Isolering
useless: 1) Nu för tiden med ökade krav på täthet så gör man ofta ett 'kopplingsutrymme' mellan ytskiktet och ångspärren så man inte behöver punktera den för alla kablar, dosor, rör, etc. 2) Kall och varm luft möts inte i ångspärren. Då har man ingen isolering alls... Ångspärrens uppgift är att se till att fuktig luft aldrig kommer in i isoleringen. I väggen får man en
Gunilla Sundin: [citat] Ja det är ju det... men tror att det blir luftigt och tillräcklig höjd.Fönstet är enkla och väggar ej isolerade. Man kan även isolera väggar om man nu vill det Golvet isoleras underifrån.Tack för dina funderingat
duell: Tänker att asfaltboard och impregnerat neråt borde hålla två evigheter?
pacman42: Driften med luftavfuktsren är billigare än med ett element (på vintern) som jag hade tidigare. Men då är ju isoleringen lite bättre nu också.
Oldboy: Glöm inte att ha pappad isolering. Pappen uppåt mot luftspalten (vindskydd).
JohanLun: [citat] Har liknande hus, utan att säga vad som är rätt kom jag fram till efter läst runt att 45 är vettigt enligt många, jag kör lin och isolinas ångbroms. Skulle dock tagit bort treetex, hört de kan lukta.
Oldboy: [citat] Om det är takpapp/yttertak ovan råsponten som syns i taket så ska det vara en luftspalt mellan isolering och råspont, samt att isoleringen ska ha papp på ovansidan mot luftspalten. Är det luftspalt ovanför samt pappad/vindskyddad isolering? 70 mm känns som lite onödigt mkt luft, men om ni kommit överens om 200 mm och det är vad de lagt så finns det ju inte så mkt att klaga
Rickard.: Sålänge betongen är hyffsad så kommer tejpen att sitta bra, ska bara hålla plasten mot betongen så det blir ingen direkt påfrestning.
Gunilla Sundin: Här tänkt isolera ett innertak på ett lusthus som enbart har ett plåttak idas hur går jag bäst till väga för att göra detta Gunilla
clask: Hej! Har en bodel i en friggebod med bastu byggd i 45mm timmer/plank. Ingen el och kallställt under stora delar av året. Tänkte isolera väggar och tak med 45 mm cellulosa isolering. Bör jag börja med att regla/isolera upp väggar eller tak eller spelar det mindre roll? Min tanke är att sätta vindpapp, luftspalt, isolering, evt ångbroms, panel. Regla med 70 mm. Tänker jag rätt?
findus42: Det är en fråga som kan diskuteras i evighet. Vill man, kan man konstruera skiljelinjer i debatten som klistrar på motståndarna åsikter som de inte har och sedan angripa dem verbalt på sätt som degraderar deras härkomst och mentala status utan att vara direkt åtalbart. Sedan har vi ännu en urspårad tråd som inte är till hjälp för någon. Jag, som är för gammal för att tycka att
Åsa Lund: Inte svar på din fråga men... Jag hade undvikit fogskum i en bil. Det blir stumt när det härdat och smulas sönder om det vibrerar. Isolera med något som är elastiskt istället.
kuruten: [citat] Okej tack för det. Någon som har svar på övriga frågeställningar?
Squall Leonhart: Prisskillnaden på isoleringen spelar mindre roll då den mer eller mindre kostar lika mycket per mm. 100 m² 100 mm cellplast går på drygt 10 000:- och 50 mm går på 5000. Det skiljer några hundringar hit och dit bara. Uppvärmningen är en 8 kW bergvärmepump. Dragspelselement på markplan och det är tänkt med golvvärme i källaren. Det kan förstås spela mindre roll i sammanhanget men
tergo: [citat] ja pl600 är vattenbaserat https://www.illbruck.com/sv_SE/produkter/soek-produkter/product/pl600-monteringslim-wmax/
claesborjesson: Ja lin är det enda jag vet som man kan dreva med, men det finns kanske andra hygroskopiska material. Frågar du en bygghandel så kommer dem att säga "gullfiberremsor", därför att det är vad man har i alla moderna hus .... En variant är faktiskt byggskum, denna är helt tät, vattenångan vandrar inte i den och jag har själv använt den flera gånger. Rent teoretiskt borde den vara helt OK
Rickard.: [citat] Jag vet av ett par i den lilla staden jag bor i (uppvuxen i ett) men å andra sidan pratar jag nog i nattmössan. När jag tänker efter borde det finnas betong i många ≈60tals hus med källare. Oavsett så min huvudpoäng är mer att även fast det är betong så vill ljud alltid leta sig dit man inte vill. Om ni "bara" inte vill bli störda i sömnen känns ett 1 1/2 plan med
Kattuna99: Tack för svaret. Har klurat endel nu och det får bli Att riva och isolera + osb och gips.
Rabbithole: Ta så tjock som möjligt. Pir skivorna är diffusionstäta så det är bara skarvarna som kan läcka fukt. https://www.bauhaus.se/bygg/tak/isolering/therma-pir-isolering
Dynamitharry: Någon uppdatering på hur du gick tillväga hade vart guld! Har ett HVH hus som kommer i aug =)
pelig: Anledningen att jag bara funderar på övervåningen är att nedervåningen är kompletterad med tegel. Dvs väggarna nere består alltså av 95 mm isolering plus ett lager mexitegel. Uppe endast 95 mm isolering.
petererlandsson1194: [citat] Fast om man ändå har tänkt att gå över hela huset så finns det väl en poäng att även göra badrummet. Dessutom så får man andra "vinster" som rakare väggar, omdragen el med mer än ett uttag i varje rum placerat en meter upp invid fönstret osv. När jag isolerade på 70mm i hela huset så var det reglarna och isoleringen som var extrakostnaden för det. Det var tretex innan
Dowser4711: [citat] Det är inget problem att samsas med både isolering och el-rör etc. Tvärt om, om du väljer att *inte* ha isolering där riskerar du att få en "trumma" som förstärker ljud och blir irriterande i längden. Precis samma orsak till varför du gärna har isolering i innerväggar. Det är ju inte för värmens skull...
AlbinL: [citat] Hade tänkt stenull på vindsbjällklaget och det kräver ju diffusionsspärr underifrån, då sten/glasull inte leder ut fukt. Behöver väl samtidigt även sätta ventiler på gavelspetsarna då vinden inte har någon luftning i dagsläget och är beroende av värmen nerifrån speciellt sen skortstenen slutade användas. Hade tänkt golvvärme med trägolv på övervåningen och
Snickeboa: [citat] kvm yta? Luftspalten är väl runt 25 mm bred. Detta ger en volym på 0,75 m3. En m3 luft vid temperaturen 20 grader kan hålla 17,2 g vatten. Vid lägre temperaturer BETYDLIGT mindre. Vid räknar vid 20 grader för att vara snälla. Vad kan vi då få för luftomsättning i spalten? Förmodligen oerhört lite. Jag är återigen väldigt snäll och säger 2 oms/h. Denna siffra är
jlillieholm: Jo men tänkte nog börja med kattvinden eftersom jag tänkte bygga garderob där till just till det rummet sen senare tänkte jag att jag går på vinden för den är så jäkla stor:)
guggen: Jag hade definitivt kör med luftspalt i ett gammalt hus., oavsett isolering. Man kanske inte hade en luftspalt som vi gör den idag förr, men ofta lät man tex sticketaket/spånet ligga kvar under, detta fungerar just som en luftspalt.