Hej!

Vi ska isolera vårat förråd hemma och jag undrar om det går att använda 145mm stenull när reglarna är 120mm? Om det funkar så kan jag köpa allt från byggmax då jag ändå ska köpa dörr med mera därifrån. Dom har inte 120mm stenull nämligen

Tacksam för råd och tips :)

Mvh J
 
Tjena, jag avråder dig ifrån att trycka ihop isoleringen såpass mycket. Det är även luften i isoleringen som isolerar, trycker du ihop iso. så minskar du isolervärdet avsevärt.

Mvh
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
K Krille1881 skrev:
Tjena, jag avråder dig ifrån att trycka ihop isoleringen såpass mycket. Det är även luften i isoleringen som isolerar, trycker du ihop iso. så minskar du isolervärdet avsevärt.

Mvh
Tack för snabbt svar. Verkar bara vara Bauhaus som har 120mm stenull och då endast online nära mig. Tänkte försöka undvika glasull då jag är väldigt känslig för det.
 
Antar att detta är överstökat redan då det var ett tag sedan - men om inte - är det ett alternativ att slå på 25 mm virke på insidan av 120-reglarna och på så sätt få plats med 145 stenull?
(Hur är det gjort med fasad mm, dvs är det vindpapp och luftspalt mellan utsida 120-reglar och fasad (träpanel?) eller är det fasad direkt på reglarna?)
 
Hej.

Samma fråga fast lite annorlunda.

Ska isolera innerväggar som är byggda med 120 mm reglar. Jag har massa stenull liggandes som är 145 mm tjock, går den att använda till detta?
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Rickard.
S strom_robert skrev:
Hej.

Samma fråga fast lite annorlunda.

Ska isolera innerväggar som är byggda med 120 mm reglar. Jag har massa stenull liggandes som är 145 mm tjock, går den att använda till detta?
Är det innerväggar och isoleringen bara är för ljud borde det t o m vara en fördel att komprimera isoleringen lite=högre vikt. Säkert helt omärkbart i verkligheten men jag ser inget problem med det så kör på.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Är det innerväggar och isoleringen bara är för ljud borde det t o m vara en fördel att komprimera isoleringen lite=högre vikt. Säkert helt omärkbart i verkligheten men jag ser inget problem med det så kör på.
Ja lite åt det hållet jag tänkte också..
 
Det kan inte vara så svårt att slå på en läkt på väggreglarna för att nå önskat mått.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Är det innerväggar och isoleringen bara är för ljud borde det t o m vara en fördel att komprimera isoleringen lite=högre vikt. Säkert helt omärkbart i verkligheten men jag ser inget problem med det så kör på.
Njae. Högre ytvikt ja, men sämre ljudisolerande förmåga ju mer komprimerad den är. Det är porositeten som ger den isolerande förmågan. Likväl, ju mer komprimerad isoleringen är desto mer kontakt har materialet med ytskikten vilket också ger ngn marginell försämring.

Men, allt beror på väggkonstruktionen i övrigt. I det här fallet kommer det säkert gå fint att få ihop det, det jag säger är bara att det inte är optimalt ur ljudisolerande perspektivet.
 
F fribygg skrev:
Det kan inte vara så svårt att slå på en läkt på väggreglarna för att nå önskat mått.
Är snål med utrymmet i rummen
 
K Karl P skrev:
Njae. Högre ytvikt ja, men sämre ljudisolerande förmåga ju mer komprimerad den är. Det är porositeten som ger den isolerande förmågan. Likväl, ju mer komprimerad isoleringen är desto mer kontakt har materialet med ytskikten vilket också ger ngn marginell försämring.

Men, allt beror på väggkonstruktionen i övrigt. I det här fallet kommer det säkert gå fint att få ihop det, det jag säger är bara att det inte är optimalt ur ljudisolerande perspektivet.
Ok, det får duga till mig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.