4 812 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
145mm stenull 120mm regel?
Hej!
Vi ska isolera vårat förråd hemma och jag undrar om det går att använda 145mm stenull när reglarna är 120mm? Om det funkar så kan jag köpa allt från byggmax då jag ändå ska köpa dörr med mera därifrån. Dom har inte 120mm stenull nämligen
Tacksam för råd och tips
Mvh J
Vi ska isolera vårat förråd hemma och jag undrar om det går att använda 145mm stenull när reglarna är 120mm? Om det funkar så kan jag köpa allt från byggmax då jag ändå ska köpa dörr med mera därifrån. Dom har inte 120mm stenull nämligen
Tacksam för råd och tips
Mvh J
Tjena, jag avråder dig ifrån att trycka ihop isoleringen såpass mycket. Det är även luften i isoleringen som isolerar, trycker du ihop iso. så minskar du isolervärdet avsevärt.
Mvh
Mvh
Tack för snabbt svar. Verkar bara vara Bauhaus som har 120mm stenull och då endast online nära mig. Tänkte försöka undvika glasull då jag är väldigt känslig för det.K Krille1881 skrev:
Antar att detta är överstökat redan då det var ett tag sedan - men om inte - är det ett alternativ att slå på 25 mm virke på insidan av 120-reglarna och på så sätt få plats med 145 stenull?
(Hur är det gjort med fasad mm, dvs är det vindpapp och luftspalt mellan utsida 120-reglar och fasad (träpanel?) eller är det fasad direkt på reglarna?)
(Hur är det gjort med fasad mm, dvs är det vindpapp och luftspalt mellan utsida 120-reglar och fasad (träpanel?) eller är det fasad direkt på reglarna?)
Medlem
· Kronobergs län
· 67 inlägg
Hej.
Samma fråga fast lite annorlunda.
Ska isolera innerväggar som är byggda med 120 mm reglar. Jag har massa stenull liggandes som är 145 mm tjock, går den att använda till detta?
Samma fråga fast lite annorlunda.
Ska isolera innerväggar som är byggda med 120 mm reglar. Jag har massa stenull liggandes som är 145 mm tjock, går den att använda till detta?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Är det innerväggar och isoleringen bara är för ljud borde det t o m vara en fördel att komprimera isoleringen lite=högre vikt. Säkert helt omärkbart i verkligheten men jag ser inget problem med det så kör på.S strom_robert skrev:
Medlem
· Kronobergs län
· 67 inlägg
Njae. Högre ytvikt ja, men sämre ljudisolerande förmåga ju mer komprimerad den är. Det är porositeten som ger den isolerande förmågan. Likväl, ju mer komprimerad isoleringen är desto mer kontakt har materialet med ytskikten vilket också ger ngn marginell försämring.Rickard.ag skrev:
Men, allt beror på väggkonstruktionen i övrigt. I det här fallet kommer det säkert gå fint att få ihop det, det jag säger är bara att det inte är optimalt ur ljudisolerande perspektivet.
Medlem
· Kronobergs län
· 67 inlägg
Medlem
· Kronobergs län
· 67 inlägg
Ok, det får duga till mig.K Karl P skrev:Njae. Högre ytvikt ja, men sämre ljudisolerande förmåga ju mer komprimerad den är. Det är porositeten som ger den isolerande förmågan. Likväl, ju mer komprimerad isoleringen är desto mer kontakt har materialet med ytskikten vilket också ger ngn marginell försämring.
Men, allt beror på väggkonstruktionen i övrigt. I det här fallet kommer det säkert gå fint att få ihop det, det jag säger är bara att det inte är optimalt ur ljudisolerande perspektivet.
Klicka här för att svara