S seniorkonsult skrev:
Finns det andra sätt att lägga trådar i rör annat än i eller utan isolering?
;)

Tänkte mest om den kunde vara i / mellan isolerlager eller behövde placeras ytterst. Men dum fråga kanske...

P Pinkmargera skrev:
;)

Tänkte mest om den kunde vara i / mellan isolerlager eller behövde placeras ytterst. Men dum fråga kanske...
Ingen fråga är dum men betänk att plaströren med elledningar skall ligga varmt, i isoleringen annars finns risk för kondens i röret med risk för problem!

Arbetet fortskrider och nu är panel bytt och ny port på plats. Nu när det är dags för isolering funderar jag på luftspalten...

På reglar sattes först vindduk, sen 17x70 mm spont som läkt (behövdes 17mm tjocklek för att lira med grannen) och sen panel.

På nedre delen av väggen känner jag att det finns luft mellan panel och duk men över porten ligger ju duken mot först läkt och sen panel/plåt utan någon luft emellan.

Konstruktionen är lite dum original med två lager panel som låg 30 cm omlott från taket. Iom att vi först gjorde taket och sen kom på att även byta fasad blev det även nu lite omvänt även om jag tycker de fick till det bra. De övre brädorna sågades av nedertill (helt ruttna där de legat omlott) och sedan satte de plåt på insidan som leder ev vatten ut över och på utsidan av de nedre panelbrädorna.

i alla fall, det känns som att luftspalt saknas över porten så jag undrar vad jag skall göra. Det ligger en 45x95 regel - skall jag helt enkelt spika en 3mm board på den och sen isolera på den med 95mm isolering (tänker regla ut med 45x45 mm på insidan innan jag sätter osb)?

gtY3olC.jpg
tPONNVv.jpg
UeYZwBh.jpg

Det skulle då alltså bli 45 + 45 cm isolering ovan port och 45 + 45 + 45 cm isolering vid sidan om port.

zTP2DLy.png
Alltså bygga upp som till höger?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.