev ansvarar för godset när väl transportfirman fått kvittens vid lev

Transportfirman lär väl ha ansvaret tills de lämnat över godset och fått en kvittens.
Har de fått tillåtelse att ställa av det utan att få kvittens så är nog ansvaret den som givit transportfirman den tillåtelsen.

tommib
Och om någon annan kvitterade pumpen så tog rimligen den personen över ansvaret.

Be transportfirman om en kopia på kvittensen.

tommib tommib skrev:
Och om någon annan kvitterade pumpen så tog rimligen den personen över ansvaret.

Be transportfirman om en kopia på kvittensen.
Vet inte vem som levererat och inte heller vem som kvitterat. Rörfirman meddelade att pumpen monteras på torsdag - om de fick fram en till dess. Borde varit rörfirman som både beställt och kvitterat?

Den som beställt äger godset plus problem att reda ut och inte folk på leveransadressen

tommib
Av intresse är kanske också entreprenadformen. Är det en totalentreprenad, aka nyckelfärdigt? I så fall kan jag inte se att något som händer före överlämningen egentligen är byggherrens problem.

H håbbe1961 skrev:
Den som beställt äger godset plus problem att reda ut och inte folk på leveransadressen
Är det så blir sömnen god

Nu på morgonen står pumpen kvar. Tack för svar.
Rörläggaren bemötte oron med ”du hör om det kommer en palltruck ...”
Inte helt säkert, då jag ofta sover djupt. Är inte helt övertygad om att jag skulle skrämma iväg ett gäng potentiella tjyvar heller.
Men det gick som sagt bra. Frågan var hypotetisk, och det var inget nybygge. Äntligen byter vi till en tystare pump

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.