Hej
Jag renoverar vår 70-tals trävilla och har tagit bort gips på ovanvåningen mot gaveln för att sätta ny isolering samt byggfolie. Jag upptäckte att det saknades byggfolie i delar av väggen från fönstret och upp mot nock.
Jag satte ny isolering för 4 veckor sedan men har inte täckt med plast då jag väntar på fönsterleverans.
Upptäckte nu att det är väldigt fuktigt / blött på baksidan isoleringen och insidan vindpappen på många ställen. Det har regnat väldigt mycket och pappen är nog väldigt gammal men läste också någonstans att kondens bildas lätt där.
Vad skulle ni tippa på att fukten kommer ifrån ? Förstår att det är svårt att svara på så här men kan det bildas så mycket kondens pga avsaknad av plast ? Ska jag plasta omgående ? Behöver jag i så fall torka ut fukten innan ?
Fukten syns inte så tydligt på bilden.
här saknades det byggfolie.
Jag renoverar vår 70-tals trävilla och har tagit bort gips på ovanvåningen mot gaveln för att sätta ny isolering samt byggfolie. Jag upptäckte att det saknades byggfolie i delar av väggen från fönstret och upp mot nock.
Jag satte ny isolering för 4 veckor sedan men har inte täckt med plast då jag väntar på fönsterleverans.
Upptäckte nu att det är väldigt fuktigt / blött på baksidan isoleringen och insidan vindpappen på många ställen. Det har regnat väldigt mycket och pappen är nog väldigt gammal men läste också någonstans att kondens bildas lätt där.
Vad skulle ni tippa på att fukten kommer ifrån ? Förstår att det är svårt att svara på så här men kan det bildas så mycket kondens pga avsaknad av plast ? Ska jag plasta omgående ? Behöver jag i så fall torka ut fukten innan ?
Fukten syns inte så tydligt på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här saknades det byggfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukten kommer förmodligen från inne luften.
Vad har du för ventilation?
Men du måste vara säker på vart fukten kommer ifrån innan du åtgärdar väggen.
Det måste vara helt tort innan du plastar iallafall.
Finns plast i taket? Om inte så kanske du flyttar du problemet.
Vad har du för ventilation?
Men du måste vara säker på vart fukten kommer ifrån innan du åtgärdar väggen.
Det måste vara helt tort innan du plastar iallafall.
Finns plast i taket? Om inte så kanske du flyttar du problemet.
Hej, tack för svaret.H HSP skrev:
Jag har ftx ett gammalt system insatt på 80 talet.
taket är plastat.
hur torkar jag enklast upp det ?
Ta bort och byt fuktig isolering, dit med värmefläkt. Mät fuktnivån i virket innan du bygger igen. Viktigt att det torkar ordentligt innan du bygger igen.
Förmodligen har den varma fuktiga inneluften letat sig ut i den oskyddade isoleringen och kondenserat mot den kalla pappen.
Förmodligen har den varma fuktiga inneluften letat sig ut i den oskyddade isoleringen och kondenserat mot den kalla pappen.
Klicka här för att svara