8 039 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Kostnad isolera om vind?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nej, jag svarade på TS.J JohanLun skrev:Om du refererarade till mitt inlägg så menar jag inte att man ska lägga plasten överst utan att det är felgjort och det är skälet till att jag vill göra om det. Jag hatar dessutom gullfiber och stenull (en mix på min vind tror jag) då det kliar överallt och man får hosta när man är på vinden. Plasten ligger sporadiskt direkt under vindsgolvet men inte ut i kanterna så troligen därför det klarat sig...
Det låter lite märkligt om du får hosta utan att röra runt i isoleringen. Det får inte jag på mina vindar med glas- och stenull. Ett sätt att lösa det på är ju att sätta vindpapp som täcker isoleringen och häftas fast i takstolarnas golvbjälkar. Enkelt, billigt och så slipper du kli och hosta.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Plasten skall inte vara på vinden alls, utan i taket på boytan.
Nja, har städat lite däruppe så det är inte lika jävligt när man bara sticker upp huvet men det ligger även lös isolering som blivit över lite här och var och ja, jag rotar bla med att dra ned nätverkskabel mm från vinden och ned... Hittat gamla stolar, fågelbur med tidningspapper från kriget i botten sängar osv.Cancerman_777 skrev:
Ja plasten är ju inte helt tät. Det ligger bla överlapp när det skarvats och det finns vissa otäta öppningar för genomgång av ventilation osv... Jag vill mest täta för att hålla råttskiten borta från nya innertaketJ JohanLun skrev:
Bästa svaret
Jag hade en isolerfirma hos mig förra veckan och fick offert idag. Skulle kosta mig 33500kr.P pennybridge skrev:
Mina förutsättningar
Hus från -67.
Jag har två vindar med sammanlagd yta på 140m2 där det ska blåsas in 35cm.
Har sen en vind med platt tak ca 70m2 där det ska blåsas in 25cm, ingen aning om hur detta görs.
Det ska även läggas lite golv på vindarna så man kan gå halvvägs i mitten iallafall och byggas en låda till stegen så den inte åker upp i isoleringen.
Skulle även plastas så det inte täcker ventilationen på något sätt, inte koll på det heller.
Priset är inte med att ta bort gammal isolering utan de 15cm som ligger kommer vara kvar.
Då har du liten indikation på vad det kan kosta, vill du ha exakt pris så ta dit en firma och be dem räkna på det.
Tack!Stefflo skrev:
Jag hade en isolerfirma hos mig förra veckan och fick offert idag. Skulle kosta mig 33500kr.
Mina förutsättningar
Hus från -67.
Jag har två vindar med sammanlagd yta på 140m2 där det ska blåsas in 35cm.
Har sen en vind med platt tak ca 70m2 där det ska blåsas in 25cm, ingen aning om hur detta görs.
Det ska även läggas lite golv på vindarna så man kan gå halvvägs i mitten iallafall och byggas en låda till stegen så den inte åker upp i isoleringen.
Skulle även plastas så det inte täcker ventilationen på något sätt, inte koll på det heller.
Priset är inte med att ta bort gammal isolering utan de 15cm som ligger kommer vara kvar.
Då har du liten indikation på vad det kan kosta, vill du ha exakt pris så ta dit en firma och be dem räkna på det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden