3 714 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Tilläggsisolera inifrån. Var sätta fuktspärr?
Hej! Jag ska göra om ett förrådsutrymme till ett gästrum vägg i vägg med fristående garage. som idag är isolerat, dock bara med 95mm i ytterväggarna. Jag hade tänkt regla upp nya innerväggar och isolera med 70 mm (jag vet att det är på gränsen till lite totalt sett). Jag ska även tilläggsisolera vinden rejält.
Nu till frågan. Idag sitter det ingen fuktspärrsplast. Kan jag sätta upp den mot befintlig innervägg och sen regla, isolera +gips? Jag vet att regeln säger att man ska sätta den på varma sidan av isolering. Men nu blir det ju bara ett tillägg på 70mm. Tänker att fördelen är att man inte punkterar plasten när man monterar gipset om plasten sitter bakom reglar o nya isoleringen. Hur hade ni gjort?
Nu till frågan. Idag sitter det ingen fuktspärrsplast. Kan jag sätta upp den mot befintlig innervägg och sen regla, isolera +gips? Jag vet att regeln säger att man ska sätta den på varma sidan av isolering. Men nu blir det ju bara ett tillägg på 70mm. Tänker att fördelen är att man inte punkterar plasten när man monterar gipset om plasten sitter bakom reglar o nya isoleringen. Hur hade ni gjort?
Det är helt rätt!A Andreas40 skrev:Hej! Jag ska göra om ett förrådsutrymme till ett gästrum vägg i vägg med fristående garage. som idag är isolerat, dock bara med 95mm i ytterväggarna. Jag hade tänkt regla upp nya innerväggar och isolera med 70 mm (jag vet att det är på gränsen till lite totalt sett). Jag ska även tilläggsisolera vinden rejält.
Samtidigt får du ett installationsskikt där du drar helt ny en, som du planerar efter framtida möblering.
En ångspärr ska ALLTID sitta på den varma sidan av isoleringen, alltså närmast in mot husets insida. ALDRIG på isoleringens yttersida!
Ångspärren kan dock placeres 1/3 in i isoleringen. Lägger du till exempel 300 mm isolering i en vägg kan du placera ångspärren så att det är 200 mm isolering ut mot kylan, sedan en ångspärr, och de sista 100 mm isolering närmast in mot innerväggen
Ångspärren kan dock placeres 1/3 in i isoleringen. Lägger du till exempel 300 mm isolering i en vägg kan du placera ångspärren så att det är 200 mm isolering ut mot kylan, sedan en ångspärr, och de sista 100 mm isolering närmast in mot innerväggen
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 423 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 423 inlägg
Lägg bara till 45mm så får du ångspärren på rätt ställe dvs max 1/3 in. Lägger du 45mm reglarna för att bryta köldbryggan får du en riktigt välisolerad vägg.
Som jämförelse har jag 120mm isolering i mitt hus i norra halvan av Norrland och det är absolut inget bekymmer att hålla varmt. Går inte ens att räkna hem någon sorts tilläggsisolering på mitt hus över en rimlig tid.
Som jämförelse har jag 120mm isolering i mitt hus i norra halvan av Norrland och det är absolut inget bekymmer att hålla varmt. Går inte ens att räkna hem någon sorts tilläggsisolering på mitt hus över en rimlig tid.
Redigerat:
Är ju toppen om det räcker med 45mm tillägg. Vad tror ni om taket? Har inte bestämt än om vi ska låta det vara öppet till nock eller bygga nytt innertak o behålla kallvinden. Har iaf tagit ner gamla innertaket så nu står det öppet utan isolering. Låg 95mm över.
Kör jag öppet till nock, räcker det med luftspalt 25 mm, 95+45+45 isolering där jag överlappar skarvarna Totalt då 210mm. Lagom, eller behövs mer?
Tänkte värma upp utrymmet som endast är ca 10 kvadratmeter stort med radiatorer och/eller golvvärme (el).
Kör jag öppet till nock, räcker det med luftspalt 25 mm, 95+45+45 isolering där jag överlappar skarvarna Totalt då 210mm. Lagom, eller behövs mer?
Tänkte värma upp utrymmet som endast är ca 10 kvadratmeter stort med radiatorer och/eller golvvärme (el).
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 423 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 423 inlägg
Desto mindre volym desto mindre isolering behövs det. Det beror på att vinsterna av mer isolering blir så löjligt små och använder man utrymmet behöver man ventilera ut så pass mycket procentuellt att det blir ovesäntligt.
Helt logiskt egentligen
Lite svårt att säga exakt vad jag tycker utan att veta vars du bor men jag skulle säga att 140mm i vägg skulle räcka över hela landet och 185mm i tak räcker alldeles säkert också även om jag skulle nog försöka få minst 200mm men jag kan inte motivera varför
. Vill du ha golvvärme bör dock golvet vara rejält isolerat annars kommer det äta upp mycket av värmen.
Du får tänka efter hur du vill lösa luftningen om du väljer paralelltak då det är rekommenderat att luften ska kunna smita ut i nocken. Om det är helt nödvändigt hela tiden kan dock diskuteras. Behöver du verkligen volymen till något annars finns det ju fördelar med att bygga med vind.
Helt logiskt egentligen
Lite svårt att säga exakt vad jag tycker utan att veta vars du bor men jag skulle säga att 140mm i vägg skulle räcka över hela landet och 185mm i tak räcker alldeles säkert också även om jag skulle nog försöka få minst 200mm men jag kan inte motivera varför
Du får tänka efter hur du vill lösa luftningen om du väljer paralelltak då det är rekommenderat att luften ska kunna smita ut i nocken. Om det är helt nödvändigt hela tiden kan dock diskuteras. Behöver du verkligen volymen till något annars finns det ju fördelar med att bygga med vind.
Redigerat:
Tack för dina reflektioner och tips Rickard. Ja jag får fundera vidare. Rummet ska användas som kombinerat tv/bio rum där ljudet ligger i fokus kombinerat med gästrum. För det ändamålet talar nog ändå nytt innertak men estetiskt och känslan av lite mer rymd i ett sådant lite mindre utrymme är det ju bättre med öppen lösning. Men mest praktiskt, kanske lättast att bygga och ur ett energibesparande perspektiv är nytt innertak det mest kloka.Rickard.ag skrev:
Desto mindre volym desto mindre isolering behövs det. Det beror på att vinsterna av mer isolering blir så löjligt små och använder man utrymmet behöver man ventilera ut så pass mycket procentuellt att det blir ovesäntligt.
Helt logiskt egentligen
Lite svårt att säga exakt vad jag tycker utan att veta vars du bor men jag skulle säga att 140mm i vägg skulle räcka över hela landet och 185mm i tak räcker alldeles säkert också även om jag skulle nog försöka få minst 200mm men jag kan inte motivera varför. Vill du ha golvvärme bör dock golvet vara rejält isolerat annars kommer det äta upp mycket av värmen.
Bor i Östergötland
Klicka här för att svara