3 969 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Räcker 150 mm tjocka lättklinkerblock till frostfritt pumphus?
Hej! jag har precis gjutit en bottenplatta 1,8 x 1,5 meter, 50 mm XPS cellplast som isolering under. Nu ska jag mura upp väggar av lättklinker. Jag förstår att det isolerar bättre med 200 mm tjocka block men har lite platsbrist och kan tänka mig att satsa på 150 mm tjocka block, är det dumsnålt? I pumphuset kommer det att vara pump, hydrofor och vattenfilter (samt golvbrunn). Jag kommer ha någon form av frostvakt som slår till vid låga grader.
Redigerat:
Leca Murblock 15 Typ 3 har en värmekonduktivitet (värmeledningsförmåga) på 0,2 W/mK och cellplast 0,035. Den isolering du får med lättklinker blir som 26 mm cellplast. Kanske du bör klä insidan av huset med någon isolering med ytskikt som denna t.ex.?
ISOVER Fasadskiva 30 Alu https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30-alu
Du kommer att minska frysrisken rejält och inte behöva köra frostvakten mycket alls. Kanske pumpen klarar att värma upp pumphuset helt på egen hand. Detta förutsätter så klart att lucka/dörr och allt annat är vindtätt. Bara lecablocken kommer nog inte att klara att hålla pumphuset frostfritt, men det beror så klart på var det ligger, I Korpilombolo kommer nog inte ens föreslagen isolering förslå, men i Halland kan du nästan strunta i lucka/dörr och ändå få det frostfritt...
ISOVER Fasadskiva 30 Alu https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30-alu
Du kommer att minska frysrisken rejält och inte behöva köra frostvakten mycket alls. Kanske pumpen klarar att värma upp pumphuset helt på egen hand. Detta förutsätter så klart att lucka/dörr och allt annat är vindtätt. Bara lecablocken kommer nog inte att klara att hålla pumphuset frostfritt, men det beror så klart på var det ligger, I Korpilombolo kommer nog inte ens föreslagen isolering förslå, men i Halland kan du nästan strunta i lucka/dörr och ändå få det frostfritt...
200mm lecablock har ett u-värde på ungefär 1 och isolerar ungefär 20% bättre än 150mm dito.
Om du ska isolera ska du göra det utvändigt, särskilt om det är ett pumphus då det annars är mycket hög risk att du får kondens mellan isolering och lecavägg och det vill du inte. Du kommer då lätt ner i 0,4 i U-värde med en enkel stenullskiva.
Vad som räcker beror som sagt på var du bor och hur mycket du vill att din frostvakt ska köra.
Om du ska isolera ska du göra det utvändigt, särskilt om det är ett pumphus då det annars är mycket hög risk att du får kondens mellan isolering och lecavägg och det vill du inte. Du kommer då lätt ner i 0,4 i U-värde med en enkel stenullskiva.
Vad som räcker beror som sagt på var du bor och hur mycket du vill att din frostvakt ska köra.
Jag bor utanför Tollered, ca 35 km öster om Göteborg. Lättklinker är lätt att jobba med tycker jag, men om jag vill förbättra u-värdet väsentligt så låter det som att det finns mera effektiva sätt än att öka klinkerblockens tjocklek från 150 till 200mm? Funkar det att sätta stenull direkt på utsidan av huset, på lättklinkerblocken? och sen ha en luftspalt och träfasad?mexitegel skrev:
200mm lecablock har ett u-värde på ungefär 1 och isolerar ungefär 20% bättre än 150mm dito.
Ja, leca isolerar inte särskilt bra. Inga problem att ha träfasad som du tänkt dig men ägna infästningen av spikreglarna lite extra tankearbete. Kolla också på västkustskivan för isolering.
En trästomme vore antagligen enklare och billigare att bygga och underlättar montering av apparater på insidan.
En trästomme vore antagligen enklare och billigare att bygga och underlättar montering av apparater på insidan.
Ok, då ska jag överväga att göra så, tack för input!mexitegel skrev:
Ja, leca isolerar inte särskilt bra. Inga problem att ha träfasad som du tänkt dig men ägna infästningen av spikreglarna lite extra tankearbete. Kolla också på västkustskivan för isolering.
Klicka här för att svara