Hej!
Undrar om det kan vara asbest i denna typ rörisolering? Jag har tidigare plockat bort från en annan del av källaren och är lite orolig samtidigt som jag vill byta ut dessa som syns på bilden

• Gammal rörisolering med möjliga asbestfibrer på ett vattenrör i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit isolering på rör i källare med möjlig asbest, närbild mot vit vägg och hyllor med mappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det är sannolikt asbest i den isoleringen. Men det är nästan alltid bara i böjar elle anslutningar. Alltså, inte på raka rör.
Ett gott tips är att INTE Googla i ämnet. För asbesthysterinojan verka vara smittsam även via internet. Och blir du kontaminerad, finns risken att du för resten av dina dagar går och mummlar "sanera sanera sanera", samtidigt som hushållskassan går rakt in i städfirmornas fickor.
Istället bör du kapa rören på raksträckorna och bära ut dem. Asbesten binds av vatten. Så bösar det kan du vattna böjarna. Eller/och linda in dem i plast.

Staffan

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
tommib
Asbest binds inte av vatten, fibrerna är för små. Det krävs ytspänningsnedsättande medel, vilket marknadsförs som asbestbinder. Om man kan använda diskmedel istället vet jag inte, binder är rätt billigt.

För att sanera bort isoleringen kan man använda en sk glovebox/glovebag. Det finns säkert att köpa någonstans.

• Gilla
Matte84 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
tommib tommib skrev:
Asbest binds inte av vatten,
När asbesten en gång i tiden bereddes, var det genom att blanda ut den i vatten likt cement. Så nog är den vattenlöslig alltid.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När asbesten en gång i tiden bereddes, var det genom att blanda ut den i vatten likt cement. Så nog är den vattenlöslig alltid.

Nej Asbest är inte vattenlösligt då det är ett mineral som spjälkar sig och det bryts inte ned.
Däremot bryts det ned i mindre och mindre bitar, men inte mer än så.

• Gilla
Matte84
  • Laddar…
Staffans2000
Då får jag omformulera mig: Asbestmassan/blandningen är vattenlöslig.

MultiMan
Nej, asbestfibern är inte vattenlöslig. Det blir en suspension i bästa fall.

• Gilla
Matte84
  • Laddar…
Staffans2000
Inte den enskilda fibern. Det förstår även jag.
Men blandningen, som fibern är en del av, bildar en gegga när den blandas med vatten. På så vis binds asbesten i degen.
Kan vi vara överens nu då?

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Hej, ser om jag kan väcka liv i den här tråden. Jag ska ta ner rörisolering och eternit i källaren och tänkte göra enligt boken. Har införskaffat luftrenare för undertryck och asbestgodkänd dammsugare etc, själva arbetsdelen är jag ganska förtrogen med.

Nu är frågan vad som händer när arbetet är klart och maskinerna ska saneras. Luftrenaren har inga delar som inte kan torkas av och där trasan kan slängas med övrigt som ska på deponi (inklusive filtren då såklart). Detsamma gäller även dammsugaren förutom dammsugarslangarna. Jag hörde med OCAB och de tar 1500 för att 'sanera' en maskin men jag vet inte vad de gör med slangarna och jag funderar på om jag kan göra saneringen själv.

Min tanke är att spola igenom slangarna med vatten och såpa för att sedan låta det rinna ner i avloppet. Jag kan göra detta utomhus då vårt dagvatten är kopplat på avloppsnätet som går till reningsverket. Är detta ett sämre alternativ än vad en firma gör (eller inte gör) tror ni? Rimligtvis bör det inte sitta så mycket asbest i slangen utan fiberna ska sitta i filtren eller uppsamlingskärlet. Har mailat OCAB och frågat men har inte fått svar ännu (är inte säker på att de kommer svara heller) .

Till saken hör att jag är extremt misstänksam mot saneringsfirmor efter att en firma (ej OCAB men certifierad) varit på förskolan och tagit bort eternit men lämnat avbrutna eternitbitar liggandes här och där. De hade bara skruvat ner skivorna och åkt därifrån i princip.

Några synpumkter från experterna här på forumet? / Mats

Poängen är väl ändå att dammet inte yr runt i luften om man vattenbegjuter allt. Sen om fibern i sig är vattenlöslig eller inte är ju helt irrelevant.

När det gäller saneringen av utrustning så är det samma där, man får göra det så bra man kan och på ett så bra sätt som möjligt. man kan inte tänka att det kanske är nå fiber kvar i nåt hörn och det endast kan tas bort av experter. Så fungerar det inte......Inte ens experterna kan garantera 100% asbestfritt även om de sanerar. Man får liksom göra vad man kan.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.