Hej!
Undrar om det kan vara asbest i denna typ rörisolering? Jag har tidigare plockat bort från en annan del av källaren och är lite orolig samtidigt som jag vill byta ut dessa som syns på bilden
Undrar om det kan vara asbest i denna typ rörisolering? Jag har tidigare plockat bort från en annan del av källaren och är lite orolig samtidigt som jag vill byta ut dessa som syns på bilden
Det är sannolikt asbest i den isoleringen. Men det är nästan alltid bara i böjar elle anslutningar. Alltså, inte på raka rör.
Ett gott tips är att INTE Googla i ämnet. För asbesthysterinojan verka vara smittsam även via internet. Och blir du kontaminerad, finns risken att du för resten av dina dagar går och mummlar "sanera sanera sanera", samtidigt som hushållskassan går rakt in i städfirmornas fickor.
Istället bör du kapa rören på raksträckorna och bära ut dem. Asbesten binds av vatten. Så bösar det kan du vattna böjarna. Eller/och linda in dem i plast.
Staffan
Ett gott tips är att INTE Googla i ämnet. För asbesthysterinojan verka vara smittsam även via internet. Och blir du kontaminerad, finns risken att du för resten av dina dagar går och mummlar "sanera sanera sanera", samtidigt som hushållskassan går rakt in i städfirmornas fickor.
Istället bör du kapa rören på raksträckorna och bära ut dem. Asbesten binds av vatten. Så bösar det kan du vattna böjarna. Eller/och linda in dem i plast.
Staffan
Asbest binds inte av vatten, fibrerna är för små. Det krävs ytspänningsnedsättande medel, vilket marknadsförs som asbestbinder. Om man kan använda diskmedel istället vet jag inte, binder är rätt billigt.
För att sanera bort isoleringen kan man använda en sk glovebox/glovebag. Det finns säkert att köpa någonstans.
För att sanera bort isoleringen kan man använda en sk glovebox/glovebag. Det finns säkert att köpa någonstans.
Staffan2000 skrev:
Nej Asbest är inte vattenlösligt då det är ett mineral som spjälkar sig och det bryts inte ned.
Däremot bryts det ned i mindre och mindre bitar, men inte mer än så.
Hej, ser om jag kan väcka liv i den här tråden. Jag ska ta ner rörisolering och eternit i källaren och tänkte göra enligt boken. Har införskaffat luftrenare för undertryck och asbestgodkänd dammsugare etc, själva arbetsdelen är jag ganska förtrogen med.
Nu är frågan vad som händer när arbetet är klart och maskinerna ska saneras. Luftrenaren har inga delar som inte kan torkas av och där trasan kan slängas med övrigt som ska på deponi (inklusive filtren då såklart). Detsamma gäller även dammsugaren förutom dammsugarslangarna. Jag hörde med OCAB och de tar 1500 för att 'sanera' en maskin men jag vet inte vad de gör med slangarna och jag funderar på om jag kan göra saneringen själv.
Min tanke är att spola igenom slangarna med vatten och såpa för att sedan låta det rinna ner i avloppet. Jag kan göra detta utomhus då vårt dagvatten är kopplat på avloppsnätet som går till reningsverket. Är detta ett sämre alternativ än vad en firma gör (eller inte gör) tror ni? Rimligtvis bör det inte sitta så mycket asbest i slangen utan fiberna ska sitta i filtren eller uppsamlingskärlet. Har mailat OCAB och frågat men har inte fått svar ännu (är inte säker på att de kommer svara heller) .
Till saken hör att jag är extremt misstänksam mot saneringsfirmor efter att en firma (ej OCAB men certifierad) varit på förskolan och tagit bort eternit men lämnat avbrutna eternitbitar liggandes här och där. De hade bara skruvat ner skivorna och åkt därifrån i princip.
Några synpumkter från experterna här på forumet? / Mats
Nu är frågan vad som händer när arbetet är klart och maskinerna ska saneras. Luftrenaren har inga delar som inte kan torkas av och där trasan kan slängas med övrigt som ska på deponi (inklusive filtren då såklart). Detsamma gäller även dammsugaren förutom dammsugarslangarna. Jag hörde med OCAB och de tar 1500 för att 'sanera' en maskin men jag vet inte vad de gör med slangarna och jag funderar på om jag kan göra saneringen själv.
Min tanke är att spola igenom slangarna med vatten och såpa för att sedan låta det rinna ner i avloppet. Jag kan göra detta utomhus då vårt dagvatten är kopplat på avloppsnätet som går till reningsverket. Är detta ett sämre alternativ än vad en firma gör (eller inte gör) tror ni? Rimligtvis bör det inte sitta så mycket asbest i slangen utan fiberna ska sitta i filtren eller uppsamlingskärlet. Har mailat OCAB och frågat men har inte fått svar ännu (är inte säker på att de kommer svara heller) .
Till saken hör att jag är extremt misstänksam mot saneringsfirmor efter att en firma (ej OCAB men certifierad) varit på förskolan och tagit bort eternit men lämnat avbrutna eternitbitar liggandes här och där. De hade bara skruvat ner skivorna och åkt därifrån i princip.
Några synpumkter från experterna här på forumet? / Mats
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Poängen är väl ändå att dammet inte yr runt i luften om man vattenbegjuter allt. Sen om fibern i sig är vattenlöslig eller inte är ju helt irrelevant.
När det gäller saneringen av utrustning så är det samma där, man får göra det så bra man kan och på ett så bra sätt som möjligt. man kan inte tänka att det kanske är nå fiber kvar i nåt hörn och det endast kan tas bort av experter. Så fungerar det inte......Inte ens experterna kan garantera 100% asbestfritt även om de sanerar. Man får liksom göra vad man kan.
När det gäller saneringen av utrustning så är det samma där, man får göra det så bra man kan och på ett så bra sätt som möjligt. man kan inte tänka att det kanske är nå fiber kvar i nåt hörn och det endast kan tas bort av experter. Så fungerar det inte......Inte ens experterna kan garantera 100% asbestfritt även om de sanerar. Man får liksom göra vad man kan.
Klicka här för att svara


