Hej!

Är uppe i planering av en omfattande renovering av ett hus troligen uppfört mellan 47-49. Har inte kommit åt huset ännu så vet inte riktigt hur stommen ser ut, men troligen är det en trästomme enligt skisserna jag gjort.

Då el inte har rörts sen huset byggdes, och för att vi vill ha grejer på lite andra ställen, kommer vi i princip skala hela insidan till stommen för att dra ny el. Där reglar vi på och drar elen i ett installationsskikt för att avsluta med ply+gips. Därför tänkte vi passa på att samtidigt lägga i isolering i skiktet medan man ändå håller på, och här dök den tydligen hett omdebatterade frågan kring ångspärrens vara eller icke vara upp.

Efter att ha läst en del facklitteratur och en betydligt större del ofack (forum:p), så är jag helt inne på Team Ångspärr. Däremot är jag inte riktigt på det klara med var i tågordningen som ångspärren borde komma.

ALT 1 - 45 mm isolering: Införstådd med att ångspärr placeras företrädesvis så långt "in" som möjligt (pos 1). Däremot kan det finnas en fördel att placera den utanför isolering, i pos 2. Då slipper man gör en massa hål i den med installationer och spik och skruv. Någon som gjort liknande, vilken position valde ni och varför?
Väggsektion med isolering och placering av ångspärr i alternativa positioner, markerade som pos 1 och pos 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ALT 2 - 90 mm isolering: Det andra alternativet är att regla på 2x45 och lägga spärren mellan reglarna. På så vis hamnar åtminstone en del isolering utanför spärren, vilket är bra enligt vad jag läst. Däremot tar detta alternativ lite mer utrymme för oss.
Skiss av väggsektion med mått och lager som visar tegelfasad, isolering och ångspärr i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad skulle ni kört på och varför? Är det något alternativ som är mer olämplig än de andra?

Övrigt som kan vara bra för info:
  • FTX-ventilation installeras
  • Funderar på att använda träfiberskivor som isolering

Tacksam för input!

Positonen av ångbroms bestäms av daggpunkten i väggen. En tumregel är 2/3 av isolerskiktets tjocklek inåt.

Har du bara ett isolerskikt har du inget annat val än att lägga den innerst, annars kommer den ändå inte ge effekt då den fuktiga luften kondenseras innan den når ångbromsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.