Hej! Min första fråga på detta forum. Mycket informativt förresten, har lärt mig mycket! Tack på förhand för eventuella svar.
Nu till frågan. Min lägenhet är en takvåning i ett gammalt hus med snedtak. Huset är står intill ett annat i stort sett identiskt hus. Väggen som går upp till nock är ytterväggen som står direkt mot nästa hus. På min sida är den isolerad med dubbla gipsskivor + diffusionsplast + mineralull, trots att tegelväggen bakom måste vara varm. En grannes lägenhet med gemensam vägg har ingen isolering. Tror ni att det är ok att ta bort en bit av isoleringen för att sätta en bokhylla i en nisch? Är det något särskilt man bör tänka på?
Nu till frågan. Min lägenhet är en takvåning i ett gammalt hus med snedtak. Huset är står intill ett annat i stort sett identiskt hus. Väggen som går upp till nock är ytterväggen som står direkt mot nästa hus. På min sida är den isolerad med dubbla gipsskivor + diffusionsplast + mineralull, trots att tegelväggen bakom måste vara varm. En grannes lägenhet med gemensam vägg har ingen isolering. Tror ni att det är ok att ta bort en bit av isoleringen för att sätta en bokhylla i en nisch? Är det något särskilt man bör tänka på?
Tack för svaret, sitter själv i styrelsen och de andra där har inte så bra koll. Gipsväggen finns inte med på några ritningar, där ser det ut som att lägenheten slutar vid tegelväggen. Har förstått att om en gipsvägg är dubbel så är det ibland för att elden inte ska sprida sig. Så det låter troligt... Men var skulle den i så fall kunna sprida sig? Bara upp på taket vad jag kan se/förstå.Jonatan79 skrev:
huset (och hus intill - som tillhör en annan förening) byggdes 1895, råvindarna inreddes 1989. 1989 måste gipsväggen byggts. Kanske att det fanns strängare regler då? Huset har sedan det byggdes varit ett lägenhetshus. Att huset byggdes 1895 borde betyda att tegelväggarna är tjocka och massiva (inga luftspalter) misstänker jag...
Klicka här för att svara

