3 423 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Osäker om jag kan installera ångspärr
All el i huset var från 68, utanpåliggande och draget i trösklar och i speciella små utrymmen i dörrkarmarna.
Innertaket och väggarna var treetex. Uppreglat golv på platta på mark - riskkonstruktion dvs.
Direktverkande el.
Så tanken är att installera nivell/subfloor ventillerat golvsystem, FTX ventilation och vattenburet värme.
Treetex åkte och el ska dras i väggarna. FTX kräver ju någorlunda tätt hus och ångspärr/ångbroms är ju dagens norm för ytterväggarna
Innertaket och väggarna var treetex. Uppreglat golv på platta på mark - riskkonstruktion dvs.
Direktverkande el.
Så tanken är att installera nivell/subfloor ventillerat golvsystem, FTX ventilation och vattenburet värme.
Treetex åkte och el ska dras i väggarna. FTX kräver ju någorlunda tätt hus och ångspärr/ångbroms är ju dagens norm för ytterväggarna
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är rätt med tätt hus ur egergisynpunkt. Men det är inte ett krav för att FTX ska fungera
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast det enklaste och kanske bästa hade nog varit att spika på ett installationsskikt på bef vägg ? Du hade tappat 5cm på varje vägg men å andra sidan vunnit lite isolering och fått ett skikt att installera i. Nu tänker du installera i bef isoleringsskikt med allt vad det innebär.
Ok, hade för mig att FTX krävde tätt hus, kanske är det inte så, jag ska läsa på lite till.
Stefan - jag kan ha varit blygsam med detaljerrna i beskrivningen, jag tänker inte dra elen i själva ytterväggarna (genom reglarna och isoleringen), utan mellan ångspärren och gipset, planerar sätta 45mm gles så plats är där nog. utan att påverka isolering och ångspärr, som du skriver kommer jag att tappa runt två centimeter jämfört med 28mm gles men det kan jag leva med
Tack för alla kloka råd hittills
Stefan - jag kan ha varit blygsam med detaljerrna i beskrivningen, jag tänker inte dra elen i själva ytterväggarna (genom reglarna och isoleringen), utan mellan ångspärren och gipset, planerar sätta 45mm gles så plats är där nog. utan att påverka isolering och ångspärr, som du skriver kommer jag att tappa runt två centimeter jämfört med 28mm gles men det kan jag leva med
Tack för alla kloka råd hittills
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
FTX är ju bara en fläkt som blåser in luft och en som suger ut. Och sedan genom en värmeväxlare. Men det är klart att ett tätt hus är en extra fördel
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden