Hej
Villan är från 68, och nu har jag rivit ner allt.
Innerväggsbeklädnad var treetex så det åkte. Yttre fasad är tegel , ventilationsspalt och sedan trästomme som ni ser på bilden.
Isoleringen tänkte jag att återanvända men sätta upp ångspärr som inte fanns tidigare sen glespanel, dra el och sedan gips.
Nu har jag haft Anticimex på besök för enkel besikting för försäkringsbolaget.
Killen menar att masoniten som är yttre skiktet på trästommen andas inte och ångspärr kan jag inte ha, då jag kommer att stänga isoleringen från båda håll och masonit gillar fukt så det suger det åt sig från utsidan.
Kan det verkligen stämma att jag inte kan ha ångspärr med den här huskonstruktionen ?
Bilder:
Villan är från 68, och nu har jag rivit ner allt.
Innerväggsbeklädnad var treetex så det åkte. Yttre fasad är tegel , ventilationsspalt och sedan trästomme som ni ser på bilden.
Isoleringen tänkte jag att återanvända men sätta upp ångspärr som inte fanns tidigare sen glespanel, dra el och sedan gips.
Nu har jag haft Anticimex på besök för enkel besikting för försäkringsbolaget.
Killen menar att masoniten som är yttre skiktet på trästommen andas inte och ångspärr kan jag inte ha, då jag kommer att stänga isoleringen från båda håll och masonit gillar fukt så det suger det åt sig från utsidan.
Kan det verkligen stämma att jag inte kan ha ångspärr med den här huskonstruktionen ?
Bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Ångbroms och cellulosa ska du kunna köra där. Det blir lite dyrare än plast och mineralull dock
Gör inget om jag inte kan återanvända bef. ull eller att ångbroms kostar lite mer. Jag är ute efter ett fungerande koncept, Har nämligen tänkt att ha FTX ventilation i huset. Då bör det vara tätt ju.
Så ångroms och cellulosa iso - typ iCell skiva ?
Så ångroms och cellulosa iso - typ iCell skiva ?
Skulle satsa på blåst cellulosa, t.ex av återvunnen tidningspapper. Är av uppfattningen att det är billigare.D Diman skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
iCell skiva funkar bra om du vill köra på det. Det fungerar säkert bra med plast och mineralull också.
iCell är sjukt dryg att såga bara
iCell är sjukt dryg att såga bara
Ok, tack för alla svar 
Jag köper att Anticimex killen inte vet att masonit ska vara diffusionsöppen, Jag har försökt att hitta info om masonitens egenskaper men har inte lyckats. Samtidigt låter det rimligt att masonit bör vara diff-öppen och konstruktion med ångspärr eller ångbroms ska fungera fint.
Efter att ha läst om cellulosa isolering tycker jag att det är mycket bättre alternativ än att behålla den gamla glasullen jag har i väggarna och taket nu.
Bör jag också behandla reglarna med boracol innan jag lägger in iso och sätter ångspärr tycker ni ?
Jag köper att Anticimex killen inte vet att masonit ska vara diffusionsöppen, Jag har försökt att hitta info om masonitens egenskaper men har inte lyckats. Samtidigt låter det rimligt att masonit bör vara diff-öppen och konstruktion med ångspärr eller ångbroms ska fungera fint.
Efter att ha läst om cellulosa isolering tycker jag att det är mycket bättre alternativ än att behålla den gamla glasullen jag har i väggarna och taket nu.
Bör jag också behandla reglarna med boracol innan jag lägger in iso och sätter ångspärr tycker ni ?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Nej det behövs inte
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det finns mineralull med lambda på 0,033 istället för 0,038 som är vanligt. Några äldre sorter hade ännu något högre så visst ska du ha ny så är det inte dumt att ta lite tätare variant på den tunna väggen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast vad var tanken från början för du hade ju ett ganska bra koncept som det var? Särskilt som det verkar som att du inte tänker utöka isoleringen? Det bästa hade ju varit att bara gipsa på bef skivor?