Hej
de som ska isolera huset åt mig säger att jag inte ska ha någon diffspärr och ingen luftspalt i snedtaket. Hur låter det i era öron? är träfiberull de ska isolera med.
Ha`de

Dom har helt rätt. Man behöver inte ha någon luftspalt eller diffspärr. Träfiberullen är ett mycket bra isolerings matrial. Jag rekommederar det.

Hej!

Vi håller på att bygga upp ett nytt innertak, och funderar också på att använda oss av träfiberisolering (skivor).

Skulle bara såhär 10 år senare vilja dubbelkolla att träfiberisoleringsskivor inte kräver någon luftspalt?

Taket skulle då vara såhär (utifrån).

Schematisk illustration av takets uppbyggnad med plåt, bärläkt, tråpanel, vindpapp, träfiber och innervägg.
Notera att det är en äldre sommarstuga, och tänker inte ge mig på att lägga underlagspapp just nu. Det får bli när vi lägger om plåttaket.

Ser inget kring luftspalt i exempelvis Hunters beskrivningar, men är ju också som vanligt lite svårt att förstå exakt för en lekman som mig.

A arcile skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga upp ett nytt innertak, och funderar också på att använda oss av träfiberisolering (skivor).

Skulle bara såhär 10 år senare vilja dubbelkolla att träfiberisoleringsskivor inte kräver någon luftspalt?

Taket skulle då vara såhär (utifrån).

[bild]
Notera att det är en äldre sommarstuga, och tänker inte ge mig på att lägga underlagspapp just nu. Det får bli när vi lägger om plåttaket.

Ser inget kring luftspalt i exempelvis Hunters beskrivningar, men är ju också som vanligt lite svårt att förstå exakt för en lekman som mig.
Hej,
Håller på att bygga nytt där både tak och väggar ska isoleras med cellulosa, dock ska den blåsas. Vi bygger utan luftspalt. På insidan sätter vi en variabel ångbroms i stället för plast. I stället för takpapp har vi använt en diffusionsöppen duk.

Har kört samma princip i en sommarstuga tidigare, som är mestadels kall på vintern. Tycker det fungerar ypperligt. Aldrig minsta tendens till sommarstugelukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.