J JohanLun skrev:
Om du refererarade till mitt inlägg så menar jag inte att man ska lägga plasten överst utan att det är felgjort och det är skälet till att jag vill göra om det. Jag hatar dessutom gullfiber och stenull (en mix på min vind tror jag) då det kliar överallt och man får hosta när man är på vinden. Plasten ligger sporadiskt direkt under vindsgolvet men inte ut i kanterna så troligen därför det klarat sig...
Nej, jag svarade på TS.

Det låter lite märkligt om du får hosta utan att röra runt i isoleringen. Det får inte jag på mina vindar med glas- och stenull. Ett sätt att lösa det på är ju att sätta vindpapp som täcker isoleringen och häftas fast i takstolarnas golvbjälkar. Enkelt, billigt och så slipper du kli och hosta.
 
Plasten skall inte vara på vinden alls, utan i taket på boytan.
 
J
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det låter lite märkligt om du får hosta utan att röra runt i isoleringen. Det får inte jag på mina vindar med glas- och stenull. Ett sätt att lösa det på är ju att sätta vindpapp som täcker isoleringen och häftas fast i takstolarnas golvbjälkar. Enkelt, billigt och så slipper du kli och hosta.
Nja, har städat lite däruppe så det är inte lika jävligt när man bara sticker upp huvet men det ligger även lös isolering som blivit över lite här och var och ja, jag rotar bla med att dra ned nätverkskabel mm från vinden och ned... Hittat gamla stolar, fågelbur med tidningspapper från kriget i botten sängar osv. :D
 
J JohanLun skrev:
Det räcker nog. Det finns säkert andra hål i plasten du inte vet om. Det verkar fungera ändå. Humlan kan flyga. Husen möglar oftast inte trots att det är hål i plasten. ;)
Ja plasten är ju inte helt tät. Det ligger bla överlapp när det skarvats och det finns vissa otäta öppningar för genomgång av ventilation osv... Jag vill mest täta för att hålla råttskiten borta från nya innertaket :)
 

Bästa svaret

P pennybridge skrev:
Har ett hus enplan på 150m2 från 1981. Vinden har haft en del möss och råttor under åren och jag vill gärna byta ut den gamla nedbajsade isoleringen.

Vad kan det tänkas kosta att ta in firma som tar bort den gamla isoleringen på vinden och plastar om och ersätter med ny isolering?
Jag hade en isolerfirma hos mig förra veckan och fick offert idag. Skulle kosta mig 33500kr.
Mina förutsättningar
Hus från -67.
Jag har två vindar med sammanlagd yta på 140m2 där det ska blåsas in 35cm.
Har sen en vind med platt tak ca 70m2 där det ska blåsas in 25cm, ingen aning om hur detta görs.
Det ska även läggas lite golv på vindarna så man kan gå halvvägs i mitten iallafall och byggas en låda till stegen så den inte åker upp i isoleringen.
Skulle även plastas så det inte täcker ventilationen på något sätt, inte koll på det heller.

Priset är inte med att ta bort gammal isolering utan de 15cm som ligger kommer vara kvar.

Då har du liten indikation på vad det kan kosta, vill du ha exakt pris så ta dit en firma och be dem räkna på det.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Jag hade en isolerfirma hos mig förra veckan och fick offert idag. Skulle kosta mig 33500kr.
Mina förutsättningar
Hus från -67.
Jag har två vindar med sammanlagd yta på 140m2 där det ska blåsas in 35cm.
Har sen en vind med platt tak ca 70m2 där det ska blåsas in 25cm, ingen aning om hur detta görs.
Det ska även läggas lite golv på vindarna så man kan gå halvvägs i mitten iallafall och byggas en låda till stegen så den inte åker upp i isoleringen.
Skulle även plastas så det inte täcker ventilationen på något sätt, inte koll på det heller.

Priset är inte med att ta bort gammal isolering utan de 15cm som ligger kommer vara kvar.

Då har du liten indikation på vad det kan kosta, vill du ha exakt pris så ta dit en firma och be dem räkna på det.
Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.