Hej! Min första fråga på detta forum. Mycket informativt förresten, har lärt mig mycket! Tack på förhand för eventuella svar.

Nu till frågan. Min lägenhet är en takvåning i ett gammalt hus med snedtak. Huset är står intill ett annat i stort sett identiskt hus. Väggen som går upp till nock är ytterväggen som står direkt mot nästa hus. På min sida är den isolerad med dubbla gipsskivor + diffusionsplast + mineralull, trots att tegelväggen bakom måste vara varm. En grannes lägenhet med gemensam vägg har ingen isolering. Tror ni att det är ok att ta bort en bit av isoleringen för att sätta en bokhylla i en nisch? Är det något särskilt man bör tänka på?

Här kommer en ungefärlig genomskärningsbild av huset intill nästa hus. Vad kan ha varit anledningen till att man isolerat på detta sätt?

• Genomskärningsbild av husvägg med isolering, dubbla gipsskivor och diffusionsspärr vid ett annat hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brandskydd möjligtvis. Kolla med styrelsen om det är en Brf, annars värden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Brandskydd möjligtvis. Kolla med styrelsen om det är en Brf, annars värden.
Tack för svaret, sitter själv i styrelsen och de andra där har inte så bra koll. Gipsväggen finns inte med på några ritningar, där ser det ut som att lägenheten slutar vid tegelväggen. Har förstått att om en gipsvägg är dubbel så är det ibland för att elden inte ska sprida sig. Så det låter troligt... Men var skulle den i så fall kunna sprida sig? Bara upp på taket vad jag kan se/förstå.

Det kanske är andra regler idag än när huset byggdes? Vet du när och varför man gipsade?

huset (och hus intill - som tillhör en annan förening) byggdes 1895, råvindarna inreddes 1989. 1989 måste gipsväggen byggts. Kanske att det fanns strängare regler då? Huset har sedan det byggdes varit ett lägenhetshus. Att huset byggdes 1895 borde betyda att tegelväggarna är tjocka och massiva (inga luftspalter) misstänker jag...

Försök leta upp reglerna (kanske Boverket) för brandväggar inkl tegel. Mycket möjligt att teglet i sig räcker som skydd men jag är osäker själv.

Ingen aning om varför det gipsades. En grannes lägenhet som ligger utefter samma tegelvägg har inget gips.

Tack för tipset, ska kolla upp kring brandväggar. Takstolar går in en bit i tegelväggen så man kanske tänkte sig att det kan sprida sig till nästa hus via takstolarna...

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.