Vinden i vårt hus delvis från 30 talet och en nyare del från 60 talet...
Förmodligen i den nyare delen består isoleringen av glasull och utrymmet är större (se bilden glasull). Ingen aning hur pass gammalt skivorna skulle kunna vara och inte heller vilken livslängd dessa har. Det som jag inte gäller är att luftspalten har pressats bort (d.v.s. vart flyttkartongen finns i bilden). Helst hade man haft träribbor bakom kartongen får att behålla luftspalten. Förmodligen måste isoleringen plockas bort och kartongen rättas så luften kan strömma upp till vinden. Kan man återanvända ullen eller borde det ersättas? Återigen osäkert på livslängden och om fibern förstörs.
I den gamla delen vårt utrymmet är betydligt mindre (se flis bilden) består isoleringen primärt av flis (sågspån). Också medveten om påväxten på skorstenen. Här blir det svårare att röra sig. Samma frågeställningen här om spånet kan återbrukas eller ej?