Jag min fru och våran son köpte en brf i höstas, av nån anledning så blev det så att jag står på 90% av brf och sonen på 10%

Sonen har betalat sina 10% själv, jag och frun har också betalt 10% kontant resten är lån där vi båda står på lånet.

Frun har en dotter sen tidigare.

Spelar det någon roll att vi båda står på lånet men bara jag som ägare av våra 90% vid hennes ev bortgång? Tänker på dotterns arv då i första hand.
Borde vi äga 45% var istället? Eller spelar det ingen roll då vi är gifta utan äktenskapsförord eller så?

Utan att vara expert så är inte uppdelningen av köpeskillingen inte kopplat till arvsrätten. Utan gifta o sambo delar lika och faller maka bort så delas den ena delen upp på barn osv.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Så länge man inte blandar in äktenskapsförord, eller annat sätt att hålla enskild egendom. Så blir allt ni äger giforättsgods vid en bouppteckning eller i händelse av skilsmässa. Det innebär att den kvarlevande får ut sin hälft av boet, resten ärvs, enligt de regler som gäller för arv.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ja då är det så att dottern ärver sin del och sonens del "förvaltar" jag (finns nåt annat ord som jag glömt för det tror jag)

Huset vi bor i ägde jag innan vi träffades och har 2/3 som enskild egendom samt ett hus som jag fått i gåva som också är enskild egendom, då räknas det bara bort va?

Njaa.. Nu blev det ju en lite annan fråga.

Om du har enskild egendom, och du dör.

Vid ett dödsfall så gör man dels en bodelning, där man delar upp vad den efterlevande skall ha via giftorätt, och vad som skall tillfalla dödsboet.

Det som hamnar i dödsboet ärvs sedan enligt den vanliga arvsordningen, dvs. din fru ärver normalt sett allt, även din enskilda egendom. Har du särkullsbarn, så ärver de sin del direkt. Men om ni har gemensamma barn, så får de vänta på sitt arv, tills även din fru går bort. Då skall de få ut sitt arv efter dig som efterarv, dvs. din fru's särkullsbarn ärver inte av arvet efter dig.

Men detta förutsätter ju att det finns något kvar att ärva när även hon går bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.